Selasa, Oktober 25, 2011

Lemak Patin Salai & Mangga


Assalamualaikum.....masak awal hari ni maklum le time cuti2 ni ank2 ada kat rumah so mknan nak kena ada  hehehe..siap manu hidangan tegahari ni, masak lauk ikan patin pehhhhhh... sabtu lepas kan balik Temerloh so ambik kesempatan le bawa balik ikan patin....selain masak asam tempoyak atau masak asam tumis boleh juga buat masak gulai lomak cili api...kali ni ambik manu dari dapur Mas Duniaku mmg tangkap leleh...letak pulak mangga muda wooo terangkat....telebih dahulu ikan tu di salai ..sy salai atas dapur je...tp kalau nak salai dlm oven lg senang....bila dah salai bau dan rasa lain sikit... tu yg buat lg betambah sodap kuah lomak ni....biasa org nogori sukalah masak cara gini....ok x mau celoteh pjg........dah terliur ke heheheh..jom layan

 Ikan patin yg telah di bersihkan , rendam seketika dgn jus limau nipis..gaul sama garam dan kunyit, salai

Lemak Patin Salai dan Mangga
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 ekor ikan patin - dipotong dan dibersihkan 
  • cili padi  - ikut pedas ditumbuk
  • kunyit hidup - ditumbuk
  • segenggam mangga muda dihiris + sedikit ikan bilis - ditumbuk
  • 1 biji mangga muda - dihiris
  • Santan - dari sebiji kelapa - Mas guna santan kotak
  •  1 keping asam keping
  • Garam dan gula secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis

  ikan yg telah di salai dan mangga muda

Cara memasak :
  1. Ikan patin direndam selama 2 minit dengan jus limau nipis, toskan dan bersihkan, ulang sekali lagi dan bila patin dah bersih lumurkan patin dengan kunyit dan garam kemudian disalai dalam oven selama 45 minit dengan api atas bawah. Mas letak atas jaring dan lapikkan dulang bawahnya.
  2. Masukkan bahan2 tumbuk, santan dan asam keping ke dalam periuk. Masak dengan api perlahan. Kemudian masukkan garam, gula secukup rasa dan sedikit kiub ikan bilis, sebatikan dan masukkan patin salai.
  3. Masak hingga kuah pekat dan boleh tutup api.

cubalah  mmg menyegat.....sdp tau.....


7 ulasan:

cik cek berkata...

Alahai....sedapnya...kechur dah kak cek menegoknya...lapo lak perut ni dibuatnya...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Cikcek mmg kechur hehhe sdp ni masam2 pedas..rasanya kalau nak ganti gan ikan lain pun boleh

Yana Shaiful berkata...

tibe je perut bunyi lg..lapar kot.. Kak Sheila..nk semangkuk..yana males nak msk ari ni hehee

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Yana heee cukup ke se mangkuk tu...malas masak yeee ...meh akk tiup bg dtg seru

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Alamak bila tgk mangga n ikan patin buat perut kak hawa laparrrrr...hehehe kecur dibuat nyer :P

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Hawa hehhe mgh sdp resepini pedas masam2...hem nak pulak pekena sam ikan patin lg menyegat heheh

quinnie berkata...

kak shila saya rasa nak buat muka malu nak gi mintak mangga muda kat rumah jiran depan rumah ni..hehehhe...adeehhh geramnya...memang minggu gulai lemak nogori la minggu ni...hehehhe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More