Selasa, Julai 31, 2012

Talapia Bakar & Air Asam


Assalamualaikum....manu bebuka puasa semalam, salah satunya lauk ikan...talapia bakar cicah air asam....dulu2 mmg x makan ikan talapia ni....tup tup satu hari adik ipar buat makan2 di kampung ipar buat talapia bakar...cuba juga le merasa pehhhhh sdp juga....rugis kan awal2 dulu x makan :-)...cari resepi yg sdp utk ikan bakar...taraaaa dah bekenan kat resepi dari Yana....bahan2 pun senang.....mana yg nak buat manu ikan bakar petang ni rasanya masih sempat lg nak buat....makan panas2 mmg pehhhhhh

TALAPIA BAKAR
Resepi :Yanashaiful


BAHAN-BAHAN:-
Ikan talapia ( kitaorang bakar 8 ekor ) sheila bakar 2 ekor aje
Bawang merah
Bawang Putih
Cili kering*
Biji Ketumbar*
Serai
Halba
Serbuk jintan putih
Serbuk jintan manis

CARA NAK BUAT:-
Goreng cili kering dan biji ketumbar. Lepas tu bland bersama bawang merah, bawang putih, serai, halba, serbuk jintan putih dan serbuk jintan manis.
Kemudian masak bahan yang di bland tadi hingga mendidih.
And then, lumur pada ikan talapia yang sudah siap dicuci tadi. Ibu mertuaku cuci dengan buah belimbing masam. Dah siap lumur semua kita balut ikan tadi dengan daun pisang..Kemudian bolehlah dibakar hingga masak..Slamat mencuba :-)


Isnin, Julai 23, 2012

Iftar 3 - Karipap Telur KOBOI


Assalamualakum salam besiaran he,,, lepas bebuka ni mcm2 terbit ye dari rumah kawan2 :-) best pulak tu negok semua juadah yg menyelerakan.......siang tadi ada kesempatan nak uli meguli...kes tetarik negok karipap Kak Shiela....inti pun menarik...mudah je nak buat....semua bahan yg senang di capai....siap...hampir nak masuk waktu bebuka terus goreng.... byk syokkk wayyy mkn panas2.....betambah lg koleksi inti karipap...satu lg inti ni x berapa pedas....sesuai le budak2 nak mkn...tp sy lebihkan sikit lada hitam baru  ada rasa...tq Kak Shiela...sy dah cuba....nak resepi sila ke dapur Kak Shiela yee

Karipap Telur KOBOI
Resepi: Kak Shiela 
Silalah kesana ye negok2 cara-caranya.....





Khamis, Julai 19, 2012

Ayam Percik


Salam besiaran di hari khamis...masak ape tgh hari ni....hari ni kita ambik mood bulan posa heheheh :-) x lahhh sesajeee  buat lg pun lama x pekena ayam percik...hemmm kena pulak dgn nasi panas2 lg leee syokkkk... ayam percik ni kita buat lebih...bukan ape sebenarnya nak mkn gitu2, kira meratah ayammm :-)...kita suka kat kuah ayam percik ni mmg sesuai dgn tekak...kira secukup rasa...:-)...kuah nya pun sdp gaul gan nasi...resepi x asing lg dari Kak Hanieliza...mmg kena buat lg ni di bulan ramadhan...

Baru bakar kuah pun kering,  belum lg curah kuah banyak....

Ayam Percik
Resepi : Kak Hanieliza

Bahan:

2 kg ayam [potong 4 keping]
3 cawan santan pekat [perah gunakan air kelapa dari 1 biji kelapa ]
1/2 cawan air asam jawa
1 s/t gula
1 s/b halba
garam secukup rasa

bahan mesin halus
20 tangkai cili kering
4 biji bawang putih
3 cm halia
5 batang serai - yg 1 batang sheila titik

Cara
1. Lumurkan sedikit garam dan tepung ubi kayu pada ayam dan bilas bagi menghilangkan bau hanyir.
2. Masak ayam dalam kuali bersama bahan mesin, santan, halba dan asam jawa sehingga sederhana masak (kuahnya tinggal sedikit). Tetapi pastikan segala rempah sebati dengan ayam.
3. Alihkan ayam ke ketuhar dan panggang pada suhu 200' C sehingga ayam masak dan berwarna perang keseluruhannya. [boleh juga panggangkan ayam menggunakan pemanggang ikan tu]
4. Hidangkan dan hiaskan dengan salad atau timun.

