Memaparkan catatan dengan label kek. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label kek. Papar semua catatan

Sabtu, Mei 18, 2013

Kek Buah Kukus


Assalamualaikum salam besiaran selamat becuti...selamat berehat..hari mcm ni boleh ke berehat hahah x jugak kan...time waktu mcm nilah masanya nak kemas megemas apa2 yg patut...dah siap kerja barus senang hati nak berehat panjang....baik le ni kek yg saya buat ptg semlm, mmg x sempat nak n3,  megukus pun kira dah lewat ptg...tunggu betul2 sejuk baru boleh belah..kalau panas x syok le takut nnt buah bederai pulak.... salah satu kek buah kukus yg pemes ames di musim perayaan..selain dari kek lapis :-)...suka kek kukus yg lembab2 mcm ni...kalau kek buah bakar dlmnya kering sikit kan....apa pun lepas juga hajat...padat juga isi dlmnya, bila dah siap kukus sy try timbang dpt le dlm 1.2 kg....rasa2  kalau jual boleh thn jugak harganya kan heeee...kayo makci heee..insyaallah2..apa pun jom semak, jom cuci mato pagi2 ni dgn kek buah..oh ye resepi ni sama dgn resepi yg Hana buat baru2 ni...:-)


RESEPI KEK BUAH KUKUS
sumber rujukan : kak.sheila.spices journey
olahan : hanamemories.blogspot.com


Bahan-bahan
250g butter @ seketul butter ( disarankan high quality butter)
350g gula pasir
60ml air panas
500g buah-buahan campuran - hana guna sultana dicampur dgn sedikit mix fruits
3 biji telur gred A
350g tepung gandum*
1 sudu kecil cream of tartar*
2 sudu kecil soda bicarbonat* - hana letak 1 setengah je
1 sudu kecil serbuk buah pala/netmug* - hana x letak sbb xde stok
1 sudu besar susu pekat
1 sudu besar sunquik
1 sudu kecil esen vanila


Cara-cara
Masak gula hingga keperangan dan masukkan air panas perlahan-lahan. Sebatikan. Masukkan butter sehingga cair kemudian masukkan buah-buahan campuran dan juga susu pekat dan sunquik. Kacau kemudian sejukkan.
Ayak bahan-bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam adunan mix fruits tadi sedikit demi sedikit menggunakan senduk kayu sehingga sebati.
Mangkuk lain, pukul telur dan esen sehingga kembang dan masukkan perlahan ke dalam adunan kek dan gaul sebati menggunakan senduk kayu juga.
Alas loyang 7x7 dengan kertas baking. Sapukan butter keliling dan tuangkan adunan kek ke dalamnya.Tutup loyang dengan aluminium foil.
Kukus selama 4 jam untuk mendapat kelembapan yang diinginkan. (boleh dikukus 2 jam shj)
Sejukkan kemudian potong. (Pastikan kek benar2 sejuk seeloknyer semalaman supaya kek dan buah tidak berderai dan padat ketika dipotong).


Selasa, Mei 14, 2013

Bahulu Tepung Beras


Assalamualaikum...utk hari ni baru je selesai buat juadah minum petang...tetarik pulak dekat bahulu tepung beras...sdp ke..ehh menjadi ke buat bahulu guna tepung beras...negok mcm gebus je..hemmmm perlu cuba lah...tegok pada bahan2 x le byk mana pun cuma kalau buat bahulu kena pakai telur lebih npk gayanya ni hee:-)..apa lg dah teringin sangat nak merasa pg tadi mula le mengodek2....hemmm dlm oven bukan main cantik lg jadinya..asyik2 dok megintai2 je..tp sedia maklum ye oven saya ni sakit sikit x leh pasang api atas kalau tidak habis hagit...kena selalu intai2 kalau nak guna api atas..tu sbb  bahulu saya atasnya sedikit aje perangnya...negok kejadian tuan empunye bahulu bukan mcm cun lg...apa pun rasa bahulu tepung beras ni mmg sdp lembut aje...tq pada Kak Farahdibah Ibrahim di kongsikan dalam Mai Share Recipe di Fb..


