Jumaat, Oktober 21, 2011

Asam Pedas Kak Anim


Assalamualaikum besiaran di hari jumaat yg mulia dan indah....lama dah x masak asam pedas...ank pun dok tanya....kemarin beli ikan pari kat tesco....cadang nak buat grg belada aje... tp ada yg cdg nak lauk yg bekuah hari ni...terbehesin tauuuuu time menumis rempah ratus hehemmm harum....nak pulak bunga kantan, daun kesum dan serai di blande sekali...biasa saya masak kalau letak bunga kantan campak2 aje...tp mmg sdp kuah pun jadi pekat...kat sini saya tumis sekali dgn daun kari...lagi le menyegat bau dan rasanya....dan lawankan sama kacang bendi ada separuh negeri lain pula cara masak asam pedasnya, yg ni sy ambik dari dapur Kak Anim.......Tq Kak Anim...betambah lg koleksi masakan asam pedas..

 sy tambah daun kari masa menumis...

Asam Pedas Kak Anim.
Resepi : Kak Anim
Bahan :
  • 1 ekor ikan talapia hitam.kalau guna ikan tenggiri ambil 1/2 ekor/1/2 ikan jenahak/ikan merah - sheila guna ikan pari
  • 20 tangkai cili kering - didihkan sebentar angkat dan toskan - dikisar
  • 1 labu kecil bawang besar - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • sedikit halia - dikisar
  • sedikit kunyit hidup - dikisar
  • 1 kuntum bunga kantan - dikisar
  • 2 batang serai - dikisar
  • sedikit daun kesum - di kisar
  • air asam jawa secukupnya
  • 1 kiub ikan bilis 
  • garam secukup rasa
  • beberapa batang bendi
  • tomato - dibelah 4
  • sedikit serbuk kunyit 
  • sedikit serbuk lada hitam
  • sheila tambah dgn daun kari masa menumis
Cara memasak :
  1. Ikan di bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak @ pecah minyak.
  3. Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit air asam jawa, kacau sedikit.
  4. Masukkan ikan dan didihkan sebentar, kemudian masukan garam dan kiub ikan bilis.
  5. Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi. Kemudian baru masukkan  bendi ,tomato @ terung jika suka.
  6. Kecilkan api dan didihkan hingga masak.Tabur sedikit serbuk lada hitam, biaekan seketika dan boleh tutup api dan sedia untuk di hidang.








6 ulasan:

rahel berkata...

Selamat tengah hari Sheila,
mengancam kuah asam pedas tu...sedap makan ngan nasi putih je..fav ni.

Mas berkata...

wahhhhhh..sini pun ada asam pedas kak anim tu...
hmm..macam mana kak..bestkan asam pedas resepi kak anim tu...
memang mabeles...

tun_telani berkata...

wahhh.. sama laa n3 kita arini... mmg wangi masa tumis tu kan... sedap.

Zaliedana berkata...

Wah akak pon tayang asam pedas gak..Hihi..Sekali pandang cam kari lak kak..

Yana Shaiful berkata...

rs mcm nk amek je semangkuk tuu hihii..dh lama xmkn asam pedas.. esk kna p menjala ikan dulu kat tesco.. bleh msk asam pedas kak Anim :=)

anymz berkata...

terimakaseh sheila sudi menerai resepi akak ni..terliur pulak nengok asam pedas sheila nih.akak pun kdgkala letak jugak daun kari tu.buat penambah rasa.sedap kan?..makan dgn telur dadar..sedapnya.esok nak buatlah.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More