Rabu, Oktober 19, 2011

Tauhu Poket

Besiaran kembali...hujan petang ni lebat pulak tu sejuk rasanya... n3 ptg ni sy dah lama  nak buat tp x terbuat..beli tauhu selalu... tp lupa je nak buat manu yg satu ni.... ok ptg ni x buat kuih pun tukar selera sikit  ... pekena manu ala2 snek pulak....kalau nak makan besama nasi pun boleh...sy buat macam makan tauhu sumbat aje....rupanya resepini ramai juga kekawaan dah mencuba...agaknya saya yg ketingalan jet hehheh..resepi dari Che'Iza MyR tp saya masuk dapur Kak Nor SG ambik ...mkn sama sos cili mmg sdp..kat sini saya tambah kan lada sulah bg intinya rasa pedas2 sikit npkl gayanya ank2 pun suka......cuti perayaan minggu depan ni ingat nak buat lagilah sbb ada buat mkn2 adik beradik....tq pada yg sudi bekongsi resepi sdp ni...


TAUHU POKET
Sumber by: Che'Iza MyR
Resepi : Kak Nor SG
  • 5 kpg tauhu
  • 50 gm isi udang dicincang halus
  • 1/2 biji bawang besar didadu halus
  • 1 inci lobak merah diracik halus
  • 2 helai daun ketumbar dihiris halus - sheila letak daun sup
  • 2 sb telur (dlm 1/2 biji)
  • 1 sb tepung jagung
  • 1/2 sk pati ikan bilis
  • sedikit garam 
  •  sheila tambah 1/2 sudu serbuk lada sulah
korek pemukaan tauhu buat poket

gaul semua bahan2 inti sy tambah sedikit serbuk lada sulah bg ada rasa pedas intinya

 dah gaul inti sumbatkan dalam tauhu yg di korek tadi padat-padatkan
  1. Tauhu dipotong 2. Kemudian korek tauhu buat poket (mcm buat tauhu sumbat). isi tauhu yg dikuarkan jgn buang.
  2. Hancurkan isi tauhu tadi dgn sudu. Campurkan semua bahan lain kedlm tauhu yg telah dihancurkan tadi. Gaul rata semua bahan.
  3. Sumbatkan bahan2 yg telah digaul td ke dlm tauhu. Siap mengisi tauhu, bolehlah digoreng. Goreng dgn minyak yg panas
  4. Boleh dijadikan lauk atau snek yg dihidang bersama dgn sos...

16 ulasan:

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak..Saya pun pernah cuba resipi ni dulu..sedap kan....

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Sue yep mmg sdp akk buat ni pun x cukup lah budak2 ni kata sdp...akk nak buat lg lah hehehhe

K.Nor berkata...

dah buat lagi nanti jangan lupa hantar ke k.nor 5 ketul ya.. :)

ilahjy berkata...

mai kita cuba buat yg bunga mcm kaka cakap tuuu ...kak ilah silap guna tahu kot dulu masa gunting bentuk dia dan lipat terus pecah huhuuu

Cendana Kasih berkata...

sedapnyer kak... dulu pernah buat tauhu sumbat ni, skang dh malas dah...tp kan, sumbat isi ikan/ayam pun sodap gak !!

Sheila Shafeareen berkata...

hehe ok kak nor set kita asing kan utk akk..cukup ke 5 ketol hehheh

Sheila Shafeareen berkata...

kak ilah hehe cuba yg ni pulak potong empat segi gan pisau pastu baru koren..sy pun nak try juga guna yg tauhu kering tu

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ck heheh sdp kan pernah buat ye..tulah akk buat sikit aje tadi negok byk pulak pemintaan isi ayam pun dpg tp kena grg lama sikit..kalau guna ayam hancur ok juga kan hhehhhe

Sonia (Nasi Lemak Lover) berkata...

Look so yummy! saya mahu satu..

tun_telani berkata...

tun xpenah makan niii....tp kalau tauhu2 ni mmg tun suka..

Amie berkata...

uhhh....makan 2 keping pn dah kenyang nih, tak payah makan nasi lagi....tapau ye bawa pulang rumah...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai sonia hehe kalau u dekat dah sure akk g hantar heheh

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun cubalah mmg sdp buat gaya gini..kat rumah ni kalau buat sikit mmg x cukup

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Amie hehe ye kak betul dua ketul kenyang tp mcm nak lagi aje hehehe

cik cek berkata...

Aduh! sedapnya kalau dapat makan seketul ni...:D

Sheila Shafeareen berkata...

hai cek cik mmg sdp sy pun x puas mkn ingat nak buat lg

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More