Selasa, November 01, 2011

Kuih Bingka Ubi


Assalamualaikum salam siaran di petang selasa...hujan di KL ni..gelap pukul 5 lebih pun dah npk mcm senja.....utk hidangan minum ptg hari ni saya buat kuih bingka ubi...oooo saya mmg minat kuih bingka ubi yg kuning...bingka yg gula merah minat juga tp kureng le aham aham..kalau dah bg tetap mkn hehehe..yg kuning ni sdp sbb ada rasa majerin ....atasnya garing..bau jgn ckp le harum...npk gayanya kuih ni laku...sekejap dah suku tingal...tp kan kita telebih rajin tau ubi ni kita siap sagat lg....padahal ada jual yg siap di sagat..sekilo dlm RM 2.50..murah kan..tp x dan lah nak ketempat tu beli..so beli ubi yg ketul jelah....resepi nya x lah susah mana pun...godek2 dah siap...tq pada Naz ..x silap saya Naz dah byk kali buat kuih ni....


Bingka Ubi Kayu
By : Roz@ HomeKreation
Resepi : Nazrah

BAHAN2:
250g Gula - sy letak dlm 1 cawan
2 biji Telur
800g Ubi kayu Sagat - tapis airnya
400ml Santan (saya guna 200 ml santan kotak + 200 ml air)
sedikit pewarna kuning
*saya tambah 1/4 cawan majerin/butter cair

ubi yg siap di sagat
siap utk di bakar

CARANYA:
Satukan semua dalam bekas dan tuang dalam acuan.
*saya sapukan layong dgn sedikit majerin *
Bakar suhu 170C selama 1jam 30min sehingga masak..
Sejukkan sebelum di potong.



25 ulasan:

Nazrah berkata...

lama x buat bingka ubi...nampak sedap garing tu...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
wah lama nya diana x makan bingka ubi ... memang sedap sesangat... teringin plak nak makan tgk bingk ubi yg akak buat nie...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Naz hheheh tq ye sdp lah resepi bingka ni..npk gayanya laku...kena buat lg ni..dulu rasa amcm x yakin aje boleh buat ke idak hehhe

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Diana- cuba ye mmg terbaik rasa pun enak..akk shiela saj buat garing kan yg dia atas tu baru sdp mkn...legoh tagan sagat ubi...heeh tp bebaloi

umi's cup cake berkata...

kak sha,
sedapnya bingka ubi ni..kuih ni kegemaran nenek umi tapi umi belum pernah buat sebab malas nak memarut ubi...hehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai umi betul tu dulu pun saya mcm tu jugak malas nak memarut ,tp dah teringin sangat nak makan terpaksalah sagat sendiri heheh...alhamdullilah rupanya senag je buatnya

Cendana Kasih berkata...

salam kak...sedapnyer kuih bingka ubi..paberet saya ni... tp kat pasar malam sini dh takde orang jual kuih2 tradisional dah..takde org nk beli sangat..asyik saya jer...so dia pun tutup kedai...hahaha...
akak,kat pasar borong selangor, ubi kayu baru rm1.00 sekilo.

tun_telani berkata...

wahh.. 2inggit setengah sekilo! murahnyer.. siap sagat lg.. tun x pernah buat bingka ubi ni. sedapnyer.. teringin nk makan,

Zaliedana berkata...

Assalam kak,sedapnyer bingka,sy baru pernah wat bingka ubi sekali jer seumur hidup kak,selalunyer kalo nak mkn mmg beli ajer,sbb mls nak parut ubi..Uishhh murah la rm2.50 jer sekilo siap parut,kalo da kat sini mmg sy beli yg siap parut tuh kak,sng kja..

Mak Qis berkata...

lamanya tak makan bingka ubi neh...teringin plak bila nengok kat sini

Naz / Nadz COSK berkata...

Kak Sheila, hahaha.. kang ada org tersilap pulak kang. Nama kak Naz bahulu tu kan sama dgn Naz yg ni. Cuma Naz yg ni tak pernah buat kuih bingka..hehehe..

Suka gak makan kuih bingka tp malas nak buat. nak sepotong kak...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai CK..yee ada juga separuh tempat susuah nak dpt ubi ..kebetulan akk pergi tesco jln kelang lama npk terus sambar...tp time tu x pikir lg nak buat apa...kuih2 ni kekadang je kan npk ada org jual

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun yg kat area rmh ada ada satu kedai tu jual ubi yg dah siap di parut senang cuma semlm ye x sempat nak kesana..kebetulan ubi ketul akk dah beli....

Sheila Shafeareen berkata...

hai Zaliedana hehhe yee ada jual murah juga...sdp akk pun baru petama kali mencuba..alhamdullilah menjadi

Sheila Shafeareen berkata...

Hai mQ heheh tulah skrg jaranga da jual kuih2 ni tp negok tempat juga...cuba ye mmg sdp

Sheila Shafeareen berkata...

hai Naz ok nnt akk tukar nama tu kekadang tekeliru jugakan.

mmg sdp boleh cuba

Yatie berkata...

sedapnya bingka ubi ni..kegemaran Yatie...mana nak cari ubi ni....terliur sangat dah niiiii...

Anna Qawina berkata...

kak Sheila..lain kali nak buat bingka ni ajak saya makan yer..sekali je pernah buat, pastu taklalu nak parut ubi dah..kihkih..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum

nk tanya skit lepas parut tu nk amik yg ditapis atau hampasnya..atau keduanya skli?sy konpius skit sbb tak pena buat kuih ni hehe..tq

Ana

Tanpa Nama berkata...

utk resepi ni elok guna loyang saiz berapa kak..satu lagi lepas tapis air tu nk perah tu hampasnya? tq

lily

Sheila Shafeareen berkata...

Hai yatie mmg sdp kita pun baru pecubaan peama buat terus jadi

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna ok bila akk buat lg akk ajak ann dtg mkn ye hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ana akk x tapis pun terus je masuk ubi yg di sagat tu dlm adunan...kalau nak tapi airnya pun boleh..biasa dah tapis ambik isinya bukan airnya...yg akk buat ni x payah tapis2 terus masuk sekali

loyang boleh guna bulat atau 4 segi 8 x 8

Ummi berkata...

Sheila, sedapnya bingka ubi, tolong parutkan ubi tuk akak leh...eh bakar sekali laaaa...akak dtg singgah makan jek kaaann...hehhe

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam sue...
lamanya tak mkn bingka ubi ni... rindu pulak rasa.. selalu yg beli ubi kayu mesti hubby.. kdg tu tanpa dipesan tau2 ada ubi kayu dia buat.. tp tulah.. kalau dia yg beli mesti ada hajat lain yg dia akan mintak buat.. hehee...

salam aidiladha buat sue sekeluarga yer..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More