Selasa, Oktober 18, 2011

Neopolitan Blueberry Layered Cake


Besua sekali lg di ptg hari....mlm td npk kat dapur Kak Ummi terus tepikat ... dan terus becadang buat utk minum teh time ptg ni... kek lapis tu npk pun dah menarik... siap di simen gan jem lagi ehehehe.....sdp tau ada jam...kek pun gebus geban...adunan kek sy x buat manis sangat....sbb di simen gan jem dah tentu maniskan.... negok tu simen jam pun x berapa nak cun hemm...  kek Kak Ummi dan CMG punya cantik lapisannya kemas....ok cuba ye kek ni sdp tau harum ...


NEOPOLITAN BLUEBERRY
LAYERED CAKE
Resepi: Mat Gebu @ DTS
Dicub & Uji : Ummi @ Home Sweet Home

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 200 gram tepung "Optima" (tepung kek segera)
  • 3 biji telur + 1 putih telur (gred "A") (akak guna 3 biji telor + 2 putih telor gred B jerk)
  • 50 gram mentega, cair dan sejukkan
  • 50 gram susu segar (mat guna susu cair)
  • 1/2 camca teh esen vanilla
  • Sedikit pewarna makanan ungu
  • Sedikit pewarna makanan merah jambu (*akak letak kaler biru, merah terang dan ungu)
  • Jem strawberry secukupnya (kalau dapat beli yang tanpa gula) (*akak guna jem blueberi)

Cara-Cara:-
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser loyang kek berukuran (10 x 10 x 1) i(*akak guna loyang 9 x 9 x 1 inci) dengan mentega, alas dasar loyang dengan kertas minyak, dan biar kertas berbaki kiri dan kanan supaya senang dikeluarkan nanti. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Dalam mixing bowl satukan telur, tepung optima, susu dan esen vanilla, putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik, kembang dan pekat. Masukkan mentega cair dan gaul dengan kaedah kaup balik hingga rata.
  3. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian, 1 biar pada warna asal, 1 lagi dicampur dengan warna ungu dan 1 lagi dengan warna merah jambu. Tuang sesenduk adunan warna asal tadi di tengah2 loyang kek, kemudian atasnya dituang sesenduk warna merah jambu dan akhir sekali sesenduk warna ungu, lapiskan bergilir2 hingga selesai.
  4. Senget2kan loyang sedikit bagi meratakan adunan. Lorekkan adunan tadi dengan hujung pisau, dari penjuru loyang ke penjuru satu lagi. Buat sama untuk penjuru yang lain. Bakar 25 minit atau hingga masak. Keluarkan kek, dan alih ke atas jaringan, sejukkan.
  5. Tanggalkan kertas pengalasnya, potong kek kepada 3 bahagian sama besar, sapu jem strawberry tadi dan lapiskan. Buat sama untuk lapisan satu lagi. tekan perlahan2 supaya lekat. Kemaskan tepi2nya, potong dan boleh hidangkan....


CATATAN MAT GEBU :- Dalam gambar tu mat potong kek tadi kepada 3 bahagian sama besar yang setiap satu berukuran (8 x 3) inci. Dan ada berlebih 1 inci. Boleh juga dipotong ikut saiz yang ada ingin kan sebelum melapisnya dengan jem pilihan untuk mengelakkan kek berbaki...Selamat mencuba...

9 ulasan:

Nurul berkata...

K Sheila,
Pg td nurul dah tgk kat blog K Ummi... skrg K sheila bwk keluar..
cepatnya.. kek ni nampak sgt menarik... mesti sedap kan... :)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Nurul heheh ye kak umi buat semlm akk pun negok tetarik tu yg buat utk minum ptg sdp kek ni nak pulak di lapis jam....

ady berkata...

as-salam
menarik nama kek ni..mesti sedap kek ni ada lapisan jam..

Cendana Kasih berkata...

waaa... ujan2 ni rajin akak melapis...len kali koling2 yer, leh saya datang minum sama...hehehe...

Liza berkata...

salam sheila..nnt amik award kat blog akak yer..anyway, kek ni mmg sedap..

Nieza berkata...

wahh menarik.cepat dah sampai dapur akak dah kek ni..tadi nampak kat dapur kak ummi..ha kan dh kata akak memang rajin..:)

Ummi berkata...

Assalamualaikum Sheila...waaah dah berneopolitan dah eh...hehhee...senang nak buat kan, cuma kena rajin melayer jek....sedaaappp dan gebus eh! :))

quinnie berkata...

kak shila pun dah buat kek ni...memang geram la tengok tang belang2 tu..adeehhhh...nasib baru lepas makan kek..kalau dak memang dah membaking dah...saje gatal tangan nak membelang...hehhehe

EmbunRosaliza berkata...

assalam sheila, cantik kek tu, tumpang mkn la sepotong dua hehe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More