Khamis, November 24, 2011

Kuih Bakar Cracker


Assalamualaikum....satu lg resepi kuih bakar yg beperasa....perasa apa tu.... perasa biskut leee..manarik jugak tu...kuih yg sesuai buat utk minum2 petang, buat utk sarapan pg pun ok juga...kemarin dah npk kat dapur rmh akk Ummi..awal2 lg dah tetarik, tp pg td npk pula kat rmh Ummiakid@lily terus lah bagai di tarik2 panjang heheheh...cuma kat sini ada sikit petukaran..kat kedai sebelah tu biskut cracker dah habis so saya gantikan same biskut marie...hemmm sdp juga rasanya...seakan rasa nestum pun ada...biskut tu separuh saya kisar halus dan separuh lagi kisar kasar jee... bg ada npk kepingan biskut dlm adunan kuih... warna saya biar kan ori nak npkan biskut tu.... x silap Kak Jun pun dah buat lama .. pada yg nak tahu rasanya... perlu lah buat ye hehehe

cantik npk potongan biskut....

Resepi : Kh267tm @MyR
Sumber Resepi :
Kak Ummi Home Sweet Home

Bahan-bahannya :-
6 biji telur
450 gram gula - if tak nak manis boleh kurangkan sukatan ke 410gm
170 gram tepung gandum
2 sudu teh pandan paste - sheila x letak saja biar bg ori
285 gram tepung cream crackers - kisar biskut cream cracker
1420 ml santan -akak guna 800 ml santan Kara dan selebihnya + air
2 sudu besar minyak sapi
1 sudu teh garam
bijan - optional

biskut separuh kisar halus dan saparuh lg kisar kasar
Caranya :-
  • Kacau gula n telur hingga gula larut. masukkan tepung gandum, gaul sebati.
  • Masukkan santan sedikit-sedikit dann kacau hingga santan habis. Tapis.
  • Masukkan tepung biskut cracker, kacau sebati dan masukkan garam, minyak sapi dan pes pandan. Gaul agar adunan bercampur sebati.
  • Masukkan ke dalam loyang yg bergris dan dipanaskan dulu selama 3 minit.
  • Masukkan ke dalam oven dan bakar hingga masak pada 160'c selama 1- 1 1/2 jam, keluarkan dan biar sejuk baru potong.

Makanan Baby 1


Assalamualaikum salam besiaran di pg khamis...ok asyik2 tayang manu dewasa aje kan....aham aham heheh apa kata kita kongsi manu baby pulak...mana tahu kan x ada ider nak bg baby2 makanan yg sesuai... boleh le cuba resepi yg mudah lagi behasiat ni.... mana yg rajin2 tu buat aje sendiri jimat tau....ni pada kawan2 yg punya baby kecik seperti saya aje...baby2 besau x payah dah  hehehe ... makanan pepejal sesuai utk baby yg berumur 6 to 8 bulan keatas ye.....hari ni boleh cuba resepi kentang + karet kalau ada  cereal boleh campurkan sekali.....labihan boleh simpan dlm peti nak mkn panas kan aje bekas...

Kentang dan keret yg telah di kukus

Ubi kentang bersama carrot n cereal
Resepi : Azzul


1 biji lobak me

rah & 100 grm ubi kentang
sedikit susu baby
3 camca besar cereal - ada ada pun x apa

Kukuskan lobak merah dan ubi kentang hingga lembek
Kisarkan sehingga halus (gunakan blender)
cairkan cereal dengan susu secara asing (klu tak mau guna bhn ni pun ble je)
kemudian masukkan cereal + susu kedalam kisaran lobak merah dan ubi kentang

Gaulkan serata- ratanya dan ti dak telalu pekat dan sesuai utk baby


 nak mkn baru di campur dgn susu

Rabu, November 23, 2011

Kek Pisang Gebu


Salam besiaran di petang hari...npknya cuaca dari pagi bawa kepetang mendung aje...langsung x npk mentari memancarkan sinarnya...tp pejalanan kita jgn le semendung bepanjangan ye....ceria2 selalu.....wahhhhh wahhhh
nak bg ceria jom pekena kek pisang gebu yg sdp ni...harum baunya...kes npk kat rumah Quinnie pg tadi, terus jd tetarik nak mencuba buat.. kebetulan pun ank bujang suka mkn kek pisang....tghari td gi kedai sebelah sambar pisang sesikat...tp kek pisang kita cerah pulak warnanya...  sbb tuannya pakai sabun susu beras kot hahahha ...apa pun cantik kek ni naik gebus geban dan npk isi2 pisang...kat tepi2 pun ragup....mana kawan2 yg dah mencuba tentu le tahu rasa kesedpannya kan...terima kasih  pada penyumbang resepi .....