BAHULU TEPUNG BERAS

Resepi : Farahdibah Ibrahim - Mai Share Recipe di Fb


Bahan-bahan
5 biji telur (asingkan putih & kuning)
11/2 cwn tpg beras
1 cwn gula pasir - Sy kurangkan gula dlm 5 sudu
1 peket santan serbuk
1 cmt baking powder
1 cmt vanila
pewarna hijau,perisa pandan


Caranya
Ayak tpg bersama serbuk santan.

Pukul putih telur,gula & baking powder hingga kembang.
Masukkan kuning telur, vanila, perisa pandan & pewarna hijau, dipukul lg.
Masukkan tpg & serbuk santan sedikit2 hingga habis sambil dikacau rata.
Sapukan acuan dgn minyak.
Masukkan adunan & bakar dlm oven yg tlh dipanaskan selama 45 minit @ sehingga masak...


Jumaat, April 19, 2013

Rainbow Kek / Kek Pelangi


Salam ceria di hari jumaat...dan juga hari yg indah buat semua....teringinnya dah lama nak buat...ada kesempatan mlm td terus membelek ke dapur....kek pelangi org malas ginilah rupanya..malas nak bakar satu-satu lapisan...tp mkn nak kan, kan, kan hehehe...simpel je sebenarnya kek ni...cuma nak kena pandai main ngan warna...tiga warna di atas tu merah, oren dan kuning ada perasa yg saya letak..kalau setakan cantik dgn warna2 tp rasa biasa je...baik buat kek marble je kan....merah letak perasa strawberry, oren perasa oren , dan kuning perasa manggo..wahhh meriah dgn rasa mcm buah2 campuran pulak...sdp tau harum baunya....tang deco tu maap le bukan pro sangat pun main bantai je comot sana sini...sampai ank kata ehhhh sapa punye kek b'day ni....x ada sapa2 punya b'day... just buat utk mkn2 sendiri jeee...dikala x ada benda nak di kunyahkan heee ok resepi kek ambik dari dapur Kak Azynm..npknya tokey2 kek pun guna resepi ni...tq kongsi2...

kek yg tidak di bakar satu2 warna...hanya lapis tindih2 dan bakar sekali jln....

Kek Rainbow
Sumber: Kak Anymz/Aznim

Bahan2
430gm tepung gandum all purpose
4 sk baking powder
1/2 st garan
250 gm mentega
340 gm gula kaster
375 ml susu segar
5 biji putih telur suhu bilik
2 st esen vanila/badam
Pewarna merah,biru,hijau,kuning,oren,unggu
serbuk koko secukupnya k1 tambah
*Sheila letak perasa pada warna merah-strawberry, warna oren-oren, warna kuning-manggo

400 ml whip topping krim-di putar hingga kembang
(untuk di sapu pada setiap lapisan dan seluruh kek)

Loyang 8" di alas dan di gris

Cara
1-Ayak tepung,baking powder dan garam,ketepikan
2-Pukul gula dan mentega hingga gebu.Masukkan esen vanila diikuti putih telur,sedikit demi sedikit dan putar hingga sebati dan gebu
3-Masukkan tepung gandum,berselang seli dengan susu segar dan putar hingga sebati
4-Bahagikan adunan dengan enam bahagian yang sama banyak(+-260 gm setiap mangkuk),letakkan pewarna yang berlainan.
5-Tuang setiap adunan ke dalam loyang yang berasingan dan bakar di dalam oven yang telah di panaskan terlebih dahulu selama 15 min pada suhu 170C.Bakar sehingga habis
6-Angkat dan sejukkan di atas redai.Keluarkan aras bawah kek
7-Letak lapisan pertama di atas papan kek,sapu krim secukupnya,ayak koko di atasnya kemudian lapis dengan lapisan kedua,buat yg sama hingga habis
8-Sapu tipis seluruh badan kek dgn krim dan simpan dalam peti sejuk sekurang2nya 4 jam atau semalaman.
Simpan krim slebihnya dalam peti sejuk
9-Keluarkan kek dan hias dengan krim selebihnya.

hemm sdp .... baru sdp mkn sebati dgn rasa...


Rabu, April 10, 2013

Kek Semut Hitam


Assalamualaikum harap semua kawan2 alam maya sihat dan juga kawan2 yg megenali daku cehhh wahhhh...sepi seketika...syok jugakan hehehe baru ada rasa rindu....hari ni dtg betandang bawakan kek semut hitam...npk tu sampai dah besemut kek :-)..jgn gelak...nama gelaran di beri kek semut hitam...yg penting x di hurung semut hidup....sdp kek ni lembut je..versi kukus gebu geban jadinya...rasa vanila sy gantikan dgn perasa strawberry...dah sejuk pun tetap lembut... resepi dari rakan di fb Ayu Jalinan Rasa tq next try buat versi bakar pula.....