Hidang besama salat

Rabu, Julai 18, 2012

Nasi Goreng Butter/Mentega


Assalamualaikum salam besiaran harap semua kawan2 sihat2 belaka yee...InsyaAllah lagi 2 hari kita semua akan menyambut bulan yg mulia...moga amalan2 kita akan di sempurnakan dgn baik...amin
Tengah hari ni masak nasi goreng butter..asalnya nasi goreng mentega tp ada butter pakai jelah :-) sebelum ni pernah juga buat lama dah tu..buat pun letak ikan bilis......hemm ni ada stok udang dan sosej kita kasi masuk dlm nasi...lg betambah sdp.......resepi nasi goreng ni ramai juga kekawan yg lain dah cuba...pada yg belum try tu buat leeee... sesua juga buat manu utk besahur tauuuuu..tq Dayang....dua kali dah try ni...:-0


Nasi Goreng Mentega

Bahan-bahan ( 2-3 orang )
  • 4 cawan nasi
  • 2-3 sudu besar mentega (prefer buttercup)
  • 1 biji telur- sheila tambah lg satu biji
  • 1 sudu kecil lada sulah
  • sedikit garam
  • 50 gm ikan bilis (digoreng garing) - optional - Sheila letak udang & sosej
Cara-cara
  1. Panaskan mentega/marjerin sampai cair. Masukkan nasi dan kacau rata2 selama 3 minit.
  2. Masukkan telur (x payah pukul), ladah sulah dan garam secukupnya. kacau selama 1 minit.
  3. Hidangkan dengan ikan bilis goreng. Sedap dimakan ketika panas.
makan panas2 mmg best..sesuai buat utk besahur...

Jumaat, Julai 13, 2012

Pau Inti Kasted


Assalamualaikum salam besiaran di pg jumaat yg penuh keberkatan, syukur..... jom sarapan dengan pau inti kasted pg ni....hem 2 ketul kenyang....kes nak pehabiskan sos kasted yg buat semlm masa makan sama kuih serabai.....seperti biasalah pau ni buat mlm tadi siap kukuskan sekali.....pg ni cuma tingal panaskan saja....senangkan....sdp tau letak inti kasted...:-) resepi pau sama mcm yg pernah saya buat sebelum ni...roti pau yg lembut dan gebus...jom mkn....:-)

Resepi : Kak Ton MyR

Bahan-bahan ( 10 biji )

  • 250g (2 1/2 cawan ) tepung pau diayak (pakai tepung gandum pun boleh)
  • 3g (3/4 sudu teh) yis kering
  • 2g (1/2 sudu teh) baking powder
  • 50g (4 sudu makan) gula castor
  • 20g (1 sudu makan) lemak sayuran
  • 2g (1 sudu teh) bread softener
  • 1/2 cawan air suam 
 belum siap kukus lg

 Cara-cara
  1. Satukan tepung, yis, baking powder, bread softener didalam mangkuk adunan.
  2. Uli sebati dengan memasukkan air suam sedikit demi sedikit.
  3. Masukkan lemak sayuran, uli lagi sehingga doh tidak melekat/licin
  4. ***Jika menggunakan Bread Maker, masukkan mengikut turutan, air suam, yis, tepung pau, baking powder, gula castor, bread softener dan lemak sayuran kemudian pilih menu dough dan tekan start
  5. Biarkan doh selama 10 minit pada suhu suam.
  6. ***Jika menggunakan Bread maker, biarkan doh didalam bread maker selama 10 minit sahaja, tak perlu tunggu sehingga masa tamat (1 1/2 jam)
  7. Bahagikan doh kepada 10 bahagian
  8. Masukkan inti dan tutup kemas.
  9. Letakkan setiap pau diatas kertas empat segi (2" x 2 ") dan susun didalam pengukus.
  10. ***untuk inti, bolehlah menggunakan inti apa saja, mengikut kesukaan.
  11. Rehatkan pau selama 45 minit didalam kukusan.
  12. Untuk mengukus, didihkan air didalam periuk pengukus. Bila air mendidih, barulah diletakkan kukusan yang berisi pau tadi. Kukus pau selama 10 minit.
  13. ***TIps : Air perlu lah betul2 panas/mendidih untuk mengukus pau bagi mendapatkan pau yg lembut dan gebu.
  14. Selamat mencuba... 
Untuk Sos Kasted
1 tin susu cair
2 sdb gula- ikut manisan sendiri
2 sdb tepung kasted
  1. Satukan semua bahan2 dalam periuk kacau seketika
  2. Kemudian baru di letakan atas api yg sederhana
  3. Kacau jangan behenti, bila agak2 dah nampak pekat padamkan api terus..(jangan sampai kasted hangit) dan sejukan

