Isnin, Oktober 31, 2011

Spaghetti Tomato Pedas


Salam besiaran di pg isnin.....ceria selalu...mula lah rutin harian seperti biasa kembali.....ok pg ni n3 manu yg x sempat nak masuk semlm...biasalah smlm kan hari minggu so byk le kerja yg nak dibuat....ok pg semlm sebelum saya pergi ke kelas masakan, sempat le saya masak utk org2 di rumah ni...lagi pun dah lama x mkn spaghetti....ank2 pun dah betanya..budak2 skrg, dah pandai  nak request itu ini...hemmmm...kalau kita dulu apa yg mak masak itulah yg kita mkn hehe....x pelahhhh kita pun tumpang sekali heheheheh....sdp kuahnya daging cincang pun terasa..masam2 manis tomato tu yg buat sdp...nak pulak pedas pehhhh...kuah kalau letak lebih lagi byk syokkkk...ok resepi asal dari Kak Asma tp saya ambik dari dapur sahabat yg lama menyepi dek Hana.... miss u  Hana ..... yg ni dah habis yeee nak tahu sdp kena lah cuba tau ...


RESEPI SPAGHETTI TOMATO PEDAS
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 300g spaghetti - rebus ikut arahan peket dan toskan
  • 200g daging cincang
  • 3/4 cawan tomato puri - bleh gune sos spaghetti
  • 1-2 biji tomato - potong dadu/baji
  • 1/4 batang carrot - potong dadu *optional
  • *4-5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2) - rebus dan toskan
  • *1/2 biji bawang besar kuning
  • *2 ulas bawang merah
  • 1/2 kiub pati kembu@ayam
  • sedikit oregano
  • air secukupnye - spaghetti nih berkuah
  • garam dan sedikit gula@perasa
  • Bahan sampingan - timun, sawi celur, bwg goreng dan daun sup
Cara-cara
  • Blend bahan yang bertanda *. Panaskan sedikit minyak... Tumis hingga pecah minyak.. Masukkan daging cincang dan juga carrot. Kacau hingga daging berubah warna.
  • Masukkan tomato puri dan juga tomato dadu. Gaul. Masukkan air secukupnya.. Masukkan garam, gula@perisa dan juga kiub ayam@lembu serta sedikit oregano. Didihkan hingga kuah agak pekat. Matikan api.
  • Cara hidangan, ambil spaghetti ke dalam mangkuk, tuang kuah dan taburkan dengan daun sup, bawang goreng, timun dan juga sawi celur. Sedia dinikmati.
 ikut cita rasa... saya taburkan kacang panggang & capsicum yg di dadu

8 ulasan:

Chah berkata...

Aduh sheila lapar plak pepagi ada spegeti syidapp tu...sedapnya makanan kat sini...salam ukhwah dr saya...:)

Sheila Shafeareen berkata...

hai chah heheh mmg sdp cuba le ye tp yg ni dah habis hehehhe..tq sudi singah ehhhe

Ryo Azhar berkata...

wahh...awal pagi dah tayang spgeti pedas ye.hihi

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ryo heheh manu semlm ni..tp cam nak mkn lg x puas hehehh lapo yeee

ady berkata...

as-salam
berselera tgk spaghetti tomato pedas ni..sedap pagi2 mkn spaghetti..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam abg ady heheh tulah ank2 suka kenyang sampai lunch time..tu pun masih kenyang lg...

quinnie berkata...

slurp..sedapnya spagetti..teringat makcik suh masak spagetty tak buat2 lagi...hehehhe

Yana Shaiful berkata...

sedapnya spagetti..mmg feveret yana.. tambah plak pedas..pegghh..lg sedap menyegat :=)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More