KEK SEMUT HITAM KUKUS
Resepi : Ayu Jalinan Rasa FB
Resepi Asal : Yanee

250g butter (biarkan pada suhu bilik...tp jgn terlalu lembut)
1cwn gula kastor
**gaul sebati dlm mangkuk mixer
240g tepung gandum
1sdt baking powder

10g ssu tepung
** ayak sebati
3biji telur
1sdt esen vanila - Sheila letak perasa 
strawberry
1/2cwn ssu cair
2sdb choc rice (gaul rata dgn tepung)


Cara- cara
Mixer sampai kembang gula & butter
Masukkan telur satu persatu...mix kembang
Masukkan esen vanila
Masukkan ssu cair selang seli ngan tepung sampai abis
Mix lagi sebati
Masukkan choc rice...gaul sebati
Tuang dlm loyang yg dah digriss, grisskan sekeliling loyang skali supaya tidak melekat
dah tuang tu, tabur la apa yg korang suka
Kemudian bakar dlm oven yg dah dipanaskan...bakar pada suhu 170 selama 30-40min...atau hingga masak

*nk kukus pun boleh....dlm pic ni JM kukus...sejam - Sheila kukus juga



Isnin, Mac 11, 2013

Kek Sirap Rose


Assalamualaikum...Ceria di pg isnin yg indah buat semua...n3 kek sirap rose yg sangat sdp, lembut gebus2 halus gitu bau keharuman sirap rose membangkit selera ceh wah ayat2 baik ni heee..x caya yeee..nak caya kena cuba buat :-)....senang aje resepi pun mudah  lebih kurang je mcm nak buat kek butter...kalau suka nak buat marble pun bole juga.... bahagikan dua adunan dan salah satu tu letak le perasa koko...tentu lg sdp... yg ni sy nakkan semua rasa sirap tu yg buat sewarna aje....kek ni lembut kegebuannya pun halus...dan satu lg kalau x nak letak sirap rose... nak letak perasa lain pun boleh gak..pandan, keladi atau yg sesuai gan rasa kek......


Kek Sirap Rose

Bahan-Bahan:
5 biji telur
2 cawan tepung kek
1 cawan minyak jagung
1 cawan gula kastor
1/2 cawan susu segar - sy guna yg dlm kotak
1/4 cawan inci sirap rose - yg gambar bunga rose

Cara-Cara:
Panaskkan oven telebih dahulu
Dalam mangkuk pukul telur besama gula dgn wisk
Masukan minyak, susu segar kacau sebati
Masukan tepung kacau hingan tepung larut
Masukan sirap rose dan kacau kesemua bg sebati
Loyang disapu butter keseluruhan lapik dgn kertas minyak dan tuang adunan
Bakar selama 45 minit dgn suka 170'c megikut kepanasan oven masing2
Dah masak sejukan kek




Jumaat, Mac 01, 2013

Red Velvet Kukus Dalam Container


Assalamualaikum....salam ceria di pg jumaat...maap tuan rmh demam hampir seminggu, hari ni ada reda sikit tp batuk masih x hilang... x boleh lama sangat megadap sini..sbb tekanan darah rendah..kepala pening bepinar payah pulak nnt...lepaskan hajat tekak org yg x berapa segar bugar nak sangat mkn RV.. tp nak yg kukus masuk dlm Container...agahkan diri buat plan2 sama sidara.. nilah hasilnye sdp lembut senang je rupanye...x payah nak potong bagai...hanya keluarkan dari cup belah dua, masukan semula letak topping dan tindih gan kek semula... atas tu pandai2 le nak hias mcm ne ye...oh ye satu lg utk topping sy guna  resepi dari Anna Qawina....buat topping cream cheese mmg nyammmm nyammmm, dan x lupa juga resepi keknya ambik dari rakan di fb, tq share..jom cuci mata, cuci tekak...