Khamis, Julai 12, 2012

Kuih Serabai


Assalamualaikum salam tegahari pada semua...n3 mkn lunch hari ni....buat serabai...tp diri sendiri x serabai tau wahahhahah:-)...x silap masa kecik2 dulu penah makan buat sarapan pg....cicah gan kuah lemak manis....rasapun ingat2 lupa dah..tetiba je semalam mengamit memori silam....mcm nak je mkn kuih masa kecik2 dulu...so cari punya cari jumpa resepi dari Mamafami....oooo nampaknya kekawan yg lain pun dah ada yg try yeee...bancuhan pun senang aje.....kuih nya byk pada rasa cam apam...dan seakan cam rasa tosei pun ada...2 keping mmg kenyang...Sarabai ni saya mkn same kari ayam..dan buat juga kuah manis ..sos kasted... ank dara suka mkn dgn sos kasted sdp katanya...buat pun nak bg kenal pada dia org adanya kuih2 tradisi cam ni... ....tp kan kalau nak lg syok buat kuah durian pehhhhhh.....tq pada yg menyumbang resepi....:-)

Serabai dengan kari ayam

Serabai dengan sos kasted

SERABAI
Resepi: MamaFami

BAHAN SERABAI :
500 g tepung beras
300 g nasi, kisar halus dengan sedikit air
1 liter santan, masak hingga suam
1 1/2 camca teh instant dried yeast
Garam secukup rasa

BAHAN KUAH GULA : Sheila x buat ,tp lg sdp makan same kuah gula
1 cawan gula perang (gula timbang)
2 cawan santan
2 biji pisang, dihiris
2 helai daun panda, disimpul
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :

UNTUK SERABAI :-
Bancuh semua bahan2 untuk serabai kecuali santan. Kacau rata dan tuang santan suam sedikit demi sedikit sehingga mandapat bancuhan yang sempurna, tak pekat sangat atau cair sangat, seperti bancuhan membuat kuih cara. Perap adunan tadi 2 jam (mat perap lama sikit). Panaskan non-stik pan. Lenser sedikit minyak dan tuang aduana tadi kurang lebih 1 senduk lauk, biar masak dengan api perlahan sehingga permukaannya berbuih dan menghasikan lubang2. Tutup sekejap dengan tudung periuk, bila serabai kelihatan keriang, boleh lah diangkat, hidangkan bersama kuah gula...

UNTUK KUAH GULA :-)
Satukan semua bahan untuk kuah gula kecuali pisang, masak hingga semua larut, tapis dan masukkan kembali ke dalam periuk. Tambah pisang dan renih hingga kuah pekat. Sejukkan dan hidang bersama kuih serabai.....sedapppp!!!!

sdp lembut...besarang2 lg

Selasa, Julai 10, 2012

Kacang Tanah Salut Tepung


Petang tadi ada masa...so x nak bazirkan time heheheh apa lg buat kudap2 leeee lama juga x mkn kekecang ni....kemarin ada npk Sorg Akak di FB letak pic kacang salut tepung ni terus teringin nak buat...tp saya x ingat beliau letak resepi dari sape...so sebelum membuatnya tadi saya cuba cari2 kot2 ada resepi yg bekenan.....taraaaaaaaaaaaa :-) alhamdullilah jumpa juga resepi yg saya kira amat mudah dan ringkas dari Anna DapurModen...dgn 500gm kacang tanah pun boleh dapat bayak tauuuu....cuma kat sini saya tambah kan 4 -5 sudu serbuk kari perasa daging dalam adunan tepung...bg ada rasa pedas2... lg bagus kalau ada daun kari... sure harum baunya masa mengoreng ...pada yg nak cuba tu boleh leee...test market untuk raya hehehehe..tq pada tuan punya resepi...

Kacang Salut Tepung

Bahan Binaan :-

1 bungkus kacang tanah @ 500 g sebungkus 
1 sudu besar jintan - di kisar halus
1 sudu besar jintan putih - dikisar halus
1 biji telur
secubit garam
2 sudu besar gula (Boleh lebihkan kalau nak manis)
1/4 cawan tepung gandum (Lebihkan kalau adunan masih cair)
Sheila tambah 4-5 sdb serbuk kari daging

Siap adunan tepung dan kacang yg telah di goreng dlm bekas kedap udara....

