Sabtu, Oktober 15, 2011

Pokok Belimbing Buluh & Pokok Pandan


Siang tadi teman blogger merangkap teman fb tanya daun pandan ada lg ke kak..  nak minat buat acuan kuih tako katanya.....ohh ada byk nnt akk ambik kan ye.....sebelum hujan cepat2 pergi belakan ambik daun pandan... sekali pergi mak hai dah makin byk merebaknya....sedap betul saya gunting daun2 pandan tu geram tau.....kalau buat bunga rampai ni mak hai harum...daunnya pun panjang dan lebar2 senang nak buat kelongsung kuih tako..lepas habis ambik daun pandan tepandang pulak kat pokok belimbing mak hai sekali lg hehhe,,, buah belimbing dah kelur begayut geram nya....terus gi ambik tapis dan petik...sdp ni buat masak lomak dgn ikan dan buat sambal hitam pahang...minggu kemarin yg  lepas.... pergi tegok baru keluar bunga...kejap aje dah bebuah....pergi kat pokok kari pulak..sian pulak negok daunnya di mkn dek serangga...ok layan dulu pokok yg berada di belakan rmh saya yeee......

Masa tegah gunting daun pandan ni kan sy buat cepat2 tau..hehe takut lah mana tahu kot2 ada  binatang tu yg merayap...eeeee

pokok kari ni cantik naik tinggi.. tp sayang daunnya kena gigit dek serangga/ulat

buah belimbing begayut

sekali tarik aje
belimbing buluh yg sy petik

8 ulasan:

quinnie berkata...

kak shiela..geramnya saya tengok buah belimbing akak tu...dulu saya pun ada pokok belimbing..berbuah skit punya byk sampai tak larat nak makan....tapi semua pokok dah tak dek..kena tebang sebab renovate rumah....saya teringin nak buat kuih tako ni ..tapi daun pandan yillek....yg ada ni pun hidup segan mati tak mau je pokoknya...hahhaah

izahdaut berkata...

uikss akak duduk area mana ada pokok beso2 ni. sah rumah beso beso gak ni... heheh... mcm pandan kat kampung saya gitu jugak.. sampaikan ular pun suke duduk dlm tu.sebab sejukkkkk..hehhe.. pokok belimbing pun banyak kat kampung. haisshhbest nyer pokok2 keliling rumah je akak ni

E-na Lovely Kitchen berkata...

kak sheila!!! luasnya tanah akak...pandan tu boleh jual..banyak betul...siap ada pokok belimbing buluh lagi...akak dok area mana ni rumah sebiji2 bestnya!!! geram tgk mcm nak pi jenguk je...hihii

Naz / Nadz COSK berkata...

Wahhh kak Sheila...Beranak pinak pokok pandan akak... Belimbing buluh tu...alamak bestnyaaaa kalau buat masak lemak cili padi letak belimbing..nyumm..

Sheila Shafeareen berkata...

hai Q hehe grm kan negok buah belimbing naknya npk yg muda2 tu..yg dah masak sampai gugur kebawah..main pijak2 aje...mmg kekadang byk sampai x larat nak ambik..nenek akk rajin kutip dan bawak kat kedai bg jual tp tu dululah skrg x lg...daun pandan ni cepat merebak heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Izah hehhe akk dudk rmh tanah Lot, rumah bawah sebiji tp bukan lah rmh banglo hehheheh ye pandan ni cepat, merebak tanah subur hehhe kekadang takut juga kot2 ada yg menjalar tu hehehhe jauhkan lah...best kan ada pokok2 sayur cam ni,,mg rmh akk boleh keliling satu rmh nak main kejar2 dan sorok2 pun boleh...belakang rmg tu benting ada sungak kelang

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ena- heheh ye akk duduk kawasan rumah Lot...tanah mmg luas belakantu boleh buat 2 biji rmh lagi...heheeh adajuga yg datang nak beli daun pandan buat nasi lemak...kekadang ada juga yg datang nak daun pandan buat bunga rampai...balik sini nnt mai lahd tangrmh hehehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Naz..ye pokon pandan ni mmg gitu lah makin lama makin byk,, kekadang npk mcm taman pokok pandan pulak hehe..ye sdp belimbing tu buat masak lomak, sambal belacan belimbing pehhhh

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More