selepas di kukus

RED VELVET KUKUS
Resepi: Ummu Aiman@Mai Share Recepi


Bahan-bahan :
1 2/3 cwn tepung gandum
2 sudu besar serbuk koko
1/2 sudu teh baking soda
125 gm mentega
1 cawan gula halus
2 biji telur
1/2 cawan susu cair
1/4 cawan susu cair + 1 sudu teh cuka ( buat ni dulu ... biarkan seketika ..nak jadikan buttermilk)
1 sudu teh cuka
3 atau 4 sudu teh pewarna merah (akak guna oil base.. biasa pun boleh)

Cara
Ayak tepung gandum, baking soda dan serbuk koko
Pukul mentega dan gula hingga kembang
Masukkan telur satu persatu
Masukkan bahan kering yang sudah di ayak,bersama susu dan buttermilk bergilir2 berakhir dengan bahan kering.
Akhir sekali masukkan cuka dan gaul rata
Masukkan dalam bekas.. kukus 20 – 30 min (utk bekas kecil)
Utk toppingnya akak guna fresh cream je.


RESEPI KRIM CHEESE:
By: Anna Qawina

Bahan:
500 grm whipping cream-brand VIVO
250 grm cream Cheese-brand Phillidephea
60 grm gula icing
110 grm butter
2 titik lemon paste
Cara -cara :
Pukul whipping cream hingga kental. ketepikan
Dalam bekas lain, pukul krim keju bersama semua bahan lain hingga berkrim.
Satukan whipping cream tadi bersama krim keju, gaul sebati, boleh juga pukul dengan mixer dengan kelajuan perlahan.
Boleh digunakan untuk menghias kek anda



Jumaat, Februari 08, 2013

Bahulu Kasterd Buah-Buahan


Salam sejahtera semua..mendung rupanya sampai kepetang...dah siap sarapan petang sorry ye ni sarapan petang kita semlm punya tau so dah habis dah..pecubaan petama ni...sekali lg respi ni dari kelas Katering & Penyajian form 5...biasa kalau dah siap masak sesuatu manu..ank murid bawa balik separuh masakan yg di masak..jdnya balik rmh pakat rasa seorg sikit hemmm sdp tu ank bujang buat...apa lg cubalah buat...bahulu di toppingkan sama topping kasterd dan taburan buah-buah campuran mmg sdp...nak lg best kasterd tu jgn masak jd pekat tau biarkan ada lembek2 dan basah2 sikit dari air buah-buahan tu....baru best mkn sama  bahulu...jom negok resepi


Bahulu Kasterd Buah-Buahan

Bahan-bahan :
100 g tepung gandum - diayak
60 g gula pasir - dikisar halus
1/2 sk baking powder
3 biji telur A -pd suhu bilik
3 sdb susu cair
1 sk esen vanilla

Cara-cara :
Sediakan loyang yg bersesuaian, lengserkan dgn mentega dan alaskan dgn kertas minyak. Panaskan suhu oven pada suhu 180C.
Satukan gula dan telur di dalam mangkuk adunan. Putar hingga kembang dan ringan... (high speed).
Masukkan esen vanilla, susu cair, dan baking powder. Putar lagi hingga kembang dan gebu.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau dgn senduk kayu. Gunakan kaedah kaup balik.
Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakarlah selama 30 - 45 minit atau sehingga perang menyeluruh.
Setelah masak, keluarkan bahulu dari oven dan sejukan di atas radai.

Bahan utk topping kasterd
Susu cair/Susu segar 250ml
2 sdb tepung kasterd
1-2 sdb gula
Satukan semua kedalam periuk dan kacau diatas api sederhana, bila agak hampir likat cepat2 tutup api


Sapukan adunan kasterd keatas bahulu hingga rata dan taburkan buah2 campuran..dan renjiskan air dari buah2 campura bg ada kelembapan...Selamat mencuba


Isnin, Januari 14, 2013

Coffee Mousse Cake


Assalamualaikum salam sejahtera di pg isnin...x jemu ke mkn kek...hee x lahhh kalau kek yg sdp mana nak jemukan....x gemuk keee selalu mkn dan buat kek hee hee bab tu x ada masalah nyeeee....kat dlm rmh ni semuanya slim2 belaka wakakaka..amboiiii...pandai mkn pandai le simpan ehhh ehhh salah... pandai mkn pandai le jaga hemmm....kek kopi lembap sdpnya...kena pulak dgn topping perasa kopi..mmg sesuai...sama mcm kek coklat lembap juga kalau dah seharian rasanya cukup sebati....kek ni tak ada rasa pahit kopi pun....rasa ala2 cappuccino pun ada..resepi kek ni sama dgn kek coklat moust ...kat sini saya guna serbuk kopi cap kapal api....serbuk kopinya pun halus...pada yg nak cuba tu jangan ragu2 lah ye,,,kek ni mmg sedap...pada yg pengemar rasa kopi atau suka makan gula2 kopiko mcm tulah rasanya..........jom negok resepi...