Cara Binaan :-

1. Campur semua bahan (kecuali kacang) dalam mangkuk dan gaul sebati.
2. Masukkan kacang dan gaul hingga semua bahan salutan tadi menyalut kulit kacang.
3. Goreng dalam minyak yang panas hingga garing.
4. Angkat dan simpan dalam bekas kedap udara.


GYOZA 3


Assalamualaikum salam besiaran di malam hari ...maap lah yee tuan rumah dtg sekali sekala jegok...bukan apa..sejak dua menjak ni mood mkn ada kurang sikit heeee..bukan x masak langsung..hari2 masak cuma sesetengah mkanan tu ambik sikit2 aje....harap paham lah yeee :-)..ok n3 mlm ni buat gyoza kali ke 3...x jemu pun...seisi rmh mmg suka makan ni....kalau g market  je pasti ambik skin gyoza buat stock...sama sebelum2 ni ...guna resepi yg sama juga....cuma kalini dlm inti tu letak cili padi mayang dlm 3 biji...bagi rasa pedas2 pehhh mmg byk syokkk leeee....jom layannnn :-)

bahagian bawah yg garing

RESEPI GYOZA
Resepi: kak hana
Sumber: kak ros , tun telani

Bahan-bahan ~Sheila beli yg dah siap ada 30 keping
Untuk Skin

250g tepung gandum
1/2 - 3/4 cawan air sejuk - ader setengah resepi gune air panas, dan ada setengah campuran sejuk+panas
1/4 sk garam
Extra tepung gandum utk canai
1/2 sudu kecil baking powde (P.Ros tambah)

Untuk Inti
250g daging kisar/ ayam/ udang (P.Ros guna 200 grm daging hancur)
1/2 genggam daun kucai - potong kecil (P.Ros ganti dgn daun bawang)
50g kubis - cincang dadu halus- tun guna kobis ungu
1 sudu makan halia parut
2 sudu makan bawang putih parut
1sk minyak bijan (Puan Ros guna lbih kurang 1 1/2 sudu)
1sk gula
1/4 cawan bawang besar - potong dadu
Daun negi - jika suka (tak masuk) ~sheila x letak
garam dan pepper
Puan Ros masukkan 1 sudu kecil tepung jagung kedalam adunan filling- tun pun
1 sm tepung jagung/katakuriko + air - bancuh utk stim gyoza (Puan ros stim guna air tampa tepung jagung)
 
dlm inti sheila letak cili padi yg di racik dlm 3 biji bg rasa pedas2

Cara-cara
Untuk membuat skin - Uli semua hingga elastrik (P,Ros rehatkan selama 10 minit dan tutup mangkuk dgn tuala lembab. Taburkan tepung gandum di atas papan canai. Canai nipis kemudian terapkan dengan cutter atau muncung gelas/cawan. Buat sehingga abis dan taburkan dengan tepung jagung/ubi (hana gune tpg gandum je) supaya setiap keping tidak melekat antara satu dengan lain. - tun guna ready-made dumpling skin
Untuk Inti - Campurkan semua bahan inti sebati. Ambil sekeping skin gyoza, dan masukkan inti kemudian kelim seperti SINI. atau boleh gunakan acuan gyoza.
Panaskan kuali dengan sedikit minyak. Susun gyoza, tuang air bancuhan tepung jagung (boleh juga guna air sahaja), kemudian tutup kuali tersebut. Biarkan sehingga air kering dan bawah gyoza keperangan. Bila dah masak, ambil pinggan, terbalikkan kuali ke atas pinggan .Hidangkan dengan sos gyoza.
Nota dr chef jepun, stimkan dahulu baru masak hingga kering utk mengelakkan gyoza `kotor` bila tuang air kemudian.


Rabu, Julai 04, 2012

Nasi Hue@Nasi Udang Kering


Assalamualaikum salam besiaran di petang rabu...harap kawan2 semua sihat yeee..hemmm lama betul x besiaran di dapur yg satu ni maklum le semagat suam2 air kosong hehehehe suam2 pun rindu juga pada semua.....n3 hidangan tegahari td...mencuba resepi  Nasi pulak...lama juga x buat nasi yg ada rasa..sesekali pekena mmg sdp....pagi td npk Tun pun tayang..sebelum ni Kak Madihaa pun dah buat..sapa lg yeeee ramai juga yg dah cuba... resepi asal ada di dapur Kak Rahel yg beliau ambik dari Buku Resepi Kompilasi Hidangan Nasi...bebalik pada nasi Hue ni....rasa mmg sdp time tegah dlm rice cooker baunya mak hai harum, ank2 kata nasi udang kering...kira nasi ni x payah le nak mkn dgn bebagai lauk pekena satu dua lauk pun dah cukup....sbb nasi pun dah ada cukup dgn rasa....saya lawankan sama ayam masak kurma dan ulamkan sama timun sesuai juga buat juadah utk bebuka puasa...tu yg saya cuba awal2  heeee... apa lg cuba lah....:-)


