Khamis, Oktober 20, 2011

Kuih Bakar Kentang


Untuk juadah teh time ptg ni buat kuih bakar kentang....hehehe mek Izah lah punya pasal ni dok tayang pagi2 buta hahahaha kan dah bejangkit....ikut kan kuih ni dulu pun dah pames...tp sy je yg telepas jet pejuang....masa membakar mmg harum bau kuih ni...npk cantik je pemukaannya sama rata...yg ni mmg asli x letak pewarna...saja je nak bg warna kuning kentang tu....lg sdp di tabur bijan... terasa lemak2 kentang dan santan.....dah sejuk pun kuih ni tetap lembut..ank kata kuih tebaik dari ladang hehehe ialah mana x nya ladang kentang kat kedai..... td pg pergi kutip kat kedai heheheh ingat kan malas nak keluar tp terkeluar juga..kes kuih bakar kentang punya pasal hmmmm....sesuai kuih ni pekena sama teh o panas.....terbaik...tq Izah dan siapa2 lg yg pernah buat kuih ni.. tq sekali lg... nak tahu sdp kena lah buat...

 
KUIH BAKAR KENTANG
Source: Kak Jun
Copy: Kak Asma
Copy: Izah Daut

Bahan-bahan ( 1 family... )
2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)

 kentang setelah di rebus lecek dgn garfu aje

Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
* jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min


 tunggu sejuk suam2 dulu baru potong

24 ulasan:

Hanim berkata...

amboi, dah siap kuih bakar kentang plak...saya baru nak buat kt...td anak merengek jer xnak duduk diam...kakak plak tido. ni br nak godek2 hehehe. akak asal temerloh ke? saya kat bentong...ooo akak oder dr mas...sy ade lg sos char kuey teow, leh gak la nak wat msk2 tuk lain. klu balik temerloh leh la singgah hehehe tp saya xla pandai masak cam akak...terkial-kial lg nengok recp ;)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Hanim hehe akk pun kira belajar juga mencuba masak2 dari dapur kawan2 ni...ye akk oder sos kicap campur tu dari Mas...mak mentua akk di temerloh...insyaallah kalau balik akk bg tahu ye heheh
sdp kuih bakar kentang ni..kalau rajin boleh cuba

Ummi berkata...

Waaaaah dah sampai dah ke dapur diaaaa.....nampak sungguh lembut, sedap jek...adeeei tergoda habis dah ni Sheila..bila la masa nak buat ni..huhuu

izahdaut berkata...

akak dah memegang jet turbo si mas ni.. laju sungguh dia. hihi.. sedapkan. lembutt jee. suke rasa lmak2 kntang ngan santan tu

Sheila Shafeareen berkata...

hai Kat Ummi ye dah sampai Jln puchong kuih ni hahha sdp lah lembut aje rasa sapi2 sikit santan n kentang...cuti2 ni akk buat ye

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Izah heheh jet pejuang baru nak mendarat heheh mmg tebaik ...ingat kan budak2 ni x makan rupanya laju juga sorg2 ambik mungkin rasa sapi kot n kentang heheh

Wanieyra berkata...

cepatnya jangkit kat sini...tadi baru je tgk kat dapur izah...

Sheila Shafeareen berkata...

wanieyra..tulaj jankitan dah melanda heee sdp tau buat yee

Nazrah berkata...

mak aii... best nye

cik cek berkata...

Rasa baru je kak cek tgk kuih bakar kentang ni...dah sampai ke sini la pulak...Wah! cantik je kuih bakar ni...mesti sedap ni kan...kan

Sheila Shafeareen berkata...

hai Nazrah hehhe nnt senang2 cuba ye...

Sheila Shafeareen berkata...

hai cik cek hehhe tulah pg tadi npk izah tayang2 terus bekenan so tghari tadi lepas mkn lunch terus buat kuih ni rupanya sng aje..dah boleh buat utk minum ptg...

Zaliedana berkata...

Assalam kak,sama lah menu mnm ptg kita,sy pon wat kuih ni juga rini kak..Mmg sedap kan,xsangka ank2 n hubby suka..

Mas berkata...

kak sheila....wahhh....dah ambik yerk jet turbo tu....
selalu2 guna yerk..he3
mas stop jap buat sementara..he3

sedappnya tengok kuih bako kentang tu...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai zaliedana ye ke waoo bagus tu sdp kak jum kita tukar nak heheh akk ingat pun nak buat lagi yg ni buat ..tegoda sudah hheheh

AZLINA berkata...

Assalamualaikum Sheila...waaa sgt wangi baunya sampai dh terliur dh ni..bru jap td tengok kat dapur Izah, dh penah cuba ni mmg best sgt.. :)

rahel berkata...

Mat mlm Sheila..tergoda lagi tengok bingka kentang tu..mula2 tengok kat dapur Izah..tetiba pulak tengok kat sini lagi..nak rasa gak.

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas harap sihat ye heheh laju naik jet hehheh zasssss..sdp lah mas akk suka lembut dlm nya rasa lemak kentang dan minyak sapi...lepas bakar atasnya harum semerbak..tang garing tu yg sdp

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Azlina yee sdp kan..akk ingat pun nak buat lg kuih ni rpanya snng sangat...main kacau aje dan bakar...tp kena rasa sapi tu yg buat lh kuih ni sdp

Sheila Shafeareen berkata...

hai Rahel hehhehe tulah pepagi npk kat rmh izah terus bekenan ..tegoda hehehhe sdp cuba ye...sy pun nak buat lg mmg sdp

CT Delima berkata...

As'salam Sheila

sana sini dok tayang kuih bakar kentang ni. macam nak suruh buat jer..hahaha. kentang banyak tu, tapi k.ct ingat nak buat begedil daging. tak per kita lain kan sikit buat kuih ni okey lah kan. cantik jer kuih tu nampak menjadi :D

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Ct

hhehe sdp kak perlu cuba saya ni pun buat sikit aje negok ada pemintaan rupanya heheh kentang guna 2 biji je dah cukup...akk nak begedil yeee fv sy n ank tu kalau buat hantar sikit ye hehehe

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak sheila..yana dh buat kuih nii..mmg terbaik kan..nak buat pun kejap jee :=)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Yana ye betul kuih ni mmg budah kan maik kalau2 aje ..akk nak buat g kuih ni sbb sdp

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More