Khamis, Oktober 20, 2011

Kuew Teow Haufan


Besiaran sekali lg dah mkn tegahari ke....tentu ada yg belum ada yg sudah heheh kalau yg belum mkn tu jom le pekena  hidangan ini ...ok tegahari ni x masak nasi dan lauk pauk pun tukar selera gan kuew teow pulak.....masa Mas Duniaku  buat menu ni dah terpikir nak cuba juga..kebetulan sy baru je siapkan cili jeruk so hari ni boleh lah mkn sama kuew teow Haufan ...actually ank dara sofea tu mmg suka dgn kuew teow ..x kira lah masak apa sekalipun....cubalah rasa kuahnya pekat dan sdp......nak kata mcm kuah mee hailam pun tidak nak kata mcm kuah sizzling pun tidak juga......sdp nya sbb kuew teow tu di grg telebih dulu dgn kicap, tu yg ada rasa lain sikit.....mmg perasan resepi ni ala2 chinese food....ok siap saya mkn dulu yeee..Tq Mas..akk cnp resepi...ohh lupa pulak harap Mas hari ni ok yeee..makan yg behasiat tau.....

makan same cili jeruk yg dah dua hari buat...

Kuetiaw Haufan 
Resepi : MasDuniaku
Bahan A :
  • 500gm kuetiaw 
  • 3 sudu besar kicap campur 
  • sedikit minyak untuk menumis
Bahan B :
  • 3 cawan stok ayam - kalau tak ada air biasa pun boleh 
  • 1 pokok sawi - basuh dan potong2
  • 12 ekor udang 
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 3 sudu besar kicap campur
  • 2 biji telur
  • sedikit lada sulah
  kuew teow yg siap di grg telebih dulu..yg ni saya letak sikit kicap je.
Cara memasak :
  1. Panaskan minyak, masukkan kuetiaw ( kalau suka pedas masukkan cili padi yang diketuk sekali ) dan kacau, masukkan kicap campur dan kacau hingga kuetiaw kelihatan sebati @ garing sikit jika suka. Angkat dan letakkan dalam pinggan. 
  2. Masukkan stok ayam dalam periuk,apabila mendidih masukkan sedikit kiub ayam, udang dan sawi, apabila udang bertukar warna masukkan kicap campur(kalau rasa kurang masin boleh tambah lagi ), kacau, kemudian masukkan bancuhan tepung jagung (kalau suka kuah pekat boleh letak lebih) masukkan bancuhan tepung sedikit2 dan kacau untuk lihat kepekatan kuah,  kacau lagi, apabila mendidih, pecahkan telur dan masukkan telur kedalam kuah tadi dan terus tutup api.
  3. Kacau kuah tadi bentuk bulat dan tuang keatas kuetiaw yang digoreng tadi.Tabur lada sulah diatasnya. Sedia dimakan.

12 ulasan:

Hanim berkata...

saya pon nak cube la tp xde plak xbuat plak kicap campur tu...suke mknanan ala2 chinesseee ni hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

hai hanim sdp cubalah akk oder kicap cam pur tu dari Mas..boleh msak bebagai jenis mee dan KT..

Sari Yusa Ibrahim berkata...

Salam, Kak Sheila.. ni antara feberet kita cuma tak guna kicap campur tapi mmg ada guna kicap cair dan kicap pekat.. ni memang rsepi masakan cina, kan.. lagi sedap kalu makan ngan cili jeruk byk2.. hihi

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam sari ye betul tu masakan cina sdp kuahnya pekat pastu Kt di grg sebentar...cuba ye

cik cek berkata...

Emmmm...sedapnya kalau dapat makan panas2 ni kan...

Sheila Shafeareen berkata...

hai cik cek betul tu mkn panas2 mmg enak hehhe kuah pun pekat pekena pula sama cili jeruk

HaSue berkata...

wahhh kak sheila dah buat yer..terliurnya tgk kue teow akak nih..haishh bila laa nak cuba ni..stok kue teow xde ni haa..mintak sepinggan kak

Mas berkata...

kak sheila..
maceh sudi mencuba...
sedappkan kuetiaw haufan tu...
yummy
memang best bila dimakan ngan cili jeruk...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Sheila..ohhh sedapnya tgk kue teow ni..rasa macam nak hirup2 je kuahnya....

tun_telani berkata...

wah.. ni rupa2nya geng cili jeruk td ye.. tun suka makn kuew teow ladna n kuew teow kungfu, jd mesti suka jugak mkn haufan nih..

quinnie berkata...

kakshiela..kita pun dah buat kuetiau ni..hehhehe..tapi tak tangkap gambar..nanti tunggu buat lagi sekali....hehehe

Diana @ Melley Mey berkata...

sedapnya tgk kuew teow haufan tu... teringin nak cuba.. InsyaAllah nanti nak cuba juga buat... mmg menyelerakan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More