Nasi Hue
Sumber: Rahel (Buku Resepi Kompilasi Hidangan Nasi)
Dicuba oleh: Kak Madihaa, Kak Yana, tun telani
Bahan-bahan:
  • 250g beras wangi - Rahel guna beras basmati , tun guna beras wangi
  • 400ml air - Rahel guna air panas
  • 1 sudu makan udang kering-rendam dalam air panas - tun guna udang geragau kering
  • 1 sudu makan bijan-digoreng dahulu
  • 1 tangkai serai
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji cili merah
  • 1 sudu makan gula pasir
  • 2 sudu makan minyak sayur- Rahel guna olive oil
  • 2 sudu makan pati ayam - yang ni Rahel letak 1 sk aje,
  • 2 sudu makan sos ikan - yang ni Rahel letak 1 sdm + 1/4 sk garam
  • 1 sudu makan serbuk lada hitam - yang ni Rahel letak 1 sk aje
  • sedikit daun saderi
Cara membuat:
1.Kisar udang kering,serai,bawang merah,bwg putih,cili merah dan gula pasir.
2.Panaskan minyak sayur dalam kuali.Tumis bahan yang dikisar hingga berbau.
   Masukkan beras dan dikacau rata.
3.Kemudian masukkan air,pati ayam,sos ikan dan lada hitam.
   Gaul rata dan masak hingga nasi kering.Taburkan bijan dan hidang.

lauk ayam kurma

Ahad, Jun 24, 2012

Candol & Becandil Perasa Durian


Assalamualaikum utk semua di pg Ahad, nak buat n3 semalam tp x sempat... lepas mkn cendol petang semalam kita keluar ke Sogo cari barang2 utk adik ipar nak nikah hujung bulan ni.. selepas asar kita buat cendol lg,  tapi kali ni cendol ada rasa durian hehehe, kes negok kat rumah Norma@Cendana Kasih tu lahhh siap bedurian bagai cendolnya....tp kita punya x le letak durian yg betul tu...dah habis dah mkn kemarin, memandangkan semalam sehariyan panas jd teringat pulak pada cendol letak ais ketul..jd sy pun buat le candil letak perasa durian....same je mcm mkn pegat keledek & candil resepi candil pun ambik dari resepi buat pegat...ok...utk santan tu saya gantikan sama susu rendah lemak dlm kotat yg 1 litter..seperti yg Cendana Kasih buat tu guna susu cair, nak juga tahu bila guna susu cam ne rasa cendol ...rupanya lagi hemmm mmg sdp dan enak...kalestrol pun x ada..:-) dan jgn lupa buat air gula sekali ye nnt x sdp pulak rasanya tampa gula.:-)...mana yg nak cuba boleh leee


Cencol  & Becandil Perasa Durian
1 kotak susu (1 liter) ~ susu ni saya hangatkan sekejap
1 peket cendol
1 tin kacang merah
2 cawan air gula merah
Bebola Candil
Ais ketul

Bahan Utk Candil

  • 2 cawan tepung pulut
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • sedikit garam
  • 1 cawan air- tuang sikit2 utk uli tpng jadi doh yg dikehendaki
  • Air secukupnya= utk merebus bubur candi
  • Sheila tambah 3 sudu perisa durian ( letak sikit x ada rasa pulak )
  1. Sementara itu campurkan tepung pulut, tpng gandum dan sedikit garam ke dlm mangkuk.
  2. Campurkan air sedikit demi sedikit, uli sehingga menjadi doh yg lembut.
  3. Didihkan air dlm periuk, bulat2kan adunan dan rebuslah ke dlm air yg mendidih.
  4. Apabila dah timbul bebola tu, bolehlah angkat dan tapiskan.
Dalam mangkuk masukan susu, dan bahan2 lain dan letak ais ketul serta gula merah ikut rasa yg sesuai...