Coffee Mousse Cake

Bahan-bahanBahan-B
2 cawan tepung kek
1 cawan minyak masak/minyak jagung
1 cawan gula kasterd
1 cawan air suam
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan serbuk kopi ( Sheila guna serbuk kopi cap kapal api)
3 biji telur A

*Untuk Topping*
1/2 buku butter
1/2 cawan susu pekat manis
2 sudu serbuk kopi
Satukan dlm mangkuk butter dan susu pekat kacau sebati kemudan masukan serbuk kopi kacau lg bg sekata
Guna kaedah double boiler sampai adunan bekilat, kemudian curah pada kek yang telah sejuk.

Cara-caranya
1. Ayak tepung kek bersama, serbuk kopi, ketepikan. Panaskan pengukus.
2. Dalam mangkuk lain satukan telur , gula, pukul sehingga gula hancur.
3. Masukkan pula tepung yang siap di ayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan air suam, kacau menggunakan senduk kayu/spatula, kemudian masukkan pula susu cair dan minyak masak, kacau sebati. jangan over mix, gunakan kaedah kaup balik.
4. Alaskan acuan dengan baking sheet, curahkan adunan di dalam acuan dan tutup permukaan acuan dengan alumunium foil bagi mengelakkan air jatuh di atas permukaan kek dan kukus selama 45 minit - 1 jam


lelehan topping perasa kopi yg sdp....


Isnin, Disember 31, 2012

Marble Strawberry Coklat Cake


Assalamualaikum..ada yg dah habis becuti ke?sehari dua ni npknye bz lah ye nak siapkan keperluan pesiapan ank2..ada yg dah mula nak hantar ank2 balik asrama, siapkan bekalan itu ini, yg kat rumah pun x menang tangan juga...megosok baju sklah behelai2...tu x campur gosok baju bos ke pejbt lg pehhhhh....pada anak2 yg nak naik melangkah ke alam pesekolahan, yg nak masuk seklah tu moga segala semuanya di permudahkan..yg penting ank2 semua besemagat kembali menuntut ilmu di dunia dan akhirat.insyaAllah .amin ye....ni kisah mkn pulak...heee hee n3 last di tahun 2012... kira kek di akhir tahun....Marble  Strawberry Coklat Cake ....hemmmm wawawa sdp harum....dgn rasa coklat dan gabunkan pulak sama strawberry mmg harum gitu....kek pun lembut dan gebu....kek ni kita bako ptg semalam...ada separuh lg buat utk sarapan pg ini....sedia maklumkan kt rmh ni kalau buat kena lebih sikit...sbb penghuni lebih juga heeeeeee :-) kalau ada yg x nak letak perasa ni boleh le ejas2 dgn perasa lain...
Adunan kek ni Sheila buat dua mangkuk.... satu adunan coklat dan satu lg adunan rasa stawberry...kira semua bhn tu sy gandakan dua tau.....tu yg dpt byk....boleh buat muffin mini lg



Marble Kek
Resepi Sumber : Cikmanggis

Bahan-bahannya:
200 gm tepung naik sendiri.
230 gm butter.
220 gm gula halus.
4 biji telur grade B.
1 tsp essen vanilla.
1 tsp baking powder.
2 tbsp susu segar.
2 tbsp serbuk koko
1 tbsp coklat emulco.
* yg satu lg adunan Sheila letak perasa Strawbbery

Cara-caranya.
Sapukan loyang berbentuk bulat ukuran 8"x3" dengan butter dan alaskan dengan kertas minyak.
Ayak tepung dengan serbuk penaik.
Pukul better dan gula hingga kembang dan masukkan telur satu persatu hingga habis.Pukul lagi.
Kemudian masukkan esen vanilla,susu segar dan tepung .Pukul hingga gebu.
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.Satu dibiarkan dengan warna asal dan satu lagi dicampur dengan serbuk koko.
Sendukkan satu sudu besar adunan plain kemudian sendukkan satu sudu besar adunan coklat keatasnya...berselang seli..
Lakukan proses yang sama hingga siap.Last sekali hentakkan sikit loyang agar adunan padat dan sekata.
Bakar hingga masak


