Jumaat, Februari 10, 2012

Danish Butter Cookies


Salam sejahteri buat semua....hemmm untung kan kalau kekawan tayang n3 pg-pg heheheh  bukan apa ada juga ider nak buat kunyah2 di petang hari hemmm tesedak..itu pun nasib kalau ada bhn2 nya kalau tidak dua tiga hari tetanguh........kes E-na tayang cookies yg sangat kita suka apa tah lg budak2...Fv dgn Danish Cookies ni, mmg x cukup beli satu tin pun... sehari dua dah habis....kita pun sampai x terpikir nak buat cookies ni...hemmm negok tu tak cantik pada rupa tp rasa jgg cite lah mmg sdp cam yg jual dlm tin tu hemmmmmmmmm puji utk sendiri ye....sekut ni ragup, dlm ada kegebuan sikit..mungkin sbb letak bb kot...kita ikut sama resepi yg E-na buat tu... bentu sekot kita ni main hem aje....nak buat bentuk cam Danish cookies  dlm tin tu pun leh juga ada mcm2 bentuk...ok kita punya dah siap ni so kita mkn dulu ye sambil negok tv...Tq pada E-na sbb tayang....muah

DANISH BUTTER COOKIES
 
Bahan-bahan:
250 gram butter
90 gram gula icing / powdered sugar
270 gram tepung gandum
2 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil baking powder (optional) 

bentuk main hentam aje..buat bulat2 dan leper kan letak sebiji coklat chip..

Cara Membuatnya:
Pukul butter dan gula hingga kembang.
Masukkan esen vanila, pukul rata.
Kemudian masukkan tepung dan baking powder yang telah di ayak.
Kacau rata dengan senduk kayu.
Masukkan adunan ke dalam piping beg dengan 'star tip'.
Paipkan membentuk bulatan atau apa-apa bentuk yang disukai.
Bakar dalam oven dengan suhu 160 darjah celcius selama 15 minit atau sehingga biskut keperangan.
Sejukkan di atas redai dan simpan di dalam bekas kedap udara. Selamat mencuba dari Lovely Kitchen.
 
Note :  
Adunan agak sukar untuk di paip...boleh masukkan sebentar ke dalam microwave untuk melembutkan doh..tapi awas jangan sampai cair. (E-na terus paipkan doh  tanpa masukan ke dalam microwave, tp kena guna tenaga lebih sket...)
 
 

Rabu, Februari 08, 2012

Maggi Goreng pedas


Salam besiaran di mlm hari....wooo berapi...panas berasapppp heheheh ni le manu mkn malam kami....aduhhh lama x pekena meggi goreng,  cadang nya nak grg utk dua org mkn , dua bungkus aja utk sy dan si bujang tup tup pemintaan suruh grg  dua lg... Mr.N dan si ank dara angkat tangan nak juga...sekali arung goreng 4 bungkus..... ambik koooo.. punya le banyak bila sudah di campur rencah dan sayur2.....hemmm  menikmati meggi di mlm hari....resepi ni ambik dari dapur Love2Cook...thank's Love mmg sdp cuma sy tambah 3 biji cili api tp x ketuk sakadar buat cantik aje,,,, kalau tegigit nasib le kan hahaha ..ada yg x thn pedas .....air limau sejuk dah sedia......


MAGGI GORENG PEDAS
Resepi : Love2Cook

Bahan-Bahan:-
2 bungkus Maggi (celurkan dlm air yang sudah mendidih, dah lembut..toskan) sheila buat 4 bungkus
4 bawang merah (dicincang)
3 ulas bawang putih (dicincang)
2 sudu besar penuh cili kering kisar/ cili boh
2 biji telur
2 ketul tauhu (potong dadu dan digorengkan terlebih dahulu...tabur sedikit garam ketika menggorengnya)-sheila x letak sbb x ada gantikan dgn isi ayam
1/2 - 1 biji tomato ~ potong dadu
sayur (boleh guna sawi/ kubis)
kicap cair
4 tangkai cili padi (optional)
1 peket perencah kari Maggi
daun bawang (potong kecil2)
minyak masak
hirisan timun ~ untuk sampingan

Cara-cara memasaknya:-
Panaskan minyak dlm kuali. Tumis bawang putih, bawang merah dan cili padi hingga naik bau.
Masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak.
Pecahkan telur, tuang kicap cair dan kacau hingga telur masak.
Tambahkan tomato, tauhu goreng dan sayur. Kacau rata.
Masukkan mi dan perencah kari maggi. Kacau sebati.
Pastikan maggi goreng anda cukup rasa...kalau tak cukup tambah kicap cair aje.
Dah siap, taburkan daun bawang di atasnya. Letak hirisan timun sebelum dihidang...!

