Jumaat, Oktober 21, 2011

Kuih Cara Belauk


Besua kembali di petang jumaat..hujan sudah npknya di luar ...perut dah terasa lapar ke? kalau lapar balik... jom ptg2 ni kita minum teh o panas dan pekena pula kuih cara belauk... kuih yg dah lama x buat..padahal pemintaan kuih ni dah lama...kuih FV ank2, suka kuih yg pedas2...mcm talam belauk dan kuih kukus bawang goreng....memandangkan saya x ada acuan kuih cara... jd guna lah acuan foil ni...letak atas kuali dan tutup..npk2 nya menjadi....lagi puas mkn nak letak inti lebih pon boleh......bawahnya pun cantik x hangit..masak dgn api kecil....naik ikut kan saya buat aje dlm acuan kuih bahulu tembaga tu...tp sayang pulak nak letak atas dapur ...lebih2 lagi takut lambat masak maklum lah tembaga....kira mcm ni pun ok gak kan....resepi ambik dari dapur adik yg jauh di negeri matahari terbit. x silap tgh musim sejuk kot skrg ni, Juwita...tq ita..akk cnp resepi ye,,.

Kuih Cara Belauk
Resepi by : Juwita Jamaludin

Bahan-bahan
cara
* 100gm tepung
* 200ml santan
* 1 biji telur
* 1/2 sudu teh garam
* beberapa titik pewarna kuning
inti
* 50 g daging kisar ayam atau daging
* 1 1/2 sudu besar serbuk kari
* 1/4 bawang besar dipotng dadu
* 4-5 helai daun kari dipotong halus
* sedikit garam
Hiasan
* Daun sup diracik halus
* cili merah diracik halus

 adunan yg belum di tabur lauk

cara-cara inti.
1. tumis bawang hingga kekuningan dan masukkan serbuk kari masak sehingga kari masak. masukkan daging kisar tadi dan masak lagi hingga daging masak. Jika kering masukkan sedikit air. perasakan dengan garam dan tunggu hingga daging tadi kering.

Cara-cara
1. Campurkan tepung, santan, telur dan garam. gaul hingga rata.
2. Panaskan acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan inti tadi dan bahan hiasan.
3. Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje


kuih cara tegah masak...tutup bg cepat masaknya

nak tahu dah masak tepi2nya akan rengang



20 ulasan:

cik cek berkata...

Good idea n keratip....menarik....:D

Anna Qawina berkata...

haritu rasa nak buat gak gini tapi guna acuan tart ok ke...pastu bako dlm oven takleh ke kak? hehe..acuan cara mmg takde...
kalau wat inti gula tu je sama eh dia punya ramuan tu?

K.Nor berkata...

gud idea la sheila... cepat jer masak kan.. kuit pulak duk dlm bekas gitu

Sheila Shafeareen berkata...

hai cik cek hee tq..sy x ada acuan so buat dlm ni aje..

Sheila Shafeareen berkata...

hai Anna akk pun guna acuan tart ni... x pernah pulak bakar dlm oven..tp rasanya boleh kut jd mcm kuig talam yg bakar tu...inti gulata letak pandan kan adunan sama kot heee

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak nor heee cepat msak cepat mknduduk dlm bekas mcm tart heee

Nieza berkata...

wahh kreatifnya akak guna acuan gini yer...suka mkn kuih cara ni..lama dah tak buat acuan pun dah lama bertapa..hehe

Sheila Shafeareen berkata...

hai Nieza ye betula kk pun lama xbuat ank bujang dok suruh buat memanjag tu yg harini ada kesmepatan mengodek..hehhe kebetual acuan sebenar mmg x ada dlm simpanan tu yg buat gaya gini hehe

ilahjy berkata...

wah idea baru guna bekas ni senang la nak makan...pandai shiela.. kak buat apam gula hangus terus hangit adoii pahit ...ptg tadi

Mazharsayang berkata...

cara berlauk tu kukus ke bakar dlm kuali tu???...hehehe...xpndi sgt bab2 masak nih...

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak ilahjy yekak kebetulan saya x ada acun so buat dlm mould foil ni...sebang pulak..x baanyak kerja..cepat siap....lahai cam ne boleh te hagit kak api besar ke..pahit tu

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Marhar kuih ni di bakar ..biasa guna acuan yg macam kuih bahulu tu,,tp akk x ada so pakau acuan ni..dan letak atas kuali leper dan tutup bg cepat masak....

tun_telani berkata...

kak sheila.. tun kalau cara berlauk ni kurang sket.. tp kalau dpt cara yg manis tuu.. fuhh.. kejap je masuk mulut..

quinnie berkata...

duk pikir macam mana akak masak..heheh..pakai kuali rupanya....:)saya suka cara berlauk..inti kena byk..kalau guna bekas cam gini memang bleh tabur byk2 lauknya..pasal luas..hehehhe

Amie berkata...

comelnya....lauknya pun boleh buat dari bahan yang kita suka ye...

Yana Shaiful berkata...

ok jgk msk guna acuan tu..tak terfikir plak hihii..tq kak bg idea..nnt bleh dicuba..sedap je tgk kuih cara yg byk lauk nii :=)

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Sheila...La la la la la...saya sudah dapat idea bagaimana nak abiskan alum cup saya tu..Hari tu tersalah beli, bentuknya lebih kecil dan tak dalam mana..tu yang mati kutu nak guna utk apa ni...

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum kak..
Wahhh..best gak ek buat kuih cara berlauk dlm bekas cam ni. Dpt besar sebiji kuih ni..hehehe...

Juwita Jamaludin berkata...

good idea kak.. sedap nya .. lama saya tak buat.. rasa memanggil2 nak buat plak.. uhuhuhuh..

QaSeh AdRi berkata...

kak kalau letak lam kuali,b4 letak acuan kna letak minyak sikit ke xpayah?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More