Khamis, Disember 27, 2012

Light Cheese Cake


Salah satu kek yg mmg dah lama nak cuba..mcm kek Rv juga..tahan2 dulu nak buat sbb byk takut kalau x menjadi....tabahkan hati, kuatkan hati juga ni masa nak memulakan proses.. pahamkan betul2...malu ahhhh...tp bg tahu x salah kan ..salah satu pembelajaran jugak ni...maklum le pengunaan bhn2 nya x nak bg membazir tu yg kena betul2 buat....bila dah susun satu pesatu bhn nak guna dan asingkan utk step2 lg senang x lah kelam kabut....apa lg mulakan operasi...tq ada HaSue sbb kongsikan toturial buat Light Cheese Cake...hemmm amat mudah....kek ni gebus dan ada basah2 tu yg x thn heee dap dap :-) seperti yg tuannya kata pandai le2 nak letak inti fillling atau perasa ape...sy biar kan light je dlmnya dan atas tu saya letakan jam strawberry.....mcm ni pun dah cukup nyamm nyammm....next boleh buat lg dgn bebagai rasa....tq sekali lg HaSue



LIGHT CHEESE CAKE..
Resepi : HaSue
Mula2..sediakan semua bahan2 yang diperlukan..

Bahan-bahan [standard size]-loyang 8"
• 125g cream cheese [ nak rasa cheese lebih sket,leh letak 150g]
• 300 ml susu segar
• 80 g mentega atau marjerin
• 80 g tepung gandum
• 80 gram gula halus
• 3 biji telur saiz A
• beberapa titik esen vanila/jus lemon

utk cara2 nak kepastian boleh masuk Sini ye..lg senang boleh paham ada toturial sekali

Cara-cara
1. Masukkan susu segar dalam periuk. Masukkan cream cheese sehingga cair sambil sentiasa dikacau menggunakan hand whisk. Masukkan pula mentega/marjerin,kacau lagi sehingga cair,padamkan api dan ketepikan.
2. Asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama gula halus sehingga menjadi meringue. -meringue ialah adunan putih telur dan gula betul2 ringan (ia tidak tumpah apabila mangkuk cuba diterbalikkan)
3. Di dalam bekas lain yang lebih besar,pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan adunan cheese tadi, kacau seketika..ayakkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul -kacau menggunakan hand whisk dengan perlahan
4. Akhir sekali campurkan merigue ke dalam adunan tadi dan berberapa titik esen vanila, gunakan cara kaup balik supaya adunan rata(boleh juga menggunakan hand whisk tapi gaul dengan perlahan2)..
5. Glis acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas. Masukkan adunan kek di dalam acuan. Pastikan oven sudah dipanaskan sebelum membakar kek
6. Bakar pada suhu 160 darjah selama 45 minit (atau sehingga masak) menggunakan kaedah bain marie(loyang kek diletakkan di atas loyang yang berisi air panas ketika dibakar)
7. Hias ikut kreativiti sendiri atau dimakan begitu sahaja.


Khamis, Disember 20, 2012

Kek Pisang Mudah



Salam sejahtera buat semua di pagi khamis... sy namakan resepi ni kek pisang mudah hee bukan apa mmg mudah nak membuatnya...salah satu lg resepi kek utk yg mana2 nak belajar membaking..ank2 pun boleh mencubanya, ...kira semudah abc jugalah :-)......bahan yg di perlukan pun x banyak senang nak ingat...kira bebaloi  buat kek ni dah lah mudah sdp pulak tu...kali ni sy buat sampai dua adunan..sbb sy suka makanan yg berasaskan buah pisang...kek ni bila dah semalaman lg sdp rasanya cuma kat sini sy lebih kan pisang, tu yg npk pisangnya ada beketul2 dan kek sedikit basah2..apapun tetap gebus dan lembut ...resepi kek saya ambik dari dapur sifu saya..cikgu kuih yg cantik manis Zalina Zainal dan resepi asal dari Ros Jintan Manis...sapa2 nak cuba boleh lah buat utk sarapan petang...tq ZZ....jom intai


Kek Pisang Gebu, Simple, Mudah
Resepi : Jintan Manis
Sumber : Zalina Zainal

Bahannya
2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
1 sudu kecil esen vanila
2 biji telur

Caranya

1. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.
2. Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.
3.Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.
4. Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.