* kalau buat lebih dua bungkus pandai-pandai lah ye gandakan bahan-bahan tu...

Selasa, Februari 07, 2012

Cakoi


Salam besiaran di petang selasa..hemmm npknya masih ada lg kawan2 yg menghabis kan cuti yeee tak pun ada yg gi jenjalan....hemmm pada yg x  balik lg sure penatkan mlm nnt...nak siapkan baju sklh dan kerja2 utk esok...tup tup ada pulak telupa nak buah home work yg cikgu bg wakakaka ....selalu tejadi camtukan...time esok nak sekolah baru ingat ada home work kalau dah becuti mmg lupa heheh.... bebalik pada n3 hari ni,  kat sini baru lepas hujan lebat ni pun ada lg sikit2 gerimis megundang...kalau ptg2 mcm ni sdp layan grg pisang panas, cekodok ... tp hari ni Mr.N kata lama x mkn kuih cakoi...apa kata buat pulak hemmm ilah kita pun lama x mkn kuih ni, x silap pernah buat sekali dulu...cari punya cari jumpa pulak resepi yg mudah dan ringkas....npk mcm payah tp senng aje...mmg perap dlm plastik kejap aja naik kembang...rasanya ada lemak2 manis...hem nak sdp kuih ni makan sama sos manis....tp kita x dan nak buat masing2 dah x sabar nak ngap so kita cicah sama sri kaya hemmm sdp juga....yg ni kta try buat se adunan sbb nak test dulu....nampak gayanya menjadi cuma kita terpotong kurus , nak lawa lebar kan sikit potongan tu.....leh cuba lagi tq MamaFami kongsi  resepi...tp kita ambik kat dapur Kak Azura Rahman....

CAKOI
Resepi Asal : MamaFami
Bahan :

400 g tepung - diayak
1 cawan air
1 sudu besar majerin - dicairkan
1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
1 sudu besar susu pekat manis
1 biji kuning telur
2 sudu kecil yis segera
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
minyak untuk menggoreng


Cara:

Satukan air, majerin, garam, gula, susu pekat manis, kuning telur, yis dan soda bikarbonat dalam mangkuk besar. Kacau agar sebati.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam bancuhan di atas.
Ulikan sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di jari. Biarkan selama setengah jam. Bekas berisi doh hendaklah dibalut di dalam beg plastik yang bersih.
Canaikan doh setebal 1/2 sm, kalau boleh dalam bentuk segiempat tepat.
Potong kepada kepingan bersaiz 1 inci.
Rendamkan lidi di dalam air. Tekankan lidi basah tersebut di atas setiap kepingan 1 inci tersebut.
Cantumkan dua kepingan dengan bahagian yang bertanda lidi bertemu antara satu sama lain .
Panaskan minyak. Tarik kedua-dua hujung cakoi dan goreng hingga keperangan.

    sdp di cicah sama sos manis...tp saya x sempat nak buat just cicih sama seri kaya saja.....






    Isnin, Februari 06, 2012

    Agar- Agar Gula Merah


    Salam besiaran di petang isnin, teringin pulak nak mkn agar-agar gula merah, memandang kan hari ni panas sampai kepetang terasa nak basahkan tekak dgn yg sejuk2...time bulan posa mmg x pernah miss agar2... masti nak ada, tapi belain rasa lah tiap2 hari, yg sama jemu jugakkan...hemm sdp di mkn sejuk2...tp lawak pulak bila negok agar2 saya ni masa keluarkan dari loyang negok rupanya semua warna coklat..ehhh mana lapisan bawah...biasa kalau buat belapis duakan.... jadinya santan diatas dan yg jernih di bawah....rasa dlm hati mcm x jadi aje agar-agar saya ni....pastu cubalah potong hahaha  maharaja lawak betulah....di bahagian dlm baru npk ada lapisan heran juga jd cam tu....x tau le telebih santan ke atau air...bila negok resepi mmg ikut sebiji cam tu....tp Kak Lina Pg punya cantik aje kejadiyannya... ...apa2 jelah yg penting menjadi dan sdp.... jemput jamu pencuci mulut di petang hari.....

