Selasa, Jun 22, 2010

Ikan Merah Goreng Belada

Salam..lauk yg laku pastinya lauk yg besambal.. grg 4 keping isi ikan merah... kena pulak nasi panas2 pehhh gaul sekali curah kicap..mak haiii..ikan merah pulak tu mana x nya selera betul...
pehh negok sambal  grg pun dah cukup tangkap selera..bawang merah di potong bulat2 kasi gaul sekali pada sambal..seperti biasalah semua tahu kan masak grg belada ni...



Bread Grill Durian Jem

Salam utk semua..pg ni just a simple manu for bf...almak om putih mane ni..heheh om putih mkn roti gan durian leee..bakar roti bagi garing dan keras pastu sapukan jem durian yg buat tempuh hari pehhh sdp ragup nya roti bakar ni...kena pulak dgn nes o panas pehhh....bau aroma durian tu buat roti lagi betambah sdp heheseperti biasalah ank2 and Mr.laling tapau menapau...
nyam nyam suka roti garing camni..ragup time roti tu masih panas2 sdp leee




Isnin, Jun 21, 2010

Shotting Untuk Majalah MIDI

Salam semua...alhamdullilah hari ni shotting utk Majalam MIDI bejln dgn lancar dan hepenning sekali..tq pada kawan-kawan dari Mama's Club kerna sudi menjayakan shotting hari ni...resepi yg di paparkan ialah Rendang Ayam Pindang dan Kuih Bakar Pandan...utk kali ni konsep masakan tradisi mengunakan pinggan lama seperti pinggan bunga kangkung dan cawan bunga padi...Tq pada yg menjayakan iaitu Pn.Hajah Salmah, Pn. Norbiah dari blog Gobok Khazanah Silam, Pn. Deanna dari blog NMY-HouseOfSatay dan Pn.Khairul Bahriah rakan di FB..
Tq pada yg menjayakan...

Ahad, Jun 20, 2010

Satay Ayam Doubel

Salam...nyam nyam utk mlm ni dapur x berasa tau..siang tadi berasap pun kejap saja buat manu lunch yg simple..bz bebeno lee gamatnyakan...dok megemas yg entah bila akan berakhir heee.. utk dinner mlm ni Mr.laling belikan Satay Ayam Doubel .. x jauh mana pun sebelah rmh jeee gerainya..satay ni dua kali gande panjangnya dan besar dari satay biasa harga sebatang RM1.00 isi ayam besar2..siap dengan sos kicap pedas..nak ikutkan rasanya lain dari satay biasa..seakan rasa kebab ada juga...so mlm ni kita layan jelah satay ayam doubel
kira dua batang pun dah cukup kenyang..



Bread, Sosej Grill & Black Peper Souce

Salam...manu utk lunch..kesibukan melanda dah ni...manu yg sempat dihidangkan kira oriet tu..kenyang dibuatnya....esk dah buka sekolah semula, mmg biz le...ank2 buah semua dah balik..projek megemas bilik, membasuh cadal, kemas rmh yg beserabut ni pehhh byk tul kerja ku, nka megosok satu hal...malasnyaaaa..ape pun mkn dulu perut dah lapar ni...
simple and sdp..grill je senang cuma ff tu je grg bagi garing




Jumaat, Jun 18, 2010

Donat Ball Felling Durian Jem

Salam....besua kembali..projek hit teh dah siap...nyam nyam..pehhh nak kata ape lagi yek... sdpnya itulah yg tekeluar dari mulut2 yg mkn donat ball ni..letak jem durian mmg nak lagi dan nak lagi hehhe
Seperti biasa adunan donat sy buat same dgn adunan donat suria cuma sy buat bebola kecil-kecil bg npk cute miut..nak belah tegah letak filling atau di paip kat atas donat pun boleh, same jeee...
selamat minum petang



Jem Durian Bonda

Salam..tarahhhhpeeeh  mmg superlah rasa jem ni, nak bg tahu x rugi buat mmg sdp sesdpnya...dpt jugak keneng2 durian sudah beberapa hari suruh Mr.laling beli.akhirnya semlm dapat juga, sampai 5 biji di belinya mak haiiii...Thank's nOOrsha dari -1001 Cerita 1001 Rasa ..jem ni betul2 sdp...sampai menjilat senduk di buatnya...ank sy mkn sapu pada biskut tawa sdp katanya ,sapu pada roti atau buat inti pun sdp ni.....buat jem rasanya lg puas mkn...
Bahan-Bahan
  • 250gm isi durian
  • 3/4 gm gula
  • 1 cwn air
  • 1/2 sd garam
  • 1 sdb mentega
  • Masukan gula, garam ,air dlm periuk dgn api kecik panaskan hingga gula larut
  • Masukan isi durian yg di lecik besama mentaga
  • Kacau selalu dgn kerap supaya bawah tidak hagit
  • Masak hingga likat dan bekilat
  • Sejukkan simpan dlm botol



