Memaparkan catatan dengan label kuih bakar. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label kuih bakar. Papar semua catatan

Jumaat, April 12, 2013

Kuih Dangai Gula Melaka


Kuih yg dah lama x jumpa dan mkn..ada sesetegah je pasar mlm yg masih lagi jual, tu pun pasar kt kg2...mungkin kalau cari jumpa kot di area kl ni...memandangkan teringin nak mkn tu yg buat sendiri...bahan2 pun x susah mana...saya mls nak buka oven just bakar dlm pembakar roti je...tu pun utk testting buat seadunan dptlah dlm 5-6 keping...tp kalau nak senang terus bakar dlm loyang..dah siap bakar baru potong2 kecik..npk cute tau :-)....harum bau kuih ni rasa pun x lah manis sangat ...kira sesedap rasa.. lagi garing lagi syok pulak layan kuih lama2 ni..resepi x asing lg dari K.Fida MyR...ooo negok ada juga kwn2 yg dah mencuba rupanye...mana yg teringin tu buat le...

bahagian dlm Kuih Dangai hemmm sdp tu taburan gula merah... yg garing2 tu sdp...

Kuih Dangai Gula Melaka
Resepi : Kak Fida MyR

Bahan-bahan:
( loyang 7x7 in atau 2x acuan pecah 8 )
150 g tepung pulut (1 1/2 cawan )
150 g kelapa parut putih (1 3/4 cawan )
1/2 sk garam
30 g air
100 g gula melaka*- dihiris halus (atau gula hitam/gula tanjung ) sheila letak gula merah
30 g kelapa parut putih*

Cara-cara:
Gaul 4 bahan pertama hingga rata tapi masih bederai dan dibahagi 2.
Gula melaka dan kelapa parut putih* digaul rata dan ketepikan.
Loyang disapu sedikit minyak sekeliling,isikan dengan 1/2 bahagian adunan tepung tadi,ratakan dan tekan perlahan dan mampat dan bubuh campuran gula melaka dan ratakan.Akhir sekali ratakan pula 1/2 bahagian adunan lagi dan ratakan dan tekan perlahan2.
Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan dahulu pd suhu 150C selama 30 min atau hingga permukaan kuih kelihatan garing.
***Untuk lapisan pertama,selepas dimampatkan, akak bakar sebentar selama 5-7 min(resipi asal tk bakar),baru lapis dgn gula melaka dan lapiskan adunan tepung kedua..
Sejukkan kuih dan potong dan hidangkan...kuih ini lebih mudah dipotong ketika masih hangat sebab masih lembut.


Sabtu, Disember 15, 2012

Kuih Bakar Berlauk


Selamat behujung minggu buat semua...n3 kuih bakar berlauk  tp ni semlm punya tau so and so kira dah habis ye...buat utk mkn sarapan petang...salah satu kuih fv sekeluarga...kuih ni sama juga dgn bancuhan kuih cara berlauk..macam saya penghuni rmh ramai jd kenalah buat bancuhan tiga kali ganda....pada yg ada acuan kuih bakar pecah lapan atau enam mmg sesuai lah sangat buat kuih ni.....jom jegah resepi yg senang ni...


Kuih Bakar Berlauk/ Kuih Cara Berlauk
Bahan-bahan ( Sheila buat 3 adunan)
cara

* 100gm tepung
* 200ml santan
* 1 biji telur
* 1/2 sudu teh garam
* beberapa titik pewarna kuning
Inti
* 50 g daging kisar ayam atau daging
* 1 1/2 sudu besar serbuk kari
* 1/4 bawang besar dipotng dadu
* 4-5 helai daun kari dipotong halus
* sedikit garam
Hiasan
* Daun sup diracik halus
* cili merah diracik halus

Cara-cara inti.
1. tumis bawang hingga kekuningan dan masukkan serbuk kari masak sehingga kari masak. masukkan daging kisar tadi dan masak lagi hingga daging masak. Jika kering masukkan sedikit air. perasakan dengan garam dan tunggu hingga daging tadi kering.