Jumaat, Disember 14, 2012

Red Velvet Cake


Assalamualaikum buat semua rakan2 di Pagi Jumaat yg indah.... kita layan kek pagi2 ni yeee jgn mareeee...nnt kena jual hee gurau aje :-) cetanya begini cehhhh wahhh ahammm :-) barulah menjadi kek yg dah lama nak buat dan di idam2 kan ni...org lain sampai bepuluh biji buat kita baru nak mula....bukan apa biar lambat dan betul2 yakin rasa nak buat serta betul2 hafal skrip menjadilah iya InsyaAllah....sejak dua menjak ni kita ada n3 red velvet dan green velvet juga resepi tu pun sdp..suka lembut bedebu....yg ni try pula resepi dari dapur Cikmin.. yg asalnya Cikmin ambik dari dapur Irma...  teruja betul negok kek2 yg di hasilkan meraka...:-) walaaaaa menjadi juga...berkat dari tenung lama2 resepi..... belajar cuba lg dan belajar cuba buat, berapa byk cuba dahhhhh akhirnya tehasil  gaya serta rupa kek RV ku yg comot ini nyummm, tunggu kek dan cream cheese sejuk baru syok mkn,,,...mmg pehhhh kesedapannya...nak tahu rasa rajin2 lah cari bahan dan buat ye...jom intai


Red Velvet Cake

Resepi: Blog Irma
Sumber : Cikmin


Bahan A – Untuk diayak bersama.
250 gram tepung gandum – cikmin guna tepung kek- Sheila guna tepung kek juga
1 tsp baking powder – tak guna
1/2 tsp garam
2 tsp cocoa powder

Bahan B -campur dan kacau sebati.
240 ml buttermilk
2 tbsp pewarna merah
Pilihan kedua – sekiranya korang tak jumpa buttermilk di kedai. Usah bimbang. Campurkan 240ml susu cair dan 1 tsp cuka. Biarkan mereka sebati bersama selama 10 minit sebelum digunakan.

Bahan C -
113 gram butter
300 gram gula kastor
2 biji telur gred A
1 tsp esen vanilla

Bahan D -
1 tsp cuka
1 tsp baking soda

Topping – Cream Cheese Frosting.
227 gram cream cheese Philadelphia
227 gram mascarpone – cikmin tak dapat stok ni kat bakery sini- sheila pun x letak
1 tsp esen vanilla
1 cawan gula ising
360 ml whipped cream


**Untuk cara-cara buat kek ni boleh lah korang terjah ke blog irma masuk sana lebih paham yeee, nak intai2 dapur cikmin pun boleh ...  tq Kak2 semua....


Jumaat, Disember 07, 2012

Kek Lapis Asam Manis Kukus 2


Kek Lapis Asam Manis lg...saya masih mengunakan resepi yg sama....malas nak cari resepi yg lain...lg pun resepi ni dah cukup sdp bg saya, ringkas pun ringkas nak buat...guna asam manis yg petak panjan harganya  sepeket rm 1.90 je...lepas ni kita nak cuba letak lapis dgn coklat pulak..:-)


Kek Lapis Asam Manis Kukus 
Resepi By : DayangJack

bahan-bahan : (DJ menggunakan loyang 8 x 4.5 x 4.5) 