Choco Chip Cookies

Salam...taraaaaa harummm kes mlm tadi le ni sambil negok bola sambil megukis....mmg lama x bakar membakar cookies ni...x kan nat tunggu raya baru nak buat ye tak..anytime pun leh mkn...cookies yg simple dan ragup..actually nak letak byk choco chip dlm adunan pun boleh ..sy saje je letak sebijik coz cookies pun dah rasa koko..sambil lepak2 tu blehlah megunyah yeee
Bahan-Bahan
  • 100gm butter suhu bilik
  • 150gm tpg naik sendiri
  • 50gm gula halus
  • 1 biji telur
  • 3 sdb serbok koko
  • sedikit asen vanila
  • 1/2 cwn coklat chip
  • Pukul butter besama gula hingga kembang dan putih
  • Masukan telur asen vanila sambil di pukul,masuk tepung,serbuk koko sedikit demi sedikt
  • Masukan Coklat chip gaul menjadi doh - sy x cmpurkan dlm doh 
  • Dan bentukan ikut piliha masing2 
  • Bakar pada suhu 180'c selama 20-25 minit






Khamis, Jun 17, 2010

Rendang Ayam Syawal

Salam...taraaa... cuba dulu kalau sdp raya nnt boleh buat.. haaaa dan cuba, dah rasa..mmg senang mudah simpel semua ada dan semestinya sdp...biasalah kalau masak rendang saya suka basah2 sikit...ada bau ketumba, jitan manis tu yg buat harun baunya rendang ni pun senang x letak kerisik...mana yg x suka letak daun kunyit tu boleh le letak daun limau purut..dan kalau x suka letak kedua2 daun pun boleh juga..ikut tekak masing2 yeee
Bahan
  • Ayam/daging ikut nak potong berapa
  • 4 ulas bwg merah*
  • 4 ulas bwg putih*
  • 4 btg serai*
  • 1/2 inci halia*
  • 1/2 inci kunyit hidup*
  • 1/2 inci lengkuas*
  • 1 sdb ketumbar dan jintan manis*
  • 3 sdb cili kisar
  • 3 sdb rempah kari ayam
  • 1 1/2 cawan santan
  • 2 keping asam keping
  • 1 helai daun kunyit di mayang
  • Kisar bahan betanda dan tumis besama cili kisar hingga naik wangi
  • Masukan rempah kari garingkan sebentar
  • Masuk santan ,asam keping daun kunyit dan ayam/daging
  • Biarkan sehingga ayam/daging lembut,kuah hampir pekat
  • Pelahankan api masukan garam, gula dan perasa





Murtabak Cream Crackes

Salam...hrp semua ceria di pagi ni..  yeee hemmmm memandangkan semlm punya inti buat kuih gulung byk lagi yg tersimpan dlm peti besi tu so pagi ni buat sarapan manu mutabak cream crackers sesuai le dgn inti yg ada tu...hemmm sdp kenyang di buatnya...ada biskut dan lauk dlm tu mana x kenyang di buatnya......
Bahan
  • 45 keping biskut crackes
  • 600 gm daging cincang- sy guna ayam
  • 4 ulas bawang putih
  • 4 ulas bawang merah
  • 1/2 inci halia
  • 3 sdb rempah kari
  • 5 biji kentang potong dadu
  • Sebatang keret potong dadu - sy tambah
  • 1 cawan susu cair/santan
  • 4 biji telur di kocak
  • sedikit daun sup /cili potong
  • Panaskan minyak tumis bwg merah,bwg putih,halia hingga wangi masukan rempah kari
  • Masukan kentang biar empok , masuk daging/ayam, keret gaul hingga masak dan tambah perasa
  • Loyang empat segi di lenser dgn majerin, celup biskut dlm susu dan susun biskut pada loyang taburkan inti daging, daun sup, cili potong dan renjis telur, tutup dgn lapisan biskut dan ulang proses same
  • Akhir sekali lapisan atas sapu dgn telur bg npk kilat bakar pada suhu 180'c selama 40 minit...
*Sy lapik loyang dgn alamunium foil, kiri kanan bg lebihkan terkeluar dari loyang betujuan bila dah bakar snng di tarik keluar, kalau tidak nnt biskut melekat di loyang






Rabu, Jun 16, 2010

Kuih Dadar@Kuih Gulung belauk

Salam..traa siap juadah minum ptg kita...laku mmg laku kita buka table ptg ni...biasa buat inti yg manis so kali ni buat inti yg pedas sikit..laju je menyambar...ank2 buah ade ni so mak sedara yg rajin ape lagi dok teperap kat dapur le npk nya...
kat cini kita bg tahu jelah ye resepi kuih dadar tu mcm biasalah same adunan buat roti jala gitu..dan intinya boleh di perbagaikan  ikut citarasa sendiri ye same mcm masak inti keripap...letak kentang, ayam, sayur...ada rasa kari sikit..pasti kekawan pandai membuatnya...pastu gulung mcm biasa...sdppp



Udang Lada Hitam

Salam...udang dtg lagi...lauk utk lunch hari ni..sdp pulak dpt beli udg besar2 terus sambar hemmm meratah lagi puas hehe.. perbagaikan dlm manu ada sayur kacang dan seangkatan dgnnya, snng cerita kasi meriah sikit juadah ni...acuttaly sebelum ni pun dah pernah buat resepi yg same.. kalau nak leh terjah ada dlm label udang yee..
resepi yg cepat dimasak dan sdp dimakan...resepi ade disini leh terjah yeee ada di label udang




Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More