Cara-cara
1. Campurkan tepung, santan, telur dan garam. gaul hingga rata.
2. Panaskan acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan inti tadi dan bahan hiasan.
3. Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje
4. Kalau guna acuan kemboja tu bakar lama sikit dan tutup atas dgn tudung periuk agar pemukaan atas cepat masak


Rabu, Oktober 10, 2012

Kuih Bakar Pisang



Assalamualaikum....kuih bakar pisang yg enak hemmmm harum bau lepas bakar......rasa pun ada seakan mcm lepat pisang atau juga cekodok pisang...cuma kuih ni rasa lg belemak...sbb letak santan dan susu cair mmg sdp lah sampai x henti megunyah wauuuu :-)...kuih ni lembut jeee tp bukan lembik yee..kalau lembik susah pulak nak potong..... mkn suam2 mmg syok...resepinya pun mudah...cepat siap :-)..kuih ni lama dah munculnya...kawan2 masakan pun ramai dah memcuba buat.......ada tu sampai dua tiga kali ulang sedaplah tu kan eheeeee :-)....sy pun mcm Kak Zana juga.. letak pisang lebih sbb suka rasa pisang....kuih yg sesuai buat sarapan pg atau petang, nak buat buah tangan pada kawan2 atau buat mkn kenduri pun boleh kan?......resepi dari Kak Zana yg x asing lg dgn kuih2 bakarnya.....Tq


 KUIH BAKAR PISANG
Resepi by: Kak Zana Inspirasiku

Bahan2
1 sisir pisang masak di lenyek kasar - saya guna 13 biji pisang berangan yg sedang2 besarnya
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*-boleh kurangkan
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*- saya guna susu segar
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

 Cara2
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 45 minit.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt

*Kalau nak potongan cantik kena tunggu kuih sejuk dulu, tapi saya dah tak sabar sangat nak merasa time suam suam tu. Time tu lagi best makan kuih bakar2 ni kan. Hee...

Sabtu, September 22, 2012

Kuih Bingka Ubi 2


Teringin pulak nak mkn bingka ubi...kebetulan semlm kedai runcit sebelah ada ubi kayu yg baru di ambik...beli sekilo rm3.00 cukup utk buat kuih...kali ni try pulak guna blenda...sebelum ni ubi tu saya sagat gan tangan jeee gambar ada kat sini....bila guna blenda ubi jadi halus...x pee nak try jeee negok mcm ne kejadian dlm kuih ni bila di bakar... kita masih menggunakan resepi yg sama, lagi pun resepi kuih ni senang je bahannya... ambik di dapur Kak Nazrah....hemmm pemukaan atas ada yg x sama rata pulak garingnya betomok2 sedih le x cun...gelak ank bukang kita negok :-D...bila kuih dah sejuk boleh le potong2..hemmmm pehh betapa halus kejadian..... bagi kita kan suka ubi yg di sagat..baru ada rasa kasar2 ubi masuk dlm mulut..hehehe paham kan maksut kita :-)...rasa kuih tetap sama dan sedap...apa pun tepulang lee pada yg nak buat...x salah nak cubakan :-) kalau malas nak sagat ubi tu..guna je pengisar.....tp pastikan air ubi tu di perah dulu yeee nnt bila bakar dlm nya lembik...sekali lg saya letakkan resepinya...


Bingka Ubi Kayu
By : Roz@ HomeKreation
Resepi : Nazrah

BAHAN2:
250g Gula - sy letak dlm 1 cawan
2 biji Telur
800g Ubi kayu Sagat - tapis airnya ( Kali ni buat sy kisar ubi )
400ml Santan (saya guna 200 ml santan kotak + 200 ml air)
sedikit pewarna kuning
*saya tambah 1/4 cawan majerin/butter cair

CARANYA:
Satukan semua dalam bekas dan tuang dalam acuan.
*saya sapukan layong dgn sedikit majerin *
Bakar suhu 170C selama 1jam 30min sehingga masak..
Sejukkan sebelum di potong.



Jumaat, Februari 24, 2012

Kuih Beko @Bingka Kelapa


Assalamualaikum besiaran kita di  petang jumaat...hujan sejuk rasanya...alhamduulilah nikmat yg di berikan terima seadanya syukur...ok utk petang ni sy buat kuih beko , kira kuih bingka kelapa lah nama yg sesuai heheh, npk kat rmh Kak CheqSue pg tadi..tu yg bekenan dan terus tepikir buat utk makan2 ptg ni...  beri kredit pada kuih bingka kelapa...mmg sangat sdp...sy x tau nak ckp macam mana sdpnya..kekawan nak tahu kenalah cuba buat...resepi pun x byk bahan dan modal ...sekali masuk bancuh dah siap....kuih ni dah sejuk pun x liat masih lembut , nak lg best pumukaan atas dan bawah tu garing lagi ada ehammm...
Macam yg Yani buat guna bekas acuan muffin, saya pun sama juga, sbb x ada acuan kuih bahulu yg macam Kak Wan tu...bila lah agaknya nak beli yekkkkkk......ok tq pada Kakak2 yg tayang resepini....sy kongsi resepi juga disini yeee....

