Isnin, Oktober 10, 2011

Karipap Tun Inti Kentang


Assalamualaikum..Alhamdullillah syukur nikmat...betemua semua rakan tersayang..mulanya hari isnin yg baru, moga pagi ni semua ceria2 ye....pg ni sy buat  karipap inti kentang dan Teh o panas utk sarapan kami sekeluarga...seperti biaslah bekalan seorg 3 ketul dah sure punya...tp yg kesekolah di mestikan ambik sarapan nnt perut kosong payanh pulak kan....x habis sebijik mkn separuh pun jadilah bg megalas perut....mmg dah pesan dkt ank2 kalau nak keluar rmh jamah sikit mknan atau minum seteguk air pun jadilah.....ok bebalik pada manu pg ni...kita pun teruja juga nak uli menguli gelek mengelik hehhe negok sana sini rakan2 pun dah menerai resepi keripap Tun ni....cuma ada yg letak bebagai inti...tu tepulak le pada selera masing kan...kali ni sy letak inti ketang aje.. kulit karipap ni mmg kena pada selera sy, x bederai dan beminyak....kulitnya ragup, dan terasa menteganya...cuma bab megelim tu kena prekti lg..x puas hati betul lah dgn ropol2 yg seget beget tu hehheh...tq pada Tun..lain kali boleh guna resepi kulita karipap ni....


Doh Karipap
Resepi : Tun Telani 

Bahan :
  • 4 cawan tepung
  • 2 tbs margerin
  • 1/2 cawan oil
  • 3/4 cawan air
  • 1/2 tsp garam



Cara membuatnya :
  1. Panaskan margerin + minyak dalam periuk. Tutup api.
  2. Tengah panas2 tu, masukkan tepung dalam periuk tadi dan gaul guna garpu ( jangan guna tangan, melecur nnti ).
  3. Dah sejuk siket, campur garam dan air.
  4. Uli-uli.. siap! Buleh wat karipap ikot suka inti apa..

15 ulasan:

Mas berkata...

kak sheila....he3...
bestkan karipap ni..
ramai gak yg berjangkit karipap tun ni...
meh meramaikan lagi..

Sheila Shafeareen berkata...

hai Mas heheh betul tu meramaikan lg uli menguli kelim megelim...boleh buat lg ni

izahdaut berkata...

oo akk pun dh buat ye... sedap sedap

tun_telani berkata...

wahh... tun terasa glemer la minggu nih.. haha.. terima kasih kak sbb sudi cuba nih.. ^^

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Izah hehe tulah negok cam neraik je resepi doh kulit tu...cuba mmg bebalai

Sheila Shafeareen berkata...

hai Tun mmh glemer tun kemarin minggu glemer Kuih kukus izah heheh tiap2 minggu ada je kuih name geng populer hehheh

rahel berkata...

Ada masa nanti..nak try gak..kena beli keledek dulu..barulah sempurna resepi karipap ni..

Amie berkata...

sana sini jumpa karipap.... bila lagi kita nak buat nih....

issnita berkata...

wah glamor betul karipap tun ni...mcm diseru-seru je untuk membuatnye...

Anna Qawina berkata...

malasnya nak wat karipap..order ngan akak jela..nakkaripap 20 hinggit kak yer..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Rahel - saya pun mmg dah lama nak buat asyik tetangguh aje..kebetulan tun tayang resepi karippa ni terus kuatkan semagat bembuat sdp kulitnya ..cuba ye

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Amie heheh sdp kak..buat tau jgn tunggu lama lg...sekali pekena nak 4 kali ngap heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai issnita hehe tulah glemer kan karipap Tun ne...inti leh perbagaikan cuma yg penting kulit tu yg kena sdp...cuba ye

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna malas nak buat ye,,,meh sini ada lg 5 ketul je tinggal ni..20 ketul dah kena ngap hehhe...nnt dtg lah rajin tu hehhe

quinnie berkata...

wah semua duk kelim karipap minggu ni..hehehhe...saya malas nak buat inti..helppp!!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More