Kek pisang gebu

Resepi Asal: ros jintan manis

Bahan2
2 cwn tepung gandum
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat
1 cawan gula
3 biji pisang yang telak dilenyek
1/2 cawan minyak masak
esen vanila
2 biji telur





Caranya
Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder, gliss acuan kek dan panaskan oven 180darjah.
Kemudian, putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanila dan pisang, putar lagi dan kemudian masukkan tepung.
Akhir sekali baru masukkan minyak masak dan kacau sebati, selepas itu masukkan dalam acuan kek dan  bakar pada suhu 180 darjah selama 40 minit atau satu jam.
Setelah siap dibakar, keluarkan dari acuan dan sejukkan atas redai, sedia untuk dihidangkan, selamat mencuba.


  


Pajeri Kedondong


Assalamualaikum besiaran di hari rabu..ok ni n3 tetungak semlm ...sori le sejak cuti sklh ni ada sebok sikit dgn tempahan hantaran dan buat gift...mana yg sempat tu akn di siarkan juga....ok apa pun layan le lauk pajeri kedondong yg sdp ni.....ada pedas, manis , masam...lauk ni kalau dah semalaman lg sdp di mkn....


PAJERI KEDONDONG

Bahan
20 biji buah kedondong [buangkan kulit]
5 cawan santan pekat [1 biji kelapa]

Bahan Tumis
5 ulas bawang merah ] tumbuk kasar
2 ulas bawang putih ]
1 s/b udang kering [tumbuk]
1 inci cm kulit kayu manis
6 s/b rempah kari daging[bancuh ngan air]
4 s/b minyak
2 s/b gula merah/putih
2 s/b kerisik
garam

Cara
1. Rebuskan buah kedondong sehingga mendidih dan buah agak lembut
2. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumis, kulit kayu
manis dan rempah kari yang digaul dengan air. Kacau rata
3. Masukkan santan, buah kedondong dan garam serta gula merah/pasir.
4. Masak hingga kuah pekat dan naik minyak.


Sabtu, November 19, 2011

Bingka Labu


Salam besiaran utk semua di hari sabtu...smlm msk lauk lemak labu sama pucuknya sdp beselera meratah... ada lebihan lg buah labu....hari ni buat kuih pulak... bingka labu yg sdp lembut dan lemak manis.... betul kata CMG kuih ni lembut tp x lembik......nak buat pun mudah aje main lenyek dan bancuh pastu bakar...sesuai lah nak buat sarapan pg atau buat minum ptg ..resepi asal dari dapur CMG tp saya ambik kat dapur Nazrah......tq pada kedua2nya


BINGKA LABU
Resepi: CMG
Resepi: Nazrah

Bahan bahan
5 biji telor
500 ml santan (atau 200ml santan kotak + 300ml air)
200g tepung gandum,
180gm gula halus (atau nak manis tambah sendiri ler)
1/2 c/t garam,
1 c/t esen vanilla,
450g labu manis, Kukus dan lecek hingga lumat.



Cara2
Panaskan oven pada suhu 180C, alas tin dengan mentega dan lapik ngan aluminium foil (kanan kiri biar lebih supaya senang angkat) atas aluminium foil pun sapu Mentega.
Semua bahan2 diatas kecuali labu di kacau dengan whisk hingga bersatu. Tapis adunan tadi dan masukkan labu,kacau hingga rata.
Tuang dalam tin dan bakar selama 40-45 minit (sehingga ada kerak sikit diatasnya).

Jumaat, November 18, 2011

Masak Lemak Pucuk Labu & Labu