  
KUIH BEKO / BINGKA KELAPA
Resepi : Kak Wan
Sumber : Kak Yani@Deco Coco

Bahan-bahan
200gm kelapa parut putih
80gm gula pasir
150gm tepung pulut
1 biji telur A - di pukul ringan
4 sudu besar air
1/2 sudu kecil garam
1/4 sudu teh pandan emulco - jika suka

Cara-cara:
Satukan kelapa parut, gula, garam dan tepung, gaul rata. Masukkan telur, pandan emulco dan air sedikit demi sedikit sambil di kacau rata. Adunan tidak cair atau terlalu pekat, kelihatan parutan kelapa bila di adun.
Leser acuan baulu / cara dengan minyak. Kemudian panaskan di dalam oven hingga minyak betul-betul panas.
Keluarkan acuan, masukkan adunan hingga penuh. Bakar selama 20 - 30 minit di dalam oven pada suhu 200C atau hingga permukaan kuih keperangan.
* Acuan tu sy leser dgn majerin tu yg lg sdp rasanya


pemukaan atas dan bawah bekerak/garing tu yg sdp..walau dah sejuk dlm nya tetap lembut...




Isnin, Januari 30, 2012

Kuih Bakar/Bingka Kentang


Besiaran di petang isnin....ptg2 mcm ni cantik le yee mana yg masih lapor tu jom pekena kuih binka/bakar kentang....hemmm kuih yg dah beberap kali buat...nak kata jemu tu x pulak... budak2 pun suka....sbb bekentang kot...lagi pun atasnya garing tu yg buat sdp...kali ni buat dgn warna yg asal x ada campur pewarna pun...mcm yg saya pernah buat petama kali tu hhehe....dan satu lg saja lebihkan kentang rebus yg di potong dadu nak bg ada rasa ketuk2 kentang....bila potong npk cantik aje rupa kentang dlm kuih bingka....tetap menggunakan resepi yg sama....

KUIH BAKAR KENTANG
Source: Kak Jun
Copy: Kak Asma
Copy: Izah Daut

Bahan-bahan ( 1 family... )
2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)
 tambahan sebiji kentang rebus dan potong dadu, kasi masuk dlm adunan


Caranya:
Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
* jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min

Khamis, November 24, 2011

Kuih Bakar Cracker


Assalamualaikum....satu lg resepi kuih bakar yg beperasa....perasa apa tu.... perasa biskut leee..manarik jugak tu...kuih yg sesuai buat utk minum2 petang, buat utk sarapan pg pun ok juga...kemarin dah npk kat dapur rmh akk Ummi..awal2 lg dah tetarik, tp pg td npk pula kat rmh Ummiakid@lily terus lah bagai di tarik2 panjang heheheh...cuma kat sini ada sikit petukaran..kat kedai sebelah tu biskut cracker dah habis so saya gantikan same biskut marie...hemmm sdp juga rasanya...seakan rasa nestum pun ada...biskut tu separuh saya kisar halus dan separuh lagi kisar kasar jee... bg ada npk kepingan biskut dlm adunan kuih... warna saya biar kan ori nak npkan biskut tu.... x silap Kak Jun pun dah buat lama .. pada yg nak tahu rasanya... perlu lah buat ye hehehe

cantik npk potongan biskut....

