Ahad, Oktober 16, 2011

Cucur Bom Manis


Salam besiaran di pg ahad....ikutkan pagi ni saya ada agenda tersendiri....tp di batal kan sbb x ada sape nak jaga kan beby Areen...Mr.N pun ada kerja diluar....nak harap kan abg & kak x berapa yakin pulak...actually nak suruh neneknya negok2kan kejap tp dah kuar ke kelang pulak..last2 kansel le pejanjian ku...tp elok juga x kuar...dpt pangilan dari Mas Duniaku nak mai rmh...ok set..sambil menunggu sempat le buat sarapan pagi utk ank2 dan diri sendiri eheheheh dah plan pun nak buat cucur bom manis ni..semlm npk kat dapur Anna mcm sdp je..bahan2 pun sempoi....so pagi pekena cucur same milo panas pehhh sdp nyaaa lepas sebiji sebiji habis..seperti yg Anna syorkan kalau keluarga besau elok buat byk..sya buat dlm 3 adunan...kira 3 cawan tpg lah.. dan yg lain tu pun kenalah ganda 3 juga...sedar x sedar mmg cepat habis...rasa mmg enak  lebih kurang rasa donat , roti pun ada...pada yg nak tahu rasanya silalah buat ye...Tq Anna izinkan letak resepi....


BOM MANIS

Bahan2 :
  • 1 sdt yis
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sdb gula
  • 3 sdb susu pekat manis
  • secubit garam
  • air secukupnya
  • minyak untuk menggoreng

ni bukan teh tarik ye heheh ni bancuhan yis, susu, gula dan air..negok tu limpahan bila dah kembang

Cara-cara :
  • Campurkan yis, gula, susu & sedikit air..larutkan..Ana biar sampai pekat berbuih.
  • Campurkan campuran yis tadi ke dalam tepung gandum, tambah kan sedikit air, agak2 macam nak buat jemput2 biasa tu le.
  • Perap aduna dalam 1-2 jam bagi mendapatkan sarang yang cantik & kuih jadi bulat masa menggoreng
  • Panaskan minyak masak.
  • Sebelum menggoreng, tambahkan secubit garam ke dalam adunan & goreng hingga keperangan.
Hidangkan..yummyy...
suka negok dlm nya cantik besarang...


15 ulasan:

Anna Qawina berkata...

Haha...baru dok pk apa dlm cawan tu...mmg berbuih kan..tq sudi try test..hee..crdt to tuan punya rsp kan..benda senang gini pon kalau x tahu buat sampai bilala kita xtahu kan..mintak milo scawan kak..hii

Sheila Shafeareen berkata...

hai Anna heheh leleh naik kembang secawan heheh betul tu Ta pada yg bg resepi ni..mmg betul pun ank2 yg nak belajar pun boleh cuba masak..senang bagat...milo panas cukup ke secawan hehehhe tq shering resepi

Amie berkata...

sedapnya makan cucur bom manis dengan seisi keluarga... ada pisang di dapur,macam nak try untuk minum petang ni..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak amie heheh sdp hehe cuba ye resepi ni...wah nak buat cucur pisang ketu..dah siap hantar sini ye

tun_telani berkata...

hahaha.. adoi... x tahan tgk yg melimpah dlm cawan tu.. tun pun wat ni utk minum ptg semalam.. hihi

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun hehhe tun dah buat yee sdp kan ank2 pun suka katanya lembut..melimpah hehhe megembang hehhe

Mak Qis berkata...

amboiiii smpai melimpah ruah gtu...huhu...neh cicah ngan ayaq kopi pun sedapppp....

rahel berkata...

Comel2...mesti lembut kan..sedap ni tuk wat minum petang.

izahdaut berkata...

saya pos esok ler kuih bom saya kak... sedap kan

ilahjy berkata...

sheila dah lama betoi kak tak buat cucuq boom nie anak2 suka cicah sos cili..

Sheila Shafeareen berkata...

hai Mak Qis hehe tulah melimpah yis bila kombang heheh sdp pekena gan kopi o heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Rahel yep mmg sdp manis gitu..suka tau ingat nak buat lagi lah to ank2 request suruh letak inti mcm ne tu ehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai izah dah buat juga ye mmg sdp x terrasa pastu satu habis masuk mulut....rasanya kalau cicah sama sambal pun sdp ni

Sheila Shafeareen berkata...

hak kak ilahjy hehe betul kak sdp akk pernah buat ye...tulah suami saya suruh buat lagi katanya mmg kena dgn selaranya ehhehe

quinnie berkata...

wah melimpah2 yis nya kak...saya pun suka cucur ni...hehhehe..nasib dah buat....:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More