    Agar-Agar Gula Merah
    Resepi : Kak Lina Pg

    Bahan-Bahan:
    1 paket agar-agar serbuk 10gram ( sy gna agar2 cap bintang)
    3 gelas air (1 gelas=240ml)
    2 gelas santan ( sy gn sntan serbuk S&P bancuh ngan 2 gelas air)
    4 keping gula melaka
    2-3 helai daun pandan (disimpul)
    Sedikit garam

    Cara-Cara :
    Masak agar2 bersama dgn air, gula melaka, daun pandan dan secubit garam.Masak hingga gula melaka dan agar2 larut.Kacau sekali sekala
    Masukkan santan, kacau hingga agar2 mendidih. Tutup api
    Tapis adunan sambil tuang ke dalam loyang.Tunggu hingga sejuk, masukkan ke dalam peti ais.
    Setelah sejuk bleh la dihidang...Selamat Mencuba

    Sabtu, Februari 04, 2012

    Lontong


    Besiaran di pg sabtu hemmm..lama kita x masak lontong...kalau buat hari2 biasa takut x habis pulak baik buat time hari cuti mcm ni...boleh semua megadap....jadinya pg ni besarapan dgn lontong letak sambal tumis kosong...dan selitkan telur rebus hemmm kenyang dpt semangkuk....hajat hati nak buat sambal serunding kelapa tp rasa cam x sempat...nipun masing2 dah lapar....tulah mlm td lupa nak masak awal2 serunding kalau tidak jimat masa ...lebihan nasi impit rebus pun ada... segaja rebus lebih....mana tahu kalau rajin nak buat kuah kacang dan kalau ter' lebih rajin lagi ingat nak buat soto heheh amboi byknya cadangan heheh apa pun layan dulu juadah sarapan pg ni yeeee

    LONTONG
    Bahan :
    1 biji kelapa parut - 4 cawan santan
    2 batang serai, dititik
    1 inci lengkuas  - dihiris
    1 inci halia - dihiris
    1 biji bawang besar- dihiris halus
    3 ulas bawang putih - di hiris
    Sedikit serbuk kunyit
    1 sdb udang kering/ikan bilis tumbuk kasar
    1/2 cekak so hoon, dikerat
    Garam, gula dan serbuk perasa (jika suka)

    BAHAN SAYURAN :-)
    Suku biji kobis, dipotong kecil
    1/2 biji sengkuang
    1 batang lobak merah
    8 tangkai kacang panjang
    2 keping tauhu - dipotong  dadu
    Segengam so hoon - rendam
    2 keping fucuk- rendam
    2 keping tempe - dipotongdadu

    Bahan utama:-
    Nasi impit
    Telur rebus
    Sambal tumis
    Serunding kelapa (optional) 

    Cara
    Panaskan minyak sedikit dan tumis bahan yg dihiris bila wangi masukan serai serta udang kering/ikan bilis
    Masukan santan kacau dgn api kecil bila dah agak nak mendidih...masukan sayur-sayuran semua
    Perasakan dgn garam, gula dan serbuk perasa...jagan masak sampai sayur lembik...
    Dah siap boleh lah di sajikan sama telur, sambal tumis, serunding kelapa 

      Jumaat, Februari 03, 2012

      Roti Jala Frozen


      Salam kembali di petang jumaat ,pg tadi cantik cuaca cerah...ptg ni hujan.. alhhamdulillah..segala nikmatnya...sejuk sikit rasa.....lapar tak ptg2 ni...hujan2 mmg lapar apa kata kita minum petang dgn roti jala cicah kuah kari daging...ni ada lah prodak dari sahabat yg rajin dan besemagat..mmg saya selalu megoder kuih2 dari beliau...kali ni cuba roti jala frozen dari Prodak CK Food pulak..hemm senangkan.....bukan x pernah buat roti jala..pernah sangat2, tp memandangkan ada ank kecik yg tegah naik melasak tu mamanya x sempat lah lama2 sejam dua kat dapur menjala hehhe...tapi kan kira bebaloi tau beli yg frozen ni dah lah sedap rasa nya, lembut lepas di kukus...satu tray ada 15 keping, beli tiga tray baru RM10...tinggal di kukus sekejap aje dlm 4-5 minit pastu dah  boleh mkn...time darurat org dtg atau ada lebih masak kuah kari tu boleh le cicah sama roti jala...kita x lah kukus semua dua tray pun dah cukup....yg lebih leh simpan utk esok lusa hehhe...kuah kari daging ni lauk tegah hari tadi......ok kalau kawan2 nak cuba selain dari roti jala ni ada mcm2 lg prodak yg di hasilkan beminat leh le ke CK Food ye.....

