Rabu, Oktober 05, 2011

Kuih Kukus Bawang Goreng


Assalamualaikum besua lg kita wahhh hari ni bederet n3 kita yeee ..hrp2 x jemulah yeee...ni kes godaan negok kuih yg di tayangkan oleh Izah pagi tadi.....nampak pun menarik.... kalau x silap kuih dari sebelah pantai timur ni....memandangkan bhn2 pun x byk jadi saya pun menerai buat...dalam hati dah tahu sdp sbb ada bawang goreng ...dan satu lagi rasa di hati, tentu rasa kuih ni ada seakan mcm kuih talam belauk...so sy pun getest le buat  Alhamdullilah menjadi ...sesuai buat utk minum petang...pehhh mmg sdp seperti yg Izah bg tahu... ada rasa manis, kenyal, lemak2 santan, dan seakan macam rasa cucur tepung pun ada....yg lain2 tu kalau nak tahu rasanya cuba lah buat ye mmg mudah aje cepat penyediaan dan cepat mkn heheheh tq Izah akk copy resepi ye


KUIH KUKUS BAWANG GORENG

3/4 cawan + 2 sb tepung gandum 
1/4 cawan tepung ubi kayu
1/2 cawan gula halus
1 cwan air pandan *5-7 helai daun pandan
1 cawan santan pekat
sedikit pewarna hijau apple * jika suka
1/2 genggam bawang goreng

caranya:

Panaskan kukusan. 
Campurkan semua bahan di atas kecuali bawang goreng.
Kemudian blend/ kisar sehingga sebati.
Masukkan ke dalam mangkuk, masukkan bawang goreng. Kacau-kacaukan.
Kemudian tuang ke dalam loyang yang telah disapu minyak.
Kukus sehingga masak (30-40 minit).
Tunggu sejuk kemudian hidang.

 *kuih ni dapat kecik comel je.  Kena gunakan loyang palingg kecil.
*disyorkan menggunakan bahan2 semula jadi. Contoh: bawang goreng buat sendiri, santan perah dan daun pandan.
*bawang goreng kena letak sikit aje, nak kasi rasa lite lite gitu. Dalam gambar tu, saya letak terbanyak bawang goreng nyer. sedikit menjejaskan rasa.
 
yang dlm loyang
 
 

23 ulasan:

Yana Shaiful berkata...

Salam kak sheila..cepatnya dh smpai sini kuih Kak Izah..yana br nak g cari santan..kat umah slalu simpan stok santan kotak..krg bt xbest plak klu xikut ckp cikgu..kna guna bahan semula jadi hihii..Comel je kuih kukus tu bt dlm bekas kecik :=)

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Sheila..
cepat laju mcm kilat hehehe :)

Kak Rose berkata...

pg td nampak kat rumah Izah... laju betuk geraknya ya... terasa2 bawang gorengnya kat tekak dah ni.... ishhhh! x leh betul tengok tayangan amal cenggini!

Mas berkata...

cepatnya akak buat...
rajinn...he3
meh sepinggan kak..sedapnya tengok..

Cendana Kasih berkata...

waaa...jet pejuang sungguh akak ni yer..hehehe

Zaliedana berkata...

Mmg respek la ngan kak shiela nih,selalu jer cepat..Walaupon da bb.Pasnih mmg kompomvirus kuih nih lak merebak..

tun_telani berkata...

dasyat betul penangan kuih kak izah nii ye.. hihi.. tun pun teras nak buat tp xde tepung ubi tu.. kalau x mmg dh menerai. hihi

Amie berkata...

Salam Sheila,
comel lote kuih tu....ni kalau depan mata ni memang tak sampai berapa saat ni...nampak sedap sangat!

Nazrah berkata...

esok juga kita buat..( angan2 tinggi tu)

izahdaut berkata...

kak shielllaaaaaa..
wahahaha... cun cun.. warne cantik... mentuk cantik.. tu kalau buat dlm bekas kecik, bwg goreng tu tak naik ke atas ke kak shiela?

aishh terasa2 lak kat tekak kuih ni. sedap...tq kak sudi try kuih try n eror saya tu.. tq tq. dan sukejugak sebab kena ngan selera akak...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Yana heheh kalau dah bekenan tu mmg mcm turbo hehhe bhn2 pun ada tu yg buat,,kena ikut ckp cikgu tau hehhe

Sheila Shafeareen berkata...

w'sala Mama laju yee heee pantas belari jom join heee

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak rose yee kuih dari rmh izah, bekenan tu yg buat...sdp kak terasa bawang nya...kuih pun lembut

Sheila Shafeareen berkata...

hai CK..jet pejung hee dah mendarat td tu yg pantas...x sabau2 kan nak bg tembakan ke mulut heeee

Sheila Shafeareen berkata...

hai Zaliedana heee tq...bby tidur cepat2 buat kerja....cuba ya mmg sdp tau

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun_telani dasyat kannnnn dah bederet yg buat ni heee sdp kalau letak tpg gdm semua pun ok kata izah...bawang letak lebih baru sdp

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Amie heeee senang buat comel2 x payah potong2 dah...kalau akk dkt mmg saya hulur 10 biji heeee

Sheila Shafeareen berkata...

nazrah cepat join..bhn2 dah ada kan tingal cari santan aje...

Sheila Shafeareen berkata...

HAi Izah mmg sdp akk suka kuih ni dan semua suka...

rasanya letak dlm bekas kewcik bawang tu x selerak kot..ruang sempit...

sdp lemak2 bawang yg buat adaunan ni sdp

quinnie berkata...

saya ingat nak buat hari ni..aleh2 buat benda lain lak...hehhehe...baru lepas makan bingka...kena tunggu beberapa hari lagi baru leh telan santan....tengok org duk tayang je la dulu..huhuhu

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q heheh tulah mcm nak binga labu tu je..tp labu x ada lag...nnt buat ye sdp juga kuih ni..letak lebih bawang tu baru sdp..ank bujang siap mkn same sambal hitam phan lg..

nuwairani ismail berkata...

erm...kalau guna bawang goreng buat sendiri, santan perah, memang rasa lemak2nya...tapi nak memerah tu satu hal..kat sabah xde jual santan segera yang timbang2 tu...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai rani..ye mmg sdp guna yg ori..ok ye ke kat sana x ada santan..x pe kalau rasa nak but saya rasa boleh juga guna santan kotak cuma tambah kan sukatan air supaya bg santan tu cukupkan dlm sukatan 1 cawan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More