Resepi : Kh267tm @MyR
Sumber Resepi :
Kak Ummi Home Sweet Home

Bahan-bahannya :-
6 biji telur
450 gram gula - if tak nak manis boleh kurangkan sukatan ke 410gm
170 gram tepung gandum
2 sudu teh pandan paste - sheila x letak saja biar bg ori
285 gram tepung cream crackers - kisar biskut cream cracker
1420 ml santan -akak guna 800 ml santan Kara dan selebihnya + air
2 sudu besar minyak sapi
1 sudu teh garam
bijan - optional

biskut separuh kisar halus dan saparuh lg kisar kasar
Caranya :-
  • Kacau gula n telur hingga gula larut. masukkan tepung gandum, gaul sebati.
  • Masukkan santan sedikit-sedikit dann kacau hingga santan habis. Tapis.
  • Masukkan tepung biskut cracker, kacau sebati dan masukkan garam, minyak sapi dan pes pandan. Gaul agar adunan bercampur sebati.
  • Masukkan ke dalam loyang yg bergris dan dipanaskan dulu selama 3 minit.
  • Masukkan ke dalam oven dan bakar hingga masak pada 160'c selama 1- 1 1/2 jam, keluarkan dan biar sejuk baru potong.

Sabtu, November 19, 2011

Bingka Labu


Salam besiaran utk semua di hari sabtu...smlm msk lauk lemak labu sama pucuknya sdp beselera meratah... ada lebihan lg buah labu....hari ni buat kuih pulak... bingka labu yg sdp lembut dan lemak manis.... betul kata CMG kuih ni lembut tp x lembik......nak buat pun mudah aje main lenyek dan bancuh pastu bakar...sesuai lah nak buat sarapan pg atau buat minum ptg ..resepi asal dari dapur CMG tp saya ambik kat dapur Nazrah......tq pada kedua2nya


BINGKA LABU
Resepi: CMG
Resepi: Nazrah

Bahan bahan
5 biji telor
500 ml santan (atau 200ml santan kotak + 300ml air)
200g tepung gandum,
180gm gula halus (atau nak manis tambah sendiri ler)
1/2 c/t garam,
1 c/t esen vanilla,
450g labu manis, Kukus dan lecek hingga lumat.



Cara2
Panaskan oven pada suhu 180C, alas tin dengan mentega dan lapik ngan aluminium foil (kanan kiri biar lebih supaya senang angkat) atas aluminium foil pun sapu Mentega.
Semua bahan2 diatas kecuali labu di kacau dengan whisk hingga bersatu. Tapis adunan tadi dan masukkan labu,kacau hingga rata.
Tuang dalam tin dan bakar selama 40-45 minit (sehingga ada kerak sikit diatasnya).

Selasa, November 15, 2011

Bingka Susu/Cheese


Assalamualaikum salam besiaran di pagi selasa...hemmm semalaman hujan..mlm td terasa sejuk bebeno.. bagun pg cerah cuaca cantik lah kalau nak jemuran kain  hammm.....ok pg ni n3 kejadian kuih bingka susu buat selepas mkn mlm td....mmg buat utk sarapan pg ni....itu pun dah siap bakar aje dah ada pemintaan nak suruh rasmikan dulu......ok lebihan banyak lg  buat sarapan pg ....seperti biasa Mr.N bawa tapau 5 potong....hemmm sdp lemak2 susu...atas pun garing....kuih bingka susu ni ada juga npk kat rumah kekawan yg buat resepi adunannya di masak seketika dlm periuk kemudian baru dibakar....tp resepi  yg saya buat ni dgn sejari tekan aje dah siap terus masuk loyang dan bakar...senangkan... kalau nak rasa kena cuba ye ...Kak Che Ct dan DjDayang pun dah buat...


Bingka Susu/Cheese

bahan-bahan :
1 cawan tepung gandum (diayak 3 kali)
4 biji telur A
250 ml susu cair
3 sudu besar susu pekat
140 g gula kastor (boleh tambah jika nak lebih manis)
1 sudu kecil esen vanilla
50 g krim keju
50 g mentega
bijan secukupnya atau serbuk badam (optional)


Cara-cara :
Mentega dan krim keju dicairkan dengan cara double boiler. Kemudian disejukkan seketika.
Satukan kesemua bahan di atas(kecuali bijan/serbuk badam) dengan mentega/krim keju cair tadi di dalam blender. Blend hingga sebati.
Kemudian tuangkan adunan tadi ke dalam loyang 6 inci yang telah dilengser dengan minyak masak. Taburkan bijan atau serbuk badam di atasnya jika suka.
Kemudian bakar ke dalam oven dengan suhu 160C selama lebih kurang 50 minit atau sehingga keperangan.
Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong.

** sukatan gula dan susu boleh tambah ikut citarasa sendiri
** boleh juga guna telur gred B
** kalau terlebih cair, boleh tambah sedikit tepung. Tp DJ suka cair dp pekat.

