Selasa, Oktober 18, 2011

Masak Lemak Ikan Sama Belimbing Buluh 2


Assalamualaikum besiaran utk hari selasa...manu mkn tehahari masak lomak ikan dgn belimbing buluh...n3 kemarin dah tunjuk kan pokok belimbing udah bebuah.. bayak pulak tu keluar buah begayat2 mcm pokok angur pulak...ada separuh bg pada jiran dan kawan2...kekadang bila nak masak x pulak bebuah pokonnya..kalau dah bebuah sampai x termkn2 hehhehe...sdp di buat masak lomak, sambal belacan belimbing atau sambal hitam pahang...yg ni masak same ikan kembong aje..tu pun dah sodap letak cili api sikit pehhhh ok jemput leeeee


Masak Lemak Ikan Sama Belimbing Buluh

Bahan
4 ekor ikan kembung
Beberapa biji belimbing buluh
*3 cawan santan
*3 biji bawang putih
*3 biji bawang merah
*1/2 inci kunyit hidup
*3 biji cili api (nak pedas lg letak lebih)
Sedikit garam dan gula
1 keping asam gelugur

Caranya
Tumbuk kesemua bahan yg betanda *
Dalam periuk satukan santan dan bahan tumbuk
Kacau selalu supaya tidak pecah minyak bila hampir gelegak masuk ikan dan asam gelugur
Bila ikan dah masak masukkan buah belimbing, kacau serta perasakan dgn garam dan gula

8 ulasan:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

kalau kita dekat ngan umah Kak Sheila, mesti dapat gak belimbng buluh tu, ek

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sari hehhe dah tentu dah..sayang byk sampai x terambik..byk yang jatuh sampai tepijak2...

Amie berkata...

adeeeehhhhh...... mana nak carik menu yang sesedap ini untuk lunch..... di luar hujan lebat mencurah2....sekarang terperangkap dalam bilik..... nak balik rumah terfikir pulak traffic jam....leleh dah liur nih!

quinnie berkata...

kakshiela..sensitip betul saya sekarang ni kalau tengok belimbing buluh ni...huhuhu..dulu ada pokok skang dah tak dek....sob sob...dah byk thn tak makan belimbing buluh....memang sedap masuk dlm gulai lemak...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Amie alahai sian pulak degor akk ni teperang kap ke heee kalau le akk sebelah rumah dah pasti saya bg semangkuk.cpat lap kak nnt byk pulak leleh tu heee

Sheila Shafeareen berkata...

hai Q nak gelak akkk di buatnya hee sensetip yeee meggg dtg mak sini nnt kempunan pulak....nak bawa balik pun boleh heee

anymz berkata...

huwaaaaaaaaaaaa sedapnya sheila..bagi akak belimbing tu je boleh?..kat sini dah habis musim.tak tau lah kalau2 kat rumah org lain tu ada pulak..nak terjah pasar tani lah hujung minggu nih..:))))))

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak nim heheh sdp kak akk kan suka buat masak lomak..kak kalau sy dekat mmg saya bg tau,,kemarim mas singah rmh sempat juga saya bg dia seplastik...suka dia hehehhe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More