Jumaat, Oktober 07, 2011

Aiskrim Goreng


Salam besua lg kita dipetang hari jumaat hehehh..memandangkan ank2 ada rmh hari ni..so pagi tadi mamanya pun dah ready kan dessert utk mereka...lama dah nak buat asyik tetangguh aje...bila beli roti lupa beli asikerim..bila beli aiskerim lupa beli roti heehhe...ni dua2 dah ada terus buat..seeloknya buat sebelah mlm bila dah siang boleh grg...tp yg ni kira ok gak saya simpan tempat beku... buat pukul 9.30 pg tadi , masuk ptg dak keras baru terus di grg so aiskerimnya x lah cair...resepi dessert dari dapur Nadz CuteOven...tq Nadz dah kira bejaya ni boleh buat lain kali  hehehe..x yah gi kedai mamak mkn lg...buat sendiri lg jimat pastu dpt byk...kalau rajin buat frozenkan masuk plastik...nak mkn tinggal di grg aje..nak tahu cara buat stap by stap pun ada kat dapur Nadz boleh masuk sini...cuba yeee mmg sdp dan ragu, sejuk aje

yg dua te telebih gelap.. wakaka

AISKRIM GORENG

Bahan-bahan :
(untuk 5 ketul aiskrim goreng)
  • 10 keping roti sandwich
  • 5 scoop aiskrim (apa-apa perisa)
  • Plastik penyimpanan
  • Acuan untuk menerap roti (cawan plastik atau apa-apa yang boleh dijadikan penerap)
  • Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara-cara :
  1. Baringkan sekeping roti di atas pinggan. 
  2. Letakkan satu scoop aiskrim di tengah-tengah roti.
  3. Ambil sekeping lagi roti dan tutup aiskrim di atas roti yang pertama tadi.
  4. Gunakan acuan dan terap roti hingga terputus bahagian tepi-tepi roti. Pastikan bahagian tepi-tepi roti ni bercantum. Kalau didapati terbukak dan tak melekat, boleh kelim dengan jari agar tak ternganga.
  5. Masukkan aiskrim roti ini ke dalam plastik penyimpanan. Buat hingga selesai.
  6. Masukkan beg plastik berisi aiskrim roti ke dalam peti sejuk beku(freezer) dan simpan 3 jam atau semalaman.
  7. Apabila tiba masa untuk digoreng, panaskan minyak masak.
  8. Bila minyak telah panas, keluarkan aiskrim roti dari peti sejuk beku dan goreng hingga kekuningan. Terbalikkan semasa menggoreng agar masak sekata di kedua belah permukaan. Proses menggoreng ini sekejap sahaja ye(kurang dari 1 minit).
  9. Angkat dan boleh terus dinikmati

13 ulasan:

CT NoArIzAh ArIs berkata...

Best..best.. ank sy sibuk nk mkn aiskrim ni bila terbaca entry sy pasal makan kat papa chop mama gril ari tu...nmpaknya leh buat sendiri pasal dh ada resepi...jimat duit puas makan...TQ share resepi ni ya!!

Sari Yusa Ibrahim berkata...

tak tahan saya baca perkataan baringkan sekeping roti.. sabo ajelah..

Sari Yusa Ibrahim berkata...

tapi apapun memang sedap eskrim goreng ni kan..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai CT Noarlzah yyye betul kalau buat sendiri lg jimat kat luar dua ketul pun dah 4 hinggit lebih,,,boleh buat bayak simpan dlm tempat beku time nak mkn tinggal di goreng aje

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sari hahah tulahh ayat Nadz tuu roti di baring hehhe apa pun janji phm hahhha

Mas berkata...

kak sheila....
sedapnya tengok aiskrim goreng..
nakkkkkkkk
ada lagi kan..he3

Sheila Shafeareen berkata...

Hai mas hehhe mas buat tau tentu ain n daniel suka..buat byk tinggal grg aje..ada lagi 2 ketul membeku hehhe

nuwairani ismail berkata...

resepi ni dah lama duk simpan, tapi sampai sekarang belom terbuat lagi... sedapnya...

Ezadlieza berkata...

sheila...sedapnya tuh...terasa asa membasahi tekak ni..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Rani buat lah senang sesangat....mmg sdp...budak suka ni ..mak/bapak pun suka hehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ezad yee mmg nyam je masuk ke tekak cuba tau bebaloi2..kalau beli mkn kar luar dekat 4 hingit

EmbunRosaliza berkata...

assalam sheila mmg best eskrem goreng resipi linapg ni, ranggup diluar dingin didlm hehe

Naz / Nadz COSK berkata...

Kak Sheila.. best kan aiskrim goreng ni. Suam di luar, sejuk di dalam.. Terima kasih pada kak lina_pg yg sudi share resepi ni dulu...Best!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More