Khamis, Jun 21, 2012

Gyoza 2


Assalamualaikum salam di pg khamis..kejap jekan dah nak hujung minggu...minggu depan nak masuk bulan baru ....moga semua di limpahi dgn kesyukuran dan nikmat yg di berikan....Amin.....pg ni n3 awal...rajin lah tu..heehee  x ada lah kebetulan ada masa cepat2 curi...nnt ank patung kecik kita dah bagun nak duduk kat kosi empok lama2 x leh pham2 le megacau sama :-)....ni hidangan yg dah habis buat utk mkn malam petang semalam,,,nak kira mlm x jugak...sbb lepas magrib kita dah keluar... kira mkn ala2 petang jugak le selepas megadam rojak petis...betul2 jatuh cintan gan gyoza ni sbb tu buat lg,  ank2 mmg suka..apatah lagi mak bapak budak...beketul2 ngap:-)..sdp tu kita buat dua versi yg satu tu di goreng yg ni ank dara suka sangat...yg satu lg mcm biasalah....mkn gan sos kicap pedas mmg best....next kena beli lebih skin gyoza ...resepi sama mcm yg pernah kita buat.. ada disini

gyoza yg di goreng mmg sdp ragup

RESEPI GYOZA
Resepi: kak hana
Sumber: kak ros , tun telani

Bahan-bahan ~Sheila beli yg dah siap ada 30 keping
Untuk Skin

250g tepung gandum
1/2 - 3/4 cawan air sejuk - ader setengah resepi gune air panas, dan ada setengah campuran sejuk+panas
1/4 sk garam
Extra tepung gandum utk canai
1/2 sudu kecil baking powde (P.Ros tambah)

Untuk Inti
250g daging kisar/ ayam/ udang (P.Ros guna 200 grm daging hancur)
1/2 genggam daun kucai - potong kecil (P.Ros ganti dgn daun bawang)
50g kubis - cincang dadu halus- tun guna kobis ungu
1 sudu makan halia parut
2 sudu makan bawang putih parut
1sk minyak bijan (Puan Ros guna lbih kurang 1 1/2 sudu)
1sk gula
1/4 cawan bawang besar - potong dadu
Daun negi - jika suka (tak masuk) ~sheila x letak
garam dan pepper
Puan Ros masukkan 1 sudu kecil tepung jagung kedalam adunan filling- tun pun
1 sm tepung jagung/katakuriko + air - bancuh utk stim gyoza (Puan ros stim guna air tampa tepung jagung)
 
Cara-cara
Untuk membuat skin - Uli semua hingga elastrik (P,Ros rehatkan selama 10 minit dan tutup mangkuk dgn tuala lembab. Taburkan tepung gandum di atas papan canai. Canai nipis kemudian terapkan dengan cutter atau muncung gelas/cawan. Buat sehingga abis dan taburkan dengan tepung jagung/ubi (hana gune tpg gandum je) supaya setiap keping tidak melekat antara satu dengan lain. - tun guna ready-made dumpling skin
Untuk Inti - Campurkan semua bahan inti sebati. Ambil sekeping skin gyoza, dan masukkan inti kemudian kelim seperti SINI. atau boleh gunakan acuan gyoza.
Panaskan kuali dengan sedikit minyak. Susun gyoza, tuang air bancuhan tepung jagung (boleh juga guna air sahaja), kemudian tutup kuali tersebut. Biarkan sehingga air kering dan bawah gyoza keperangan. Bila dah masak, ambil pinggan, terbalikkan kuali ke atas pinggan .Hidangkan dengan sos gyoza.
Nota dr chef jepun, stimkan dahulu baru masak hingga kering utk mengelakkan gyoza `kotor` bila tuang air kemudian.

sebelah bawah yg garing

mkn same sos kicap pedas mmg sdp....

Rabu, Jun 20, 2012

Sos Kuah Rojak & Rojak Petis


Salam besiaran di petang rabu harap semua kekawan sihat yeee...rojak buah sdppp ni gara2 godaan dari DayangJack semalam heheheh...sampai pipi pun naik kecur di buatnya...nak pulak pantang gan rojak...pantang jumpa...:-)...try resepi sos dari Dayang pehhh mmg sdp lah..cuma kita ter buat pedas sikit...tp bila dah di gaul sama buah2 x rasa sangat....si bujang sampai menjilat2 sos nya....next time boleh le buat banyak...sesuai buat utk mkn kenduri2 kan?....apa pun jom mkn dulu rojak buah ....:-) terima kasih DayangJack

buah2 ikut je pilihan sendiri...ni buah yg saya suka, nenas, sengkuang, timun, manga, dan belimbing besi

