Ahad, Oktober 02, 2011

Cili Jeruk


Assalamualaikum semua...hari nak n3 cili jeruk yg saya buat petang semlm...hari ni npknya cantik betukar warna..bila buka penutup botak mak hai tekeluar segala bau perapann jeruk tu...npk gayanya menjadi....pernah sekali buat tu kurang jadinya..cepat bekulat....pg sabtu pergi pasar Pj npklah cili hijau segar bugar warna pun pekat...cantik ni kalau buat cili jeruk...dekat 20 biji lah juga ambik...tp buatnya dlm 10 biji je tu pun dah melambak bila dah di racik...buat cili jeruk ni pun ada tujuan...tunggu lagi sehari baru sdp boleh lah saya hidangkan dgn manu yg sesuai tu ye tut tut tut....resepi ni pun ramai juga kekawan dah mencuba...sy ambik dari dapur Kak Nor...tq kak....


CILI JERUK
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan :
7 -8 bj cili hijau ~ boleh guna cili merah/hijau
1 cawan air
1 cawan cuka
2 -3 sudu besar gula

Cara :
Basuh cili dan toskan.
Kemudian hiris tp jangan terlalu nipis.
Masak air bersama cuka dan gula hingga mendidih. Biarkan hingga sejuk.
Masukkan cili ke dalam botol yg bersih dan tuangkan air cuka yg dimasak tadi.
Tutup botol dan biarkan sehingga 2 - 3 hari baru lah sedap dimakan bersama mee rebus/goreng dan sebagainya.

10 ulasan:

K.Nor berkata...

apakah dgn mee udang banjir kuala sepetang? apakah CKT? hehe

Mas berkata...

kak sheila..mas start try resepi kak nor ni..
terus guna resepi cili jeruk ni..
terbaikkk...

Sheila Shafeareen berkata...

heee Kak Nor tu mcm tahu tahu aje CKT hehehh dah gelak ni

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas heheh tulah ni baru petama kali buat betul2 jadi..insya allh dah habis buat lg hhehhehe

rahel berkata...

sedap cili jeruk,mkn ngan nasi goreng...

~Norul Mas Hana ~ berkata...

wahh...bangkit selera nih.. =)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai rahal hehe yeke..perlu ca ni mkn same nasi grg

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Norul Mas Hana yeee penambah rasa dlm mee time mkn hehheeh

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak..
hubby diana mmg suka makan jeruk cili gini.. nnt nak buat gak ler ikut resipi nie.. mmg nampak sedap tu..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Diana yeesdp akk dah try mmg rasa cuka pun ok aje sesuai dgn manisnya..c msm sangat...cuba yeee simpan dlm peti ais

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More