Khamis, Oktober 13, 2011

Nasi Goreng Belacan


Besua kembali..seperti yg di ceritakan tadi dlm n3 sambal hitam pahan 2 tu.. inilah manu sarapan kami pagi ni..nasi goreng belacan mkn same sambal hitam, ulam timun dan telur mata heheh sesekali pagi2 pekena manu yg berat sikit wakaka ok kan ala2 mkn nasi lemak gitu hehehhe..nnt lunch dah x payah masak...perut dah konyang hee.. seperti biasalah kalau dah buat sarapan tentu lah ada yg bawa bekal....masa mengoreng pehhh bau tumisan semerbak sampai berhesin2 di buatnya...pepagi dah naik oroma...mak hai dapur sapa lah ni yg  masak sdp baunya heehee....guna belacan yg gelap merah tu mmg lah sdp....sapa2 yg ada resdung tu tahan ajalah ye ahammm... ok resepi ambik dari dapur mak adik kita yg lama menyepi tu Mek Hana..ramai yg rindu kat dia kan....dengan ingatan moga Hana & keluarga sihat2 selalu...jemput sarapan same.....

makan same lauk sambal hitam pahang, ulam timun dan telur mata

NASI GORENG BELACAN
Sumber resepi : Kak Ayu Singapore
Resepi : Hana's Family

Bahan-bahan
  • nasi untuk 3-4 orang makan
  • *10 tangkai cili merah
  • *3 biji bawang putih
  • * 6 biji bawang merah
  • *2 inci belacan bakar
  • 3 biji telur
  • 2 sudu besar sos tomato
  • hirisan kobis - hana tambah carrot dadu - sheila letak kacang pjg
  • 1 keping fish cake - xde
  • garam (kalau perlu) & perasa secukupnya
  • 1 cawan ikan bilis goreng(terpulang nak gaul sekali dengan nasi atau makan bersama nasi)
Cara-cara
  • Tumis bahan2 kisar*, hingga naik bau dan betul2 garing.Masukkan sos tomato, kobis, fish cake dan gaul rata. Tambahkan garam & serbuk perasa. Kacau hingga sebati. Pecahkan telur, biarkan sekejap baru masukkan nasi dan gaul rata. Bila bahan2 sudah menyerap matikan api. Siap dihidang panas bersama ikan bilis goreng dan kacang goreng.

    8 ulasan:

    ady berkata...

    as-salam
    npk sedap nasi goreng belacan ni..yg hitam2 kat gambar tu sambal hitam pahang ke..?sedapnyeeeee....

    Sheila Shafeareen berkata...

    w'salam ady hehe ye akk buat nasi grg belacan mkn same ulan, telur mata dan sambal grg pahang mmg menyegat hehhe jemput sarapan same hehehe

    Anna Qawina berkata...

    hamboooiiiii...tok tok tok...bukak pintu dapur kak Sheila..nak makan nih...hehe

    Sheila Shafeareen berkata...

    Hai Anna hehhe mari le akk ada di dlm ni...sila le ambik pinggan pun ada di atas meja...hehheh ambik sendir yeee...

    ♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

    salam sheila..dah trbau2 nasi goreng belacan ke umah....ni dtg bwk pinggan dah :D

    Sheila Shafeareen berkata...

    w'salam atie heheh siap bawa pinggan ye hehe jempu le ambik ada bawah tudung saji tu hhehhe

    Naz / Nadz COSK berkata...

    Assallamualaikum kak ..
    Naz datang nak satu set nasi goreng belacan ni.. Ada lagi tak???

    Sheila Shafeareen berkata...

    Hai Naz heheh cukup ke hidangan satu set hehhe sdp tau cubalah...masuk ptg dah habis kena ngap hehheh

    Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More