Sos Kuah Rojak/Rojak Petis(homemade)
Bahan-bahan
  • 1/2 botol kecil kicap lemak masin (lebih kurang 200 ml)
  • 300g gula apong/gula merah/gula melaka atau secukupnya
  • gula pasir secukupnya jika perlu
  • 1 buku kecil belacan bakar(dihancurkan)
  • 1/2 botol kecil sos cili
  • 3/4 atau 1 cawan cili asli blended (pedas) / cili kering kisar / cili boh - DJ menggunakan cili asli Walfood
  • bijan secukupnya (digoreng tanpa minyak)
  • 125g tepung kanji/tepung ubi (tapioca starch) (dibancuh dengan air secukupnya)
 sos atas dapur tunggu  pekat kan lg.....
 Cara-cara :
  1. Satukan semua bahan KECUALI bijan dan tepung di dalam periuk/kuali. Dengan api perlahan, masak dan kacau hingga larut dan mendidih. (sila rasa masin, manis dan pedasnya. Jika terkurang, bolehlah tambah apa yang perlu)
  2. Masukkan sedikit demi sedikit tepung kanji sambil dikacau tanpa henti. (Pastikan sentiasa dikacau supaya ia tidak berketul-ketul). Masak hingga kuahnya sedikit pekat dan kelihatan licin. 
  3. Akhir sekali barulah dimasukkan bijan yang sudah disangai tadi. Gaulkan rata-rata.
  4. Tutupkan api. Biar ia sejuk.
  5. Bolehlah dihidangkan bersama buah-buahan yang digemari. Jangan lupa, taburkan kacang tanah yang sudah dikisar atau perah sedikit limau kasturi bagi yang suka rasanya masam-masam sikit. Selamat mencuba!

Isnin, Jun 18, 2012

Pengat Keledek Oren & Candil


Assalamualaikum hemmmm hari ni buat pegat utk sarapan petang...lama x buat pegat2 ni...terujak masuk rumah Yatie gan Anna kemarin ada pegat keledek..sdp dimkn suam2 dan nak lagi best mkn sejuk letak ais ketul pehhhhh.....tp kalau dpt time bulan posa mmg byk syokkkkk....mkn bemangkuk2.....kita suka kat cendil ni lembut..rugis x buat byk..... haaaaaa dah musin durian ni  lg betambah sdp kalau di masuk kan 2,3 ulas dlm pegat...... :-) apa pun jum layan dulu.....

PENGAT KELEDEK OREN & CANDIL
Resepi : Yatiememories

Bahan Utk Candil
  • 2 cawan tepung pulut
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • sedikit garam
  • 1 cawan air- tuang sikit2 utk uli tpng jadi doh yg dikehendaki
  • Air secukupnya= utk merebus bubur candil
2 ketul keledek oren, kupas dan potong dadu besar-rebus hingga empuk dan toskan
Bahan Kuah
  • 1 cawan santan pekat
  • 2 cawan santan cair
  • 1 ketul gula melaka=racik halus dan masak hingga hancur+1/2 cwn air= tapiskan
  • 2 helai daun pandan
Cara-Cara

1. Rebus keledek sehingga empuk. Bila dah empuk, angkat dan toskan.
  1. Sementara itu campurkan tepung pulut, tpng gandum dan sedikit garam ke dlm mangkuk.
  2. Campurkan air sedikit demi sedikit, uli sehingga menjadi doh yg lembut.
  3. Didihkan air dlm periuk, bulat2kan adunan dan rebuslah ke dlm air yg mendidih.
  4. Apabila dah timbul bebola tu, bolehlah angkat dan tapiskan.
  5. Di dalam periuk yg lain, satukan santan cair dan santan pekat, masukkan sekali air gula melaka yg sudah di tapis tadi.
  6. Masukkan bebola candil tadi, keledek dan masukkan daun pandan...gaul sebati.
  7. Gaul sentiasa supaya santan tidak pecah...biarkan mendidih. Sekiranya kurang manis bolehlah tambah gula pasir sedikit. Setelah siap, matikan api dan bolehlah di hidangkan.

