Jumaat, Oktober 14, 2011

Masak lemak Kambas


Assalamualaikum salam besiaran di hari jumaat...somaga ceria2 selalu....manu tghari ni masak sayur kambas....kemarin lalu dapur Kak Anim npk le lauk lemak kambas berudang, sungguh menyelerakan...saya pun ada beli kambas dua biji..ingat nak masak tp lauk2 yg lain dah cukup..so hari ni baru lah ada kesempatan nak masak,,,takut simpan lama x elok pulak kambas tu....biasa saya masak buat grg tumis dan pecah kan telur...ni nak cuba yg bekuah....masak rencahkan dgn ikan bilis...tp kalau dpt udang hidup yg mcm Kak Anim masak tu lg sdp terasa manis air udang dlm kuah lemak.......utk x nak bg pahit kambas ni saya potong dan rendam besama 2sdb garam selama 1/2 jam..pastu basuh dan toskan...ok jemput mkn smeua...


Masak Lemak Udang dan Peria/Kambas
by : anymz mykitchen
Resepi: anymz
bahan2
1/2 kilo udang di buang semua kulit-bersihkan. belah belakang dan cuci bersih
santan dari 2 biji kelapa atau santan segar 1/2 kg
1 senduk cili api yg siap di kisar-tak suka pedas???-kurangkan-
1 batang serai di titik
1 batang kambas-di buang biji di hiris halus dan rendam dgn air garam
3 keping asam gelugor
garam secukup rasa.

-Sheila rencahkan same ikan bilis ssb udang x ada
 
cara
masukn cili api,asam gelugor,garam,serai dan santan ke dalam periuk.
toskan kambas yang di rendam tadi-ketepikan
kalau gunakan santan segar tambah 2 atau 3 cawan air.
kacau hingga mendidih.
masukn udang dan peria.
rasakan garam
masak hingga peria empuk
sedia untuk di hidangkan


8 ulasan:

mala berkata...

Oh! peria.... ingatkan apa tadi

Sheila Shafeareen berkata...

hai mala yee yg besar pjg tu akk biasa panggil kambas...

Sue @ Nenie berkata...

Salam..itulah, tadi pun saya duk tenung betul2 apa benda kampas tu..rupanya macam peria, bila tgk bahan2 kena rendam air garam, rasa mcam makin yakin, peria lah kotttt..bila tgk komen kak Mala..Kompem...Peria..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Sue ehheh nak gelak yye ada juga ygbpangil peria..tp akk yg kecik tu baru panggil peria katak kan??? rasanya lg pahit kan hehehe ok mana pun boleh gelaranya..spesis same heheh

Nieza berkata...

assalam kak, lama tak singgah sini..hmmm sedap tgk msk lemak tu..baru tau nama lain peria ni kambas.

quinnie berkata...

sesekali makan peria ni best jugak...terasa2 pahit2 dia tu..dah lama jugak tak makan peria nih.....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Nieza heheh tulah ramai juga yg pangil peria heheh....tp akk dari kecik mmg nenek panggil kambas...yg kecik tu pangil peria katak heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q ehheh sdp tau selalu juga beli buat ggr tumi same telur dan letak sikit santan buat kuah...yg peria kecik tu x penah lagi..tp biasa npk org rebus dan cicah same sambal belacan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More