Khamis, Oktober 20, 2011

Cili Jeruk 2


Salam besiaran di pagi khamis...n3 cili jeruk yg sy buat hari selasa baru ni... buka peti ais pg ni npk cantik warnanya betukar...dan sedang elok lah tu hari ni boleh lah di gunakan...kira kali kedua buat cili jeruk ...kali ni buat dua jenis cili..guna cili hijau besar dan cili api...wuuuu berasap...tp kan cili hijau ni x berapa nak pedas pun...... nak thn simpan dlm peti ais ye..resepi yg sama saya buat dari dapur Kak Nor SG...


 CILI JERUK
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan :
7 -8 bj cili hijau ~ boleh guna cili merah/hijau
1 cawan air
1 cawan cuka
2 -3 sudu besar gula

cili2 yg baru lepas di potong...pakai gunting lg senang hehehhe dan nak di jerukan

Cara :
Basuh cili dan toskan.
Kemudian hiris tp jangan terlalu nipis.
Masak air bersama cuka dan gula hingga mendidih. Biarkan hingga sejuk.
Masukkan cili ke dalam botol yg bersih dan tuangkan air cuka yg dimasak tadi.
Tutup botol dan biarkan sehingga 2 - 3 hari baru lah sedap dimakan bersama mee rebus/goreng dan sebagainya.



18 ulasan:

izahdaut berkata...

nak sikit kak, makan ngan kuey teow best neh.. saya jugaakk yang tertnagguh nak buat cili jeruk ni

quinnie berkata...

bak meh sebotol..hehhhe..lama betul saya tak buat cili jeruk..huhuhu

Sheila Shafeareen berkata...

hai Izah heheh boleh nnt akk masukan dlm bekas kecik tu ye heheh nak yg cili api ke yg cili hijau besar hheehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q ok nnt buat lg akk bg sebotol...cili merah, hijau sekali hehhe

mala berkata...

pernah buat sekali. tap kita sornag saja yang makan. husband tak suka ..

Anna Qawina berkata...

bak mai sikit, nak makan dgn meehoon sup..hehe
kak..kalo buat guna cili api je leh ke? takde cili besar lak..

Mak Qis berkata...

suka sgt cili jeruk neh...tapi tak pernah pun buat..hahaha...mekaseh bg idea yer sheila..neh cili padi byk lam peti es...
mkn ngan mee goreng ke kuetiau goreng ke..mee bandung ke..ishhh...kan dh nk nitik liur neh...

Sheila Shafeareen berkata...

hai mala heheh sdp mkn same mee ye ke x suka pelum kena belum tahu heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna hehehyg akk buat ni dua jenis guna cili api dna cili hijau ok tu..menjadi..

Sheila Shafeareen berkata...

hai Mak Qis heheh boleh le buat kalau ada cili api..mana yg thn dgn pedas no hal punya..bhn2 puun sng aje tu...nak thn lg masuk peti ais mmg sdp mkn same mee, kt, mee hoon

K.Nor berkata...

cili hijau yg besar tu mmg tk pedas tp wangi bila makan :)

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Nor betul tu cili hijay tu x pedas..heheh sbb tu saya buat dua jenis cili sapa nak mkn yg pedas ambik cili api hhehhe

cik cek berkata...

Husband kak cek suka makan cili jeruk ni...cuma kak cek je yg belum penah nak buat...he he...

Sheila Shafeareen berkata...

hai cik cek ye ke suami suka tu yg kena buat x payah beli..buat byk2 simpan dalm botol masuk peti ais nak mkn bila2 je ambik snng

tun_telani berkata...

tun xpandai makan cili jeruk. hihi..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Sheila...Sedap ni makan ngan mee goreng...Dah ada caranya ni. bolehlah cuba buat sendiri

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun sdp tau sekali cuba nak lg heheeh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai sue nanie yee sdp mkn same mee ..nak pulak sama mee bandung heeh menyegat hehe dah ada resepini nnt leh le buat

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More