Selasa, November 01, 2011

Kuih Bingka Ubi


Assalamualaikum salam siaran di petang selasa...hujan di KL ni..gelap pukul 5 lebih pun dah npk mcm senja.....utk hidangan minum ptg hari ni saya buat kuih bingka ubi...oooo saya mmg minat kuih bingka ubi yg kuning...bingka yg gula merah minat juga tp kureng le aham aham..kalau dah bg tetap mkn hehehe..yg kuning ni sdp sbb ada rasa majerin ....atasnya garing..bau jgn ckp le harum...npk gayanya kuih ni laku...sekejap dah suku tingal...tp kan kita telebih rajin tau ubi ni kita siap sagat lg....padahal ada jual yg siap di sagat..sekilo dlm RM 2.50..murah kan..tp x dan lah nak ketempat tu beli..so beli ubi yg ketul jelah....resepi nya x lah susah mana pun...godek2 dah siap...tq pada Naz ..x silap saya Naz dah byk kali buat kuih ni....


Bingka Ubi Kayu
By : Roz@ HomeKreation
Resepi : Nazrah

BAHAN2:
250g Gula - sy letak dlm 1 cawan
2 biji Telur
800g Ubi kayu Sagat - tapis airnya
400ml Santan (saya guna 200 ml santan kotak + 200 ml air)
sedikit pewarna kuning
*saya tambah 1/4 cawan majerin/butter cair

ubi yg siap di sagat
siap utk di bakar

CARANYA:
Satukan semua dalam bekas dan tuang dalam acuan.
*saya sapukan layong dgn sedikit majerin *
Bakar suhu 170C selama 1jam 30min sehingga masak..
Sejukkan sebelum di potong.



Jumaat, Oktober 28, 2011

Kuih Bakar Kentang 2


Assalamualaikum ...indah di hari jumaat, rutin harian pun bejln seperti biasa syukur nikmat yg dibari..amin...ok n3 kuih bakar kentang kali kedua membuatnya....  pecubaan petama buat minggu kemarin .. dah hari ni buat lg haiiiii ada apa2 ke hehehe..sure lah ada apa2..aham aham x lah saje je buat sbb sdp kot...ank2 sebenarnya yg request...mungkin ada rasa kentang dan sapi tu kot yg buat budak2 suka.. nak pulak rasa lemak2,  garing di atas dan lembut di dlm...kali ni buat letak sikit pewarna kuning..yg petama buat tu saja biarkan warna ori....sekali lg sy letak resepi kuih bakar kentang di sini....


KUIH BAKAR KENTANG
Source: Kak Jun
Copy: Kak Asma
Copy: Izah Daut

Bahan-bahan ( 1 family... )
2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)

siap utk di bakar minyak sapi tu sy lebih kan dekat 1/2 cawan tu yg rasanya lg ketara....buat pun dua adunan

Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
* jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min



Khamis, Oktober 20, 2011

Kuih Bakar Kentang


Untuk juadah teh time ptg ni buat kuih bakar kentang....hehehe mek Izah lah punya pasal ni dok tayang pagi2 buta hahahaha kan dah bejangkit....ikut kan kuih ni dulu pun dah pames...tp sy je yg telepas jet pejuang....masa membakar mmg harum bau kuih ni...npk cantik je pemukaannya sama rata...yg ni mmg asli x letak pewarna...saja je nak bg warna kuning kentang tu....lg sdp di tabur bijan... terasa lemak2 kentang dan santan.....dah sejuk pun kuih ni tetap lembut..ank kata kuih tebaik dari ladang hehehe ialah mana x nya ladang kentang kat kedai..... td pg pergi kutip kat kedai heheheh ingat kan malas nak keluar tp terkeluar juga..kes kuih bakar kentang punya pasal hmmmm....sesuai kuih ni pekena sama teh o panas.....terbaik...tq Izah dan siapa2 lg yg pernah buat kuih ni.. tq sekali lg... nak tahu sdp kena lah buat...

 
KUIH BAKAR KENTANG
Source: Kak Jun
Copy: Kak Asma
Copy: Izah Daut

Bahan-bahan ( 1 family... )
2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)

 kentang setelah di rebus lecek dgn garfu aje

Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
* jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min


 tunggu sejuk suam2 dulu baru potong

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More