Sabtu, Oktober 01, 2011

Sambal Petai Tumis Belacan


Assalamualaikum....besua kita di hari sabtu.... mmg sunyi aje rasa hari nikan..kawan2 semua bagai mana x kuar beraya lg ke.. hehhe... habis bulan syawal pun masih ada lg jemputan sana ni...nak pulak skrg musim org kawin...... sy pun gitu juga tgh hari ni adalah rmh.... mana tahu kot2 baring ptg nnt kuar lah....lg pun ada nak cari brg2 rmh yg kehabisan...ok ni sy tayang manu mkn tghari...mak hai mmg kena selero den...ada ulam, sambal mmg menyegat lah..smlm npk adik teruna sorg tu (jgn kembang yeee) tayang manu ni...mmg tegugat juga tekak hehehe..resepi ni mmg dah x payah letak grm lg sbb belacan dan ikan bilis dah masin cuma tambah gula sikit bag rasa...tuan yg empunya resepi pun kata gitu juga.....pekena manu2 kg ni mmg betambah nasi di buatnya ...nak pulak buat mkn tegahari macam ni....tq pada Ryo.. izinkan sy copy resepi ye....


Sambal Petai Tumis Belacan
by:ryo@ryoazhar.blogspot.com

Bahan2:
  • 5 papan petai,setiap biji dibelah 2 dan keluarkan isinya.
  • 1 tbs belacan*
  • 1 genggam ikan bilis*
  • 2 tangkai cili merah*
  • secubit garam dan serbuk perasa,jika perlu
  • sedikit minyak untuk menumis
Caranya :
  1. Tumbuk bahan bertanda hingga lumat,tumis hingga naik bau.
  2. Masukkan petai,kacau sebati
  3. Tambah sedikit garam dan serbuk perasa jika perlu. (Ryo letak secubit je sebab ikan bilis & belacan tu dah ada rasa masin2 sikit kan.)
  4. Kacau sebati dalam 3 minit.
  5. Dah siap,padamkan api.
Hidangkan dengan nasi, selamat menjamu selera.

Selamat mencuba!

14 ulasan:

Ryo Azhar Rahza berkata...

tu diaa...dah buat petai.tq ya..tetiba sendiri lak terliur tgok sambal ni ha.

rahel berkata...

Suka sangat mkn sambal petai ni..post sikit ke rumah..lapar uda ni.

Sheila Shafeareen berkata...

hai Ryo mmh the best...tq resepi..ingat kalau buat mkn2 keduri nak selitkan manu nilah...terliur sudah heehh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai rehel sdp suka mkn yg ada petai yee ok boleh cuba resepi ni...

EmbunRosaliza berkata...

Assalam sheila, sedapnya sambal petai tu, mmg bertambah2 nasi ni kalo mkn gini

quinnie berkata...

shiela..makcik saya dulu suka buat sambal tumis tumbuk cam gini..memang sedap...:)

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Sheila..yana xpenah try lagi sambal petai versi tumbuk cani..kna cuba nii..sgh menyelerakan :=)

Anna Qawina berkata...

ish..meh sikit kak..mkn ngan nasi panas2 ni..alahaiii..tak toleh dah ni..

Juwita Jamaludin berkata...

ada petai sedapnya.. lama tak makan sambal macam ni

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak embung ye betul mmg selera sungguh kak mkn nasi betambah tp kenaingat2...telebih sudah hhehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q- ye ke ok tu buat tumbuk tradisi lagi.....tuk tuk tuk org rajin tu ke dapur hehhheheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Yana cuba ye mmg sdp tradisi lagu sambal pun di tumbuk heheh sdp bangkis selera tau

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna nnt leh le dtg mkn tegahari rmh akk , akk sajikan lauk2 ampung hehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai juwita,,al ciannya ..san ada tak jual petai...rasanya susah dpt kot..ok nnt balik mkn puas2 ye hehehe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More