Rabu, Oktober 05, 2011

Ayam Masak Tempoyak


Salam besua kita sekali lagi..jen jeng jen siap dah masak utk manu tegahari...pehhhh gulai lomak tempoyak ....sapa2 nak mkn mari  lahhhhhh...tempoyak ni pemberian dari adik kita tu Mas Duniaku.....minggu ni kita tayang resepi bhn masakan dari hasil pemberian geng masak yeee.......x silap tempoyak ni Mak Mas yg buat.....ada tinggal separuh lg kita nak buat mkn sama sambal tumbuk.....time masak gulai ni mak haiii aroma gulai pehhh satu rmh harum heheheh...tp kalau pekat lg kuah gulai lomak ni lagi sodap....resepi dari dapur cikmin kita...negok gulai ayam masak tempoyak cikmin lg megancam...


Resepi Ayam Masak Tempoyaksumber

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam – Ayam dipotong dan dibersihkan
1/2 inci kunyit hidup
15 biji Cili padi (merah)
5 sudu Tempoyak (pastikan tempoyak asli)
Daun kesum - x letak sbb ada  
Garam Secukup rasa
Gula (cikmin tak pakai)
Serbuk perasa
- sy letak daun kunyit dan serai titik

Cara-cara:

Kunyit hidup }ditumbuk
Cili padi }ditumbuk
Tempoyak }digaul bersama bhn ditumbuk
Masukkkan ayam dan air kemudian campurkan bahan yang telah ditumbuk tadi
bila dah hampir masak masukkan daun kesum



15 ulasan:

izahdaut berkata...

Mak aiii kecure nengokkan lauk ayam tempoyak akak tuh

Nazrah berkata...

ada sebotol tempoyak dari segamat..dari sebelum puasa sampai ke la ni tak masak2... tengok lauk ni ..mcm nak masak la pulak...

Mas berkata...

tempoyak tu FIL mas yg buat tau..
sedapp kan...
durian segamat tau kak..he3
setapawe beso dia kasi ,
tahu menantunya hantu tempoyak..kikiiiiki
perh..terliur betoi nengok ayam masak tempoyak tu..
sedapppppnya...

Ezadlieza berkata...

Ishhh pestime ler akak tahu masak ayam tempoyak nih..biasa ikan ke udang ker...terliur pulaknya...

quinnie berkata...

saya kalau tengok org masak tempoyak mesti nak singgah..hehehhe..takpernah makan ayam masak tempoyak ni..selalu masak dgn ikan je....

Juwita Jamaludin berkata...

tak pernah makan ayam masak tempoyak selalu ikan je.. macam mana la rasanya ye

Anna Qawina berkata...

ambooii...leleh air mata nengok..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Izah hehhe kecur ye negok lauk aym tempoyak ni sdp tu ada sambal lg hehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Nazrah wpp byk tu ada sebotol lama dah simpannya...cepat buat..kalau kat rmh ni mmg kalu manu tempoyak semua mkn x kira lah buat sambal pun semua sental

Sheila Shafeareen berkata...

HaiMas yekeee FIL yg buat patut sedap org lama2 ni pandai buat menjadi je tempoyak nya...byk tu sebekas besau hehhehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q heheh peminat tempoyak ye...ye ni cubalah dgn aym pulak mmg sdp

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Eza heheh 1 st time yee ..nak tahu kedsedapannya kenalah masak resepini mmg bebaloi sdpnya heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Eza heheh 1 st time yee ..nak tahu kedsedapannya kenalah masak resepini mmg bebaloi sdpnya heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Juwita heheh sdp cuba ye...buat kuah pekat2 lg best...mkn sampai x hingat..harum bau tempoyak hehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna- suka juga ye tempoyak ,,,best kan nnt kalau dtg boleh lah masak manu ni untuk anna hehe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More