Ahad, Oktober 09, 2011

Dates Yogurt Cake @ Kek Kurma


Assalamualaikum besiaran di pg ahad...kerja megemas semua dah sattel,.. kerja di dapur pun semua siap senng awal2 masuk opis dapur..maklum le hari minggu nak melepak2 dgn insan2 tersayang hehheh...ok ni nak n3 pasal manu yg kita buat utk minum2 ptg semlm...smlm sy x sempat nak masuk dapur kedua ni sbb ada hal kat luar...tp sy dah bg kekawan rasa kat Fb telebih dulu hehhe ..resepi godaan dari Mek Anna Qawina...mek Anna ni boleh dikatakan sejak dua menjak ni rajin kedapur buat kek & roti hehehhe laju betul bako membako ahammmm tesedah pulak......sy pun x ketingalan jugalah nak menerai kek kurma yg beyogurt ni...kurma bulan posa kemarin mmg ada lg x terhabis....nak pulak kurma yg betangkai tu pehh mmg sdp...tp bila dah buat kek lg lah sdp.. npk bebudak pun suka pulak bila di buat kek gini....tq Anna ingat kalau balik kg. nak buat lah kek ni..izinkan copy resepi ye utk buat rujukan seterusnya.....


DATES YOGURT CAKE
Yield  :   One loaf

Sumber : Treat & Trick
Dates Yogurt Cake by AnnaQawina

Bahan2 :
  • 1 and 1/2 C  all purpose flour/ 1 1/2 cwn tpg gandum
  • 100g butter / 100 g mentega
  • 1/3 C brown sugar / 1/3 cwn gula perang
  • 1 C  chopped dates / 1 cwn kurma cincang
  • 1 C  yogurt / 1 cwn yogurt
  • 1 tsp baking powder
  • 1/2 tsp baking soda


METHOD/ CARA-CARA : Tulisan bewarna itu cara kita buat.

Sift flour , baking powder and baking soda into a mixing bowl.

Ayak tepung, baking soda & baking powder ke dalam mangkuk adunan. 

Melt butter, sugar and dates over a low heat. Preheat oven @ 180C.

Satukan butter, kurma cincang & gula perang dalam periuk & panaskan ats api perlahan, biar gula & butter tu mencair, tutup api

Pour dates mixture into dry ingredients, add yogurt. Stir until just combined.

Masukkan adunan kurma ke dalam mangkuk adunan yg mengandungi tepung tadi. 
Tambahkan yogurt. Kacau biar bergaul sebati je, adunan akan menjadi pekat, macam nak buat cekodok gitu. 

Pour into greased cake pan and bake for 30-40  minutes or until a skewer inserted comes out clean.

Tuang adunan kek ke dalam loyang bergris & bakar sehingga masak , dengan suhu 170'C.
 
Cool in pan for 10 minutes, transfer onto rack to cool.
Dah masak, biarkan kek didalam loyang selama 10 minit, kemudian keluarkan.
Sedia dihidang...bersama teh O panas..heee. SELAMAT MENCUBA..



11 ulasan:

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum kak Sheila.
Bagus gak akak tunjuk kek kurma ni. Nak survey2 resepi kek kurma lah pulak sbb ada kurma lebihan masa puasa ari tu dlm peti ais.. Haii..bila dah bukan bulan Ramadhan, dah tak laku pula kurma tu...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Naz- betul tu akk pun byk lg kurma kat dlm peti...syg masih elok npk Anna tayang kemarin terus bekenan nak buat...setidak2nya habis juga kurma...ank2 pun suka

sasha rahmat berkata...

salam sheila..montok2 tu kurmanya...fresh nampaknya...nway tq recipenya...masuk listtt:))

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam sasha heeh kurma montok yeee heheh isi sdp tu ok jgn lupa mencuba

Amie berkata...

mesti sedap kombinasi kurma dengan yogurt ni... sedaplah lagi kalau dah siap makan hangat-hangat & minum secawan teh..... rasa teringinlah pulak!

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Amie heheh betul mmg sdp perlu cuba saya sampaikan x sabau nak buat..lembut lemak3 yogurt yg sdp..tp x megemokan hehhe

Nazrah berkata...

Salam ... molek gak kek ini kan...boleh di pelbagai..tak la membazir kurma yang tak di makan tu...

Mas berkata...

kak sheila...cantik gebu la kek tu...
nakkkk....

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Nazrah yee betul setujuh sungguh eheh budak kurang mkn bila buat kek mkn pulak....cara nak pehabiskan kurma hehhe..rasanya kalau x ada kuram boleh letak juga buah prun

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas hehhe cuba ye resepi dari kwn kita ni heheh kek dah habis licin..kwn ank sekolah datag bg jamu kan kek ni hehe nnt kalau rajin buat lg hehhe

Tanpa Nama berkata...

akak 100 gram butter bersamaan dengan berapa sudu yea,saya tak biasa pakai gram and akak pakai yogurt ori yea. .

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More