      heheh bukan malas tau nak buat... rajin sangat2 heeh tp x sempat le lama2 kat dapur kalau ada si kecik ni...yg lain pulak dah betanya lama x mkn roti jala....kemudahan ada on saja heheh
      hujan2 ni lapar kan....cicah sama kuah kari daging...kalau roti jala dah ada tinggal buat kuah serawa durian pun sdp kan

      Cucur Kari


      Besiaran kita di hari jumaat yg indah dgn cuaca yg amat baik pg ni...sarapan pg yg di hidang kan utk keluarga tecinta ....kalau buat sarapan mesti big bos nak tapau....alhamdullilah merasa besama kawan2 di opis...ok resepi cucur ni sama saja dgn cucur yg saya buat sebelum ni cuma di olah dgn tambahan serbuk kari sedikit dan racikan daun kari....nak letak udang, ikan bilis, udang kering ikut cita rasa ye....sdp mkn sama sos cili, mayo....kalau ada kuah kacang lagi sdp......


      CUCUR KARI

      Bahan :-)
      2 cawan tepung gandum
      1/2 sdb instant yeast (mauripan)
      1 1/2 cawan air -tambah air kalu pekat
      1 gengam isi udang/ ikan bilis/ udang kering
      1 sdb serbuk kari
      2 tangkai daun kari daunnya di racik halus
      Sayuran-sayuran tepulang le nak letak apa
      Sedikit serbuk kunyit
      Sedikit garam
      Bahan utk sos :-)
      6-8 biji cili merah
      1 biji buah tomato
      1/2 cawan gula pasir
      2 sdb cuka 
      3 ulas bawang putih
      Sedikit garam

      Caranya :-)
      Untuk Cucur -Dalam mangkuk, masukan semua bahan kering. Tuang air sedikit-sedikit sehingga adunan agak2 tidak terlalu cair atau pekat . Masukkan sayur-sayuran dan bahan2 yg lain gaul rata dan ketepikan selapa 30 minit. 
      Bila adunan cucur dah kembang boleh lah panaskan minyak,  sudu/sendukkan bancuhan adunan cucur ke dlm  minyak panas. Bila sudah garing sebelah baru di tebalikan grg hingga garing atau keemasan toskan cucur pada paper towel/tisu dapur

      Untuk Sos - Kisar cili, buah tomato dan bawang putih hingga halus, tuang dalam periuk. Masukkan gula, garam dan cuka . Masak dengan api perlahan hingga pekat. sejukan

      Khamis, Februari 02, 2012

      Daging Lompap


      Assalamualaikum besiaran di hari khamis...semlm x sempat le nak jegah dapur yg satu ni...satu hari keluar penatttt maklum le semlm kan cuti bg KL dan kawasan2 yg sewaktu dgn nya.....ok bebalik pd manu hari ni..mmg dah di rancang nak buat utk lauk mkn tegahari merangkap mlm sekali...beberapa hari yg lepas kawan2 pun ada tayang manu ni...pg tadi  npk Mas pun dah tayang juga ....hemmm mmg ada rasa wangi resepi daging lompap ni dah jatuh cintan le pulak...letak batang celeri lg wangi....suka kuahnya yg basah2 sikit....npk cantik dgg ni hijau...tp cilinya x pedas...boleh juga di mkn sama roti...cuba yee

      DAGING LOMPAP
      Resepi : Kak Cek
      Bahan :
      500 - 600 grams daging
      dipotong sederhana kecil...dicuci...ditoskan..
      13 biji cili padi  *
      3 biji cili hijau  *
      1 biji bawang besar  *
      1 inci halia  *
      2 ulas bawang putih  *
      1 batang serai dititik
       2 biji cili merah dipotong serong2
      1 batang celery dihiris2
      1 ketul chicken cube
      Garam dan gula secukup rasa
      1 keping asam keping
      Minyak secukupnya untuk menumis
      Sedikit air

      Cara Penyediaannya :
      Kisar sume bahan2 yang bertanda  *
      Panaskan minyak...tumiskan sume bahan2 kisar dan serai...hingga naik baunya...
      Masukkan daging....kacau sebati....tutupkan kuali...kecikkan api....sekali sekala...dikacau..tambahkan air...jgn byk sgt...tutupkan kuali semula...biarkan daging empuk...
      Masukkan chicken cube...garam dan gula secukup rasa....masukkan jugak asam keping...biarkan kuah agak pekat sedikit....akhir sekali masukkan hirisan cili dan celery...kacau sebati...siap dah...tutupkan api....

      makan sama nasi panas2 ..satu lauk pun dah cukup bg saya lh.......cicah gan roti pun boleh juga...perlu cuba mmg sdp resepi ni...

