Khamis, Oktober 27, 2011

Talapia Goreng Ragup Dengan Sambal Bunga Kantan

Assalamualaikum salam di petang khamis... smlm dan merangkap hari ni sibuk sikit...bby Areen x berapa sihat demam..smlm pagi dah bawa ke klinik suhu badan panas memcecah 39.4"c... tinggi jugak tu.. kesian negok bibir pun merah.. doc masukan ubat  ikut montot...lepas sejam lebih baru surut panasnya dan bandan pun bepeluh...... seperti biasalah megegek x sedap badan ambik kain lap badan bg sejukan..itu pun kebah sikit2 bila mlm jgn cakap le..gelisah manjang...hari ni npknya kurang sikit panas, tp masih lagi rasa x selesa muntah dua kali......senyum pun x mau...sian npaknya...harap bby Areen cepat sihat ye...risau mama di buatnya...

Manu hari ni masak yg sempoi2 aje tp tetap menyelerakan.....ikan talapia ni beli masa balik temerloh sabtu kemarin..saya beli sama sekali dgn ikan patin...sekilo RM15....besar juga ikan talapia ni...kalau yg bela sangkar kolam mmg x beli pun hehehe yg ni talapia sangkar sungai....jangan keliru ye mmg ada beza nya.......ok resepi ni pun beberapa kawan sudah mencuba..mmg enak bila ikan di grg dan saluti sama tepung jagung rasanya lg ragup...cicah pula sama sambal bunga kantan hemmm harum aroma sambal...tq pada yg mencipta sambal ni....

IKAN RANGUP DGN SAMBAL BUNGA KANTAN
resipi : AlongRoz 
sumber : K.Nor@SecubitGaram
BAHAN2:
1 ekor Ikan (+/- 1 kg berat) ~ k.nor guna ikan talapia
Tpg Jagung
Cili Padi* (Nak pedas bubuh banyak)
2 biji Cili Merah*
2 biji Cili Hijau*
1/2 biji Bwg Besar*
2 ulas Bwg Putih*
1 btg Serai*
1 btg Bunga Kantan* (* blender)
1 Tomato - potong2
1/2 biji Bwg Besar - hiris
1 biji Limau Kasturi
Garam

CARA2:
1. Kelar2 ikan seperti dlm gambar di atas (sila refer pd gambar di link AlongRoz)
RAtakan garam atas ikan.
Golekkan ikan atas tpg jagung & goreng dlm kuali yg tak melekat.
Lihat gambar di atas - jgn guna minyak terlampau banyak utk mendapatkan ikn yg rangup.
Jgn alihkan ikan sehingga betul2 rangup utk mengelakkan ikan pecah.
Alihkan ikan & masak bahagian yg sebelah lagi.
Hidangkan dlm pinggan.

2. Panaskan minyak & tumis bhn2 yg de blender.
Masukkan garam, bwg hiris & tomato.
Masak sebentar sehingga bwg layu.
Hidangkan sebelah ikan goreng tadi dgn hirisan limau.
    sambal yg harum, kalau ada lebih boleh buat tumis nasi grg....
    Ikan talapia merah sangkar sungai temerloh mariiiii.....isi yg sangat sdp dan lembut...

    6 ulasan:

    Anna Qawina berkata...

    aslmkm kak..nak mintak ikan sah takde dah kan? mintak sambal tu sikit, nak masak ikan bilis, masuk je dlm sambal tu..heheh.
    mesti harum bau kantan tu kan..

    tun_telani berkata...

    sedapnyer ikan talapia! tun suka goreng garing2..
    kesian baby areen..moga cepat sembuh ye.

    umi berkata...

    salam shiela. sian baby demam ye? kena rajin tuam selalu biar cepat turun panasnya tu..mudah2an cepat sembuh, mamanya pun jgn susah ati sangat ye, biasalah anak nak membesar mmg biasa merengek mcm tu hihi..

    sedap ikan goreng garing2 ni, rajin pulak buat hiasan ni hihi..suka!

    AZLINA berkata...

    Assalamualaikum...Dh sihat ke baby Areen, mudah2an cpt baik demamnya tu yea!

    Suka sgt ikan talapia ni, terliur betul la, cicah dgn sambal tu pulak, alamakkk!!!

    Cendana Kasih berkata...

    waaa...ada sambal bunga kantan..sure sedap ni...
    semoga baby aren cepat sembuh...

    Amie berkata...

    tterbau sampai Sabah TGRDSBK.... laparnya perut vwalaupun baru pukul 9 pagi.... hu hu huuu

    Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More