  • 2 cawan biskut marie yang sudah dikisar dan diayak sebanyak 1 kali
  • 4 biji telur A (sejuk)
  • 180 g gula kastor (boleh juga tambah jika suka manis) - sheila letak 120g
  • 4 sb susu pekat manis
  • 1 sb ovalette
  • 2 sb horlicks - optional
  • 125 ml susu segar (sejuk)
  • 1 sk esen vanilla
  • 80 ml minyak jagung
  • kepingan asam manis/hawflake secukupnya (DJ guna sebesar duit 50 sen)
  • sedikit pewarna hijau/pes pandan dan kuning (warna lain pun ok)
Cara-cara :
  1. Sediakan pengukus. Jerangkan airnya. Sediakan loyang kek. Sapukan dgn mentega dan taburkan sedikit tepung. Seelok-eloknya loyang dialas dengan kertas serap minyak.
  2. Satukan kesemua bahan (kecuali minyak jagung, hawflake dan pewarna) di dalam mangkuk adunan. Putar hingga kembang dan gebu.
  3. Kemudian masukkan minyak jagung dan kacau sebati dgn menggunakan spatula/senduk kayu. 
  4. Bahagikan kepada dua bahagian (lebihkan sedikit adunan untuk lapisan hijau). Bubuhkan pewarna hijau/pes pandan dan satu bahagian lagi diwarnakan kuning. Untuk lapisan hijau dan kuning, bahagikan lagi adunannya kpd beberapa bahagian mengikut saiz loyang agar lapisan menjadi sama rata.
  5. Tuangkan lapisan pertama (hijau) ke dalam loyang dan susunkan hawflake di atasnya (JANGAN DITEKAN). Kemudian, kukuslah hingga adunan dah tak cair (lebih kurang 5-7 minit). Tuangkan lapisan kuning dan susunkan hawflake diatasnya dan kukus. Ulangi proses hingga habis. Untuk lapisan terakhir, kukuslah selama lebih kurang 20-25 minit lagi atau sehingga kek masak sempurna. (untuk mengelakkan air menitik ke dalam adunan, tutuplah loyang dgn kertas foil, atau balutkan penutup kukus dgn menggunakan tuala). 
  6. Setelah masak, tutupkan api. Keluarkan loyang dan sejukkan kek sebelum dipotong.


Selasa, Disember 04, 2012

Green Valvet Cake


Assalamualaikum tayang kek yg dah ketinggalan nak buat...org lain dah berkali2 buat kita baru nak mula... ni pun kemarin buat, sorry ye dah habis pun...cuma warna je ubah letak hijau...rasa tetap sama dgn red velvet cake...dan satu lagi nak bg tahu kek ni saya x bakar tau...saya try kukus...alhamdullilah npknya menjadi dgn cantik dan gebus....

Green Velvet Cake

Bahan :
5 biji telur gred B @ 4 biji telur gred A
250 gram mentega beku tanpa garam

*3 cawan tepung naik sendiri @ Tepung gandum + 2 1/2 sdt baking powder
*3 sudu makan serbuk koko
2 cawan gula kastor
2 sudu makan pewarna oil base - sy letak pewarna hijau
1 cawan buttermilk - kalau xde buttermilk blh tgk resipi kt bwh
1 sudu teh garam- x letak
1 sudu makan bicarbonate of soda @ baking powder
1 sudu makan cuka makan

BUTTERMILK:
1 cawan susu segar
1 sudu makan cuka makan atau jus lemon
Cara :
Satukan semua bahan dan biarkan selama 10 minit sebelum digunakan.

Cara:
1. Panaskan ketuhar 180 degree celcius.
2. Ayakkan bahan kering (*) menjadi satu bahagian ke dalam sebiji mangkuk. Ketepikan.
3. Pukul mentega dan gula di dalam mangkuk pengadun kek elektrik hingga sebati.
4. Masukkan telur sebiji demi sebiji, perlahan-lahan.
5. Dalam mangkuk buttermilk campurkan pewarna merah dan kacau sebati.
6. Masukkan tepung dan buttermilk, berselang-seli hingga habis. Masukkan garam.
7. Pukul hingga kembang dan ringan. Matikan mesin pengadun.
8. Larutkan bicarbonate of soda @ baking powder dan cuka kemudian tuangkan kedalam adunan kek.
8. Kaup dan balik-balikkan hingga sebati guna senduk.
9. Tuang adunan ke dalam dulang pembakar dan bakar hingga kek masak.

Resepi Krim Cheese :
Bahan :
500 grm whipping cream -
250 grm cream Cheese - brand Phillidephea
60 grm gula icing
110 grm butter
2 titik lemon paste

Cara :
Pukul whipping cream hingga kental. ketepikan
Dalam bekas lain, pukul krim keju bersama semua bahan lain hingga berkrim.
Satukan whipping cream tadi bersama krim keju, gaul sebati, boleh juga pukul dengan mixer dengan kelajuan perlahan.
Boleh digunakan untuk menghias kek anda



Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More