Rabu, Oktober 12, 2011

Kuih Lepat Liat


Assalamualaikum semua besiaran di petang rabu....lepas mkn teghari tadi sempat le mengodek kuih utk teh time pulak....buat kuih lepat liat nyam nyam mmg lama x pekena kuih ni...masa zmn bebudak rajin juga mak buat....sampai kita pun dah lupa camne rasanya......bila buka pegukus alhamdullilah menjadi juga...rasanya mmg le liat2 mcm dodol bila di tarik kenyal aje tp lembut tau...ank kata mama makan kena sikit2 kalau sumbat besar tecekik hehehhe ...apa pun mmg sdp kuih ni rasa kelapa dan gula merah harum...sdg elok lah rasa pun x manis..sesuai dgn tekak....

yg ni pesen kehabisan daun pisang...masuk dlm mangkuk lapik gan daun pisang yg ciput tu bg alas, pastu tuang adunan dan kukus....kita buat dua bancuhan maklumlah kat rmh nikan ramai segala yg ada... monyang, atuk ,nenek, ank, cucu, cicit semua ada hehehhe x caya ke...x caya meh dtg hehhe...


LEPAT LIAT
Sumber: kak Rusnah
Resepi : Izah Daut

2 - 2 1/4 cawan tepung pulut
3/4 cawan gula merah
1 cawan air
sehelai daun pandan
daun pisang
1 cawan kelapa parut putih
sedikit garam
minyak masak

Cara membuatnya :
1.Masak gula merah dengan air dan daun pandan -sejukkan
2.Sediakan kukusan,inti kelapa(kelapa+sikit garam halus) dan daun pisang.
3.Tepung pulut dicampur dgn secawan air gula yang ditapis dan dikacau sebati
4.Letakkan sesudu makan adunan di atas daun kelapa yang disapu sikit minyak dan ratakan.Letakkan inti kelapa .Balutkan kuih ini seperti membalut lepat pisang.
5.Kukuskan lebih kurang 15-20 minit dgn api sederhana.
 



16 ulasan:

ady berkata...

as-salam

sedapnye kuih ni..tapi tak pernah mkn kuih ni..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ady hehe tulah lama x mkn..sampai x ingat rasanyanya cam ne...teringin mkn tu yg buat heheh cubalah kalau rajin

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum kak..
Tadi baru je tgk kuih ni kat umah Quinnie.. Laju berdesup akak ni.. Jet turbo ni nampaknya..

mala berkata...

dah lama tak jumpa lepat liat. sedap ni!!

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Naz hehhe yelah akk pun perasan Q pun ada buat lepat liat ni..hehhe laju kencang yeee dah mlm baru tecabut layar ahhahah suba le sdp rasa cam dodol pun ade...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mala betul tu lama kan x jumpa lepat liat biasa kat pasar pun kuih lepat pisang aje...lama x mkn sampai lupa rasanya heheh

Zaliedana berkata...

Kak Sheila,sy pon suka sgt kuih lepat liatnih,cuma xpernah wat sendri,alahai sedapnyer kak..

Juwita Jamaludin berkata...

alamak nampak kat sini plak.. sedapnya kuih2 gini.. mana nak cari daun pisang ni

Hanim berkata...

sedapnya...lepat liat...lame xmakan. nak buat xde daun pisang.

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam sheila..lama xmelepat,kdg2 tuk mkn berdua cam malas sgttttt nk buat kuih2 ni,biasa beli jer dlm seketui-dua:D

quinnie berkata...

kak shiela pun dah buat ye....memang kena buat sendiri lepat liat ni...mana nak carik org jual sekarang ni..hehehhe....sedap kalau taruk inti byk..:)

Sheila Shafeareen berkata...

hai Zaliedana hehe sdp tau akk sampai lupa rasanya mcm mane hehe tu yg buat sbb teringin dah nak mkn hehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai juwita hehehs sdp rasa seakan koci n dodol punada hehh daun pisang ye...masuk dlm kontena kecik ok kot hehhe tp jadi kuih moden pulak...

Sheila Shafeareen berkata...

hai hanim heee ye ke tulah sekrg jrg jumpa org jual lpt liat ni.. lepat lain adalh.....daun pisang x ada ye me dtg rmh ambik heee

Sheila Shafeareen berkata...

hai azatie betul tu kalau bedua baik buat aje..tp susah juga nak cari kuih ni skrg kan..nnt ak2 dah balik boleh lah cuba buat

Sheila Shafeareen berkata...

hai Q- akk dah buat...negok kar rmh Q pun ada...resepi pun lebh krg same kan...sdp liat2 lembut...buat sendiri puaskan heee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More