Sabtu, Jun 16, 2012

Mee Goreng Udang Kering



Assalamualaikum salam besiaran di pg sabtu ...wahhh lambat bagun yeee heheh...sarapan apa pagi ni...kalau telambat sarapan tu alang2 terus je mkn tegahari senang ceta kiki :-)...pg ni mcm biasa je bagun pun biasa juga sbb ank dara ada kelas tambahan utk Tahun 6, jadi pg ni kena lah bawa bekal sbb kenten x buka..setakan tahun 6 jeeee...padahal Cikgu ada bg sarapan tp nak juga bawa bekal...x pelah  yg kat rumah pun nak sarapan kena masak juga ....kita try resepi dari Quinnie pg ni Mee Goreng Udang Kering hemmm sdp tauuu...biasa buat guna mee hoon aje...mee ni kita goreng basah sikit tp ok le boleh terima sdp mkn panas2..nak pulak letak udang kering sampai dua peket bau tumisan mmg harum pepagi dah buat kita beresin :-)...kita tumbuk bhn2 tumisan nya baru best...repini ni mmg senag sangat, rasanya kalau tetiba ada org datang ke x tau nak masak ape boleh le buat masakan ni.......kalau nak try boleh le buat utk mkn mlm...tq Quinnie akk cnp resepi ye


MEE GORENG UDANG KERING
Resepi: quinnie@qasehququinnie
1 paket mee
sayur kobis dihiris
daun sup dan daun bawang dihiris
cili merah dihiris
1 bawang besar*
4 bawang putih*
3 sudu besar udang kering*
10 cili kering direbus kejap kemudian tos * ( bahan * ditumbuk lumat)
sedikit sos ikan
sedikit gula
telor dadar dihiris

rencah yg di tumbuk 

Cara
1. mula2 panaskan sedikit minyak....lepas tu tumis bahan tumbuk hingga terbit minyak dan cili masak....

2. kemudian masukkan sos ikan ....sedikit gula....kacau2 dan masukkan mee..kacau rata....lepas tu masukkan sayur kobis...kacau2 hingga mee lembut dan semua bahan mesra.

3. angkat mee dan hias dgn telor dihiris dan daun sup dan bawang dihirs serta hirisan cili merah.

Rabu, Jun 13, 2012

Serawa Pulut Durian


Salam besiaran di petang rabu hemmm masing2 dah buat sarapan petang keeee,,hari ni buat serawa durian mkn sama pulut....kes npk kat rumah CMG tempoh hari..pastu dek Hana pun ada buat tp cicah sama roti....kita pun tanak pulut sikit je dalam 1/2 kg, cuma serawa je buat lebih...habis je pulut boleh beli roti pulak :-) serawa ni kita lupa nak beli gula merah..jadi nya warna asal jelah.....utk kita mmg x mkn byk pun...lebih pada nenek, mak n abah aje...maklum le org tua2 kan suka mkn :-)....resepi ambik dari dapur CMG tq :-)....


SERAWA PULUT DURIAN
Resepi : Tiffinbiru ~CMG


BAHAN KUAH SERAWA :-)
1 biji durian, keluarkan isinya (kalau durian kecik, guna 2 atau lebih)
700 ml santan kelapa segar
500 ml air (atau secukupnya)
1 ketul gula melaka, potong kecil* ~ sheila x letak lupa beli
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
2 cawan air*(*satukan masak hingga gula larut dan tapis)
1 helai daun pandan, disimpul
1 camca besar tepung gandum
3 camca besar air
Secubit garam
Gula, jika perlu

BAHAN PULUT :-)
1 kg pulut, cuci dan rendam 1 jam, toskan ~ sheila buar 1/2 kg  pulut
700 ml santan cair ~ sheila ambil 350ml santan sbb buat pulut kurang
1 camca teh garam (atau secukup rasa)
1 camca teh minyak masak (mat guna minyak kelapa)
1 helai daun pandan, disimpul
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PULUT :- Panaskan kukus, sediakan loyang berukuran 9 inci. Letak pulut dalam loyang, satukan minyak masak, garam dan santan, kacau rata kemudian tuang ke dalam loyang berisi pulut, ratakan. Letak daun pandan dan kukus selama 20 minit dengan api besar, kemudian kareh (gemburkan) dan sambung kukus lagi 10 minit atau hingga pulut betul2 masak. Ketepikan.
  2. UNTUK KUAH SERAWA :- Satukan air gula merah, santan, air, isi durian dan daun pandan ke dalam periuk. Masak hingga mendidih. Kacau selalu. Tambah sedikit garam dan jika kurang manis tambah gula secukup rasa. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung gandum. Kacau rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK SERAWA PULUT DURIAN :- Senduk pulut secukupnya dalam bekas sesuai. Tuang kuah serawa dan hidangkan. Atau anda boleh hidangkan berasingan kuah serawa dan pulut tadi...Selamat mencuba!..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More