      Selasa, Januari 31, 2012

      Kuih Getas-Getas


      Assalamualaikum ..hari ni besiaran di ptg hari....hehe pg tadi npk kat rmh Yatie ada kuih Getas  terus terigat abah kita suka mkn kuih ni... tu yg kita betambah semangat nak buat...lg pun kita suka juga kuih ni lembut dan liat2..cuma manis tu kita kurangkan sikit...tp kalau x manis x sdp pulakan hehh.....kuih ni biasa jual kat kampung2 dan ada juga time bulan posa org jual....kt area tpt kita dulu pernah akk yg beniaga nasi lemak jual kuih getas ni..tp skrg dah x niaga lg tu yg payah nak cari....bila Yatie tayang aje terus kita gi beli bhn2 dan cari tepung pulut...hemmm siap dah kuih getas kita cuma derhaka sikit lee kita sirakan sama gula hangus..tp tp jangan buat sampai hagit nnt pahit..sdg2 elok aje........lepas solat Asar ... jom kita  minum petang sama2....tq Yatie sbb tayang kuih ni heheheh

      KUIH GETAS-GETAS
      Sumber : Yatiememories

      Bahan-bahan ( 25 keping, Yatie dpt banyak sbb buat kecik2 sikit)
      • 1 peket Tepung Pulut (500 gm)
      • 1 biji Kelapa Parut (guna yg putih & muda)
      • Sedikit garam
      • 2 cawan air- tuang sikit2 ya sampai jadi doh yg di kehendaki
      • Minyak secukupnya utk mengoreng kuih
      Bahan-bahan untuk Sira Gula :
      • 1/2 cawan Air
      • 3/4 cawan Gula
      Cara-cara
      1. Satukan Tepung pulut dan kelapa parut.
      2. Campurkan air dengan garam
      3. Masukan campuran air garam ke dalam mangkuk tepung dan kelapa tadi
      4. Uli sehingga sebati dan menjadi doh, jgn lembik sangat/ keras sangat.
      5. Ambil sedikit doh, gentel memanjang dan leperkan.
      6. Goreng dengan api yang sederhana.
       **Cara untuk buat sira gula,
      1. Campurkan Air dan gula di dalam kuali, masak hingga pekat, berbuih dan bertali baru masukkan kuih tadi dan gaul rata.
      2. Matikan api dan biarkan kuih tadi kering sedikit dan siap untuk dihidang. 
       kuih getas kita salut gan gula hangus ada basah2 sikit....tp bila dah sejuk gula tu keras....sdp pulak

        Isnin, Januari 30, 2012

        Kuih Bakar/Bingka Kentang


        Besiaran di petang isnin....ptg2 mcm ni cantik le yee mana yg masih lapor tu jom pekena kuih binka/bakar kentang....hemmm kuih yg dah beberap kali buat...nak kata jemu tu x pulak... budak2 pun suka....sbb bekentang kot...lagi pun atasnya garing tu yg buat sdp...kali ni buat dgn warna yg asal x ada campur pewarna pun...mcm yg saya pernah buat petama kali tu hhehe....dan satu lg saja lebihkan kentang rebus yg di potong dadu nak bg ada rasa ketuk2 kentang....bila potong npk cantik aje rupa kentang dlm kuih bingka....tetap menggunakan resepi yg sama....

