Sabtu, Oktober 29, 2011

Tempe Goreng Tepung


Salam besiaran di hari sabtu...sunyi pulak rasanya rumah kawan2 yg lain......x apa nnt ada masa nak terjah satu2 hehhe larat ke... nak betanya khabar heheh insyaAllah... ok hari ni bikin manu sempoi2 aje lama pulak x mkn tempe...npk kat kedai sebelah masih baru dan panas lg tempe tu..sambar dua peket...mmg cadang nak grg tepung aje kira buat  kudap2 sambil negok TV....sdp pulak tu cicah sama sambal kicap....resepi ambik dari dapur lindanuar..tq ye linda....

Tempe Goreng Tepung
Resepi by : Lindanuar

Bahan2nya
1) tempe mentah yg dipotong nipis....
2) 5 sudu tepung gandum
3) air garam
4) 3 sudu minyak masak

Cara2nya
1) satukan bhn2 no 2-4. gaul2kan...(jgn buat cair sgt nanti x syedap..biar pekat skit..)
2) celupkan tempe tadi & goreng hingga kuning.

Smbal kicap
1) 3 biji bawang putih & 10 biji cili padi ditumbuk
2) letakkan 5 sudu kicap & sedikit gula..kacau2 & sedia di cicah dgn tempe.....

4 ulasan:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam sheila,klu atie lak suka gantikn ngan tepung beras & tambah biji ketumbar.wangi jer bila goreng tp citarasa masing2 kan..
emmm..dah lama xbeli tempe..:)

Sheila Shafeareen berkata...

as'salam...azatie..yebetul tu letak tph berass lg ragup..danletak sekali ketumba hemmm harum bau rempah tukan...ok lain kali boleh le saya cuba

CT NoArIzAh ArIs berkata...

Okey sheila pasni leh sy buat tempe grg tepung lak selalu buat mkn dgn nasi pasni mkn minum dgn air teh.... nmpknya sy pun nk menjawakan rakyat jelata dlm umah gak ni..hehe..

Sheila Shafeareen berkata...

hai CT Noarizah heheh tempe mkn sama nasi dan buat kudap pun sedap ada juga jumpa kerepek tempe..buat yg pedas pun sdp juga ragup....cuba leee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More