Khamis, Oktober 13, 2011

Kek Hujan Panas


Besua sekali lagi di ptg khamis....cerah cuaca...,masuk keptg hujan panas pulak....jgn main2 kat luar tau hujan panas deman nnt ... mmg tegah demam ni....demam pada kek hujan panas hehehehh..pagi td singah dapur adik bujang yg pandai masak tu cik ryo lah siapa lg..mak hai punyalah bekenan...sebelum ni pun pernah npk kat rmh Kak Ummi Kuantan dan rmh Kak Azlita Aziz yg cantik tu... tp hari ni tetiba je balik dari dapur rumah ryo terus demam melanda, bejangkitlah  hehehe..mmg x dinafikan lg kek ni sedp bebeno..rasa kaya dan kelapa yg wangi harum semerbak .....ayat baik punya walaaa hehehe ..mkn time panas2 sama kopi o pulak tu pehhhhh...siapa yg teringin nak buat tu silakan mmg mudah aje..kasi bancuh semua dan gaul....ok dah x tahan lg ni.....jemput sama ke teh time....



Kek Hujan Panas
by:ryo@ryoazhar.blogspot.com

Bahan2 :
* 325 g butter/margerin
* 1 1/2 gelas gula
* 2 1/2 gelas tepung gandum
* 5 biji telur *kali ni pakai gred A.hihi
* 150 g seri kaya
* 50 g susu pekat manis
* 300 g kelapa parut - sheila guna kelapa parut
* sedikit pewarna merah,hijau dan kuning.


Caranya :
1. Sediakan pengukus dan biar hingga mendidih
2. Pukul butter bersama gula hingga kembang
3. Masukkan telur satu persatu
4. Masukkan serikaya,susu & tepung
5. Pukul lagi hingga adunan sebati,ketepikan
6. Bahagikan kelapa parut kepada tiga bahagian dan warnakan satu persatu
7. Masukkan kesemua kelapa parut berwarna ke dalam adunan,gaul sebati
8. Tuang adunan ke dalam bekas 9"x9" yang sudah di griskan,tutup dengan aluminium foil
9. Bila pengukus dah mendidih,kukus selama 1 jam atau hingga masak.
10.Potong apabila kek dah sejuk.

P/s : kalau malas nak carik kelapa tua,pi kedai beli kelapa parut yang dah kering tu pun boleh,cuma rasanya sedikit berbeza ler.










8 ulasan:

Ryo Azhar berkata...

tu diaa...dah try buat eyhh....hihi..mmg sedap.tp ada sesetengah org x suka ada kelapa2 ni kan.hihi.siap 4 kaler lak tuh...santekkkkkk

Sheila Shafeareen berkata...

hehe hao ryo hehe mmg sdp..lebih kurang mcm kek kelapa..betul juga ada setegah tu x suka letak kelapa..tp akk suka letak rasa lemak2, manis2 kaya...dan lembap2 kelapa.....kalau nak kurangkan kelapo pun boleh jugakan tq respi yeee

Nazrah berkata...

Nampak macam senang jer nak buat...simpan dulu resepi yer...

Sheila Shafeareen berkata...

hai Nazrah yeppp mmg sng maik bancuh dan kacau aje..tp kalau nak kurang kan kelapa pun boleh..maklum le kekadang budak2 ni x suka..bg org tua suka lemak2 gitu hehhe

Ummi berkata...

Waaaaaaaaaaahhh betul2 hujan panas ni eh...satu ketika masa akak baru buat dulu, mmg demam kejap kek nih...pastu sunyi sekejap skrg dah demam melanda pulak...betul-betul la hujan panas ni eh...hehe, Sheila nak sepotong.. :))

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Ummi hehe beutl tu hjan panas ..demam dah heheh rasanya nya sdp ada lemak2 kelapa, wangi bau kaya...lembut...akk ada lagi ni marilah ambik sy dah siap potong2 heee

rahel berkata...

skarang ni time hujan panas...kena makan kek hujan panasla...hehehe.

Sheila Shafeareen berkata...

hai Rahel heheh hujan cuaca x menentu kejap mendung . kejap cerah,, kekadang hujan panas eheheh kek pun ada hujan panas juga..sdp cuba ye

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More