        KUIH BAKAR KENTANG
        Source: Kak Jun
        Copy: Kak Asma
        Copy: Izah Daut

        Bahan-bahan ( 1 family... )
        2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
        1 biji telur
        2/3 cawan gula
        1 cawan tepung gandum
        1 cawan santan
        pewarna kuning atau hijau
        1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
        3 sudu susu cair(ni akak tambah)
         tambahan sebiji kentang rebus dan potong dadu, kasi masuk dlm adunan


        Caranya:
        Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
        Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
        Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
        * jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min

        Ahad, Januari 29, 2012

        Talam Belauk


        Salam besiaran buat semua....hari minggu yg bz...pg aje masuk ptg dah leh lepak...merajin kan diri buat kuih talam belauk ..pemintaan yg dah lama x di tunaikan dari si ank dara.....hari ni bekesempatan buat....hemmm mmg lembut tp x lembik tau...saya pun suka....sambil negok tv ptg ni leh le megadap mkn besama keluarga nyam nyam......tp kalau ada keladi lg sdp terasa bila di gigit...saya letak udang kering aje...next kalau buat nak letak dgg atau ayam pulak...resepi dari Kak Fida MyR tp saya ambik dari dapur rumah Mama Hawa...tq......

        letak cili sos baru sdp

        TALAM BELAUK

        Resepi: Kak Fida MyR
        Sumber : Mama Hawa

        Bahan-bahan ( loyang 11x11 inc. )

        • Adunan tepung :-
        • *230 g tepung beras (cap gajah)
        • *60 g tepung jagung - sheila gantikan dgn tepung beras
        • *2 sk gula
        • *garam secukup rasa
        • *1/2 sk serbuk lada sulah
        • *1,100 ml santan pekat
        • Bahan utk lauk :-
        • 300 g daging cincang- sheila letak udang kering
        • 180 g isi ayam - potong dadu - x letak pun
        • 1 hiris halia - ditumbuk
        • 2 ulas bawang putih - ditumbuk
        • 1 sk serbuk lada sulah
        • garam secukup rasa
        • minyak utk menumis
        • Bahan taburan :-
        • 2 cawan bawang goreng
        • 8 tangkai daun sup dan daun bawang - dihiris
        • 3 batang lada merah - dihiris halus (lebihkan jika suka pedas)
         
        Cara-cara
        1. Panaskan minyak dan tumis bwg putih dan halia hingga wangi dan masukkan daging dan ayam dan masak hingga kering lalu masukkan perasa dan 1/2 bahan taburan.Gaul rata dan masak terus hingga kering.Sejukkan.
        2. Satukan adunan tepung* ke dlm periuk, kacau hingga tidak berbintil dan masak atas api perlahan hingga sederhana pekat. Kemudian masukkan lauk yg tlh disejukkan tadi dan kacau lagi 5 min.
        3. Tuang adunan ke dlm loyang berlengser minyak dan taburkan permukaan adunan dgn lebihan bahan taburan rata2.
        4. Kukus selama 20 min atau hingga masak. Biarkan kuih benar2 sejuk, potong dan hidangkan

        Sabtu, Januari 28, 2012

        Jemput-Jemput@Cucur Perasa Ayam


        Kembali besiaran di pg sabtu...hari cuti ke, x hari cuti ke tetap bagun awal...siapkan apa yg patut ........x suka lah buat kerja tetanggoh2....ok dah sattel semua baru leh lepak dan isi kan perut dgn sarapan pagi....lama x buat cucur....pg ni buat cucur dgn perasa ayam hemmm sdp juga....biasa letak ikan bilis, udang kan...yg ni sy letak dgn perasa serbuk ayam... kalau nak letak ayam yg di cincang pun boleh juga..atau ada lebihan ayam grg boleh di siat2 dan masuk dlm adunan cucur.... kalau dah taruk serbuk ayam x payah lg letak grm sbb serbuk pati pun dah masin...tp tepulang leee kalau ada rasa masih tawar lg boleh tambah sedikit garam....k jemput le adik, kakok, abe kita sarap same2 yeeeee

        CUCUR PERASA AYAM

        Bahan :-)
        2 cawan tepung gandum
        1/2 sdb instant yeast (mauripan)
        1 1/2 cawan air -tambah air kalu pekat
        1 sdb serbuk pati ayam -sy pakai yg serbuk kalau nak lbh kan rasa boleh tambah lg
        Sayuran-sayuran tepulang le nak letak apa
        Sedikit serbuk kunyit
        Sedikit garam

        Bahan utk sos :-)
        6-8 biji cili merah
        1 biji buah tomato
        1/2 cawan gula pasir
        2 sdb cuka 
        3 ulas bawang putih
        Sedikit garam


        Caranya :-)
        Untuk Cucur -Dalam mangkuk, masukan semua bahan kering. Tuang air sedikit-sedikit sehingga adunan agak2 tidak terlalu cair atau pekat  Masukkan sayur-sayuran gaul rata dan ketepikan selapa 30 minit. 
        Bila adunan cucur dah kembang boleh lah panaskan minyak,  sudu/sendukkan bancuhan adunan cucur ke dlm  minyak panas. Bila sudah garing sebelah baru di tebalikan grg hingga garing atau keemasan toskan cucur pada paper towel/tisu dapur

        Untuk Sos - Kisar cili, buah tomato dan bawang putih hingga halus, tuang dalam periuk. Masukkan gula, garam dan cuka . Masak dengan api perlahan hingga pekat. sejukan

        Kebetulan ada salad dan timun...boleh le makan sama cucur hemmm enak sekali

        Jumaat, Januari 27, 2012

        Nasi Lemak Tumis


        Jeng Jeng Jeng seperti yg di bg tahu tadi nilah dia jangkitan melanda ...sana sini kakak2, adik2 dok tayang nasi lemak tumis.....siapal lah yg punya kojee ni yeeeee.... kan dah bejankit hemmmm mmg sdp nasi lemak tumis ni x rugi mencuba....rasa seakan nasi minyak lemak pun ada hehe...harum semerbak pg2 kat dapur.....Mr.N x sarapan kat rmh pg ni katanya nak tapau g opis...biar bg jalesss kat kekawan hahahah lawak nya......ank belum rasa lg sbb belum bagun..tp kita dah pekena sepinggan...hemmm habis le diet kita.....pg2 kita dah sental nasi, x pe esok x yah mkn.....sabo jelah kan....nasi ni kita lauk kan same telur dadar seorg sebiji dan yg pasti lauk ayam masak merah berempah, lahhhhh mmg betul2 kena gandingan sama nasi lemak tumis....Tq pada kakak2 dan adik2 yg telah menayang resepi Nasi Lemak Tumis ni....akan ada lg susulan rasanya....jemput sarapan sama semua.........

        NASI LEMAK TUMIS
        resepi: kak Jun
        sumber: Mamasya

        Bahan-bahan ( 5-6 orang )
        3 cawan beras
        2 cawan santan
        2 cawan air
        1/2 sudu besar halba
        1 daun pandan
        1 cm halia-hiris halus
        1 batang serai-titik
        2 biji bawang merah-hiris
        garam secukup rasa
        1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi

        Cara-cara
        Panaskan kedua-dua minyak, tumis bawang dan halia hingga garing.
        Masukkan air dan santan, kacau hingga pecah minyak.
        Bila mendidih, masukkan beras, daun pandan, halba, serai n\dan garam.
        Pastu masak seperti nasi lemak biasa..
        Hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis/udang/sotong, timun, telur dan ikan bilis goreng.

        Nota Dapurmamasya
        Utk nasi lemak kuning ni , tambah 1 sb kunyit semasa masukkan santan dan air

        Sambal ayam masak merah berempah tu segaja buat lebih ..sbb kita x buat sambal tumis.....tp tepulang le kalau rajin nak buat sambal tumis serta lauk sampingan nasi lemak biasa pun boleh saja

        Ayam Masak Merah Berempah


        Assalamualaikum...salam besiaran di pg jumaat...cantik cuaca pg ni terang....alhamdullilah, kerja2 mendobi semua dah siap, kemas  rmh pun sudah, masak pun sudah..seawal pg dah masuk opis dapur...ni tiba masanya utk melapurkan diri heheh leh rehat dan guling2 kejap pas ni.....masak lauk2 pg ni pun ada tujuan nya heheh..sbb dah bejangkit...tp lauknya kena cari dulu lah yeee..oooo dok singah dapur kawan2 cari apa resepi nak masak lauk aym yg sdp... dah jumpa yeeeeehhh bekenan dah kat resepi ayam masak merah berempah ni....dari respon kekawan kata sdp boleh mkn dgn bebagai jenis nasi...hemmm betul pun....sambal rempahnya terasa...bau pun lain sikit....mmg sesuai pekena gan Nasi tu....ok x nak legah2 lg jom kita negok....


        Ayam Masak Merah Berempah
        Resipi : Kak Nor Secubit Garam
        Sumber : MaDiHaA

         Bahan2
        ½ ekor ayam ~ dipotong dan dibersihkan
        ½ sudu kecil serbuk kunyit
        ½ sudu kecil garam

        Bahan Penumis:
        1 btg kayu manis
        5 kuntum cengkih
        3 bj buah pelaga
        1 kuntum bunga lawang

        Bahan Dikisar Halus:
        1 labu bawang besar
        3 ulas bawang putih
        1 in halia
        1 btg serai

        3 sudu besar cili mesin ~ kurangkan jika tak suka pedas
        ½ sudu kecil serbuk lada hitam
        1 sudu besar serbuk ketumbar
        1 sudu kecil jintan manis
        1 sudu kecil jintan putih
        2 sudu besar sos tiram
        1 sudu besar kicap
        air asam jawa
        sedikit air
        garam dan gula
        minyak

        Bahan2 Sampingan:
        2 bj cili hijau ~ dipotong 2
        2 bj cili merah ~ dipotong 2
        1 bj tomato ~ dipotong 6
        1 labu bawang besar ~ dipotong 6


        Cara Menyediakan
        1. Gaul ayam dgn serbuk kunyit dan garam, goreng hingga masak tp jgn terlalu garing. Angkat dan toskan.
        2. Tinggalkan sedikit minyak dlm kuali dan tumiskan bahan penumis hingga wangi dan masukkan bahan cili mesin. Tumis hingga cili mesin menjadi garing dan masukkan bahan2 yg diblend. Goreng lg hingga kering sedikit dan masukkan sedikit air, masak hingga pecah minyak.
        3. Masukkan serbuk lada hitam, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis dan serbuk jintan putih (yg dah digaul dgn sedikit air panas hingga menjadi paste),  sos tiram & kicap.
        4. Masak hingga wangi dan garing baru lah dimasukkan garam dan gula secukup rasa.
        5. Masukkan 1/2 cawan air dan masukkan gula dan air asam jawa.  Biarkan mendidih dan sedikit pekat.
        6. Masukkan ayam dan bahan2 sampingan (cili hijau, cili merah, tomato dan bawang besar).  Masak lah hingga kuah hampir pekat, angkat dan hidangkan.

        Khamis, Januari 26, 2012

        Mee Kung Fu


        Salam besiaran di hari khamis.......mood cuti lg yeee ada juga separuh sekolah dah bemula semlm...kat rmh ni yg bujung cuti sampai minggu dpn cuma si ank dara je yg dah sklh smlm....jalan raya pun masih legang lg.. ada tu adalah kenderaan tp x byk...masih ada lg yg menghabiskan cuti2.....ok lah mood cuti CNY ada lg ni so ank bujang request suruh buat masakan cina...hemm apa yeee puas dok pikir...x nak lah yg pelik2 nnt x termakan pulak yg lain ......siap bincang  bedua tu maklum le bakal tukang masak... hem dpt....nak buat kuey teow kung fu pada mulanya...bahan2 pun ada... gi kedai sebelah masih buka lg nampaknya...tup tup dah habis yg ada cuma mee aja..hemmmm mee pun mee lah...menjadi tau mcm rasa kat kedai punya ahammmm tesedak kejap......resepi dari Kak Hanieliza....hemmm mmg tebaik...saya buat kan sekali kicap cili...baru ada ehhhh bila mkn....jom lepas mkn kita lawan kung fu2 nak.....


        MEE KUNGFU / MEE HONGKONG / MEE KANTONIS 
        Resepi : Kak Hanieliza
        bahan A

        500 gm mee kuning
        5 biji telur [ dipukul]

        Bahan B
        100 gm udang basah [buangkan kulit]
        150 gm ayam [dihiris]
        1 biji panjang fish cake [potong nipis]
        3 ulas bawang putih [dicincang]
        100 gm brokoli [dipotong]
        100 gm bunga kobis [dipotong]
        100 gm carrot [potong kecil dan panjang]
        5 tangkai baby corn
        2 sudu besar minyak masak
        2 s/b tepung jagung ]
        1 cawan air ] bancuhkan
        1 cawan air rebusan ayam
        2 s/b sos tiram
        1 s/b lada sulah
        garam
        minyak 




        Cara:
        1. Panaskan minyak dan goreng telur dan mee dalam kuantiti sikit [satu portion untuk 1 pinggan] hingga agak garing. Ketepikan.
        2. Tumis sedikit bawang putih hingga agak garing dan masukkan ayam, udang dan fish cake.
        3. Masukkan air rebusan ayam bersama lada sulah, sos tiram, baby corn dan carrot.
        4. Masukkan tepung jagung yang telah dicampur air dan kacau-kacau supaya tepung tidak bergentel.
        5. Campurkan brokoli dan bunga kobis. Tutup api dan kacau.
        6. Tuang kuah ke atas mee dan hidangkan. Sedap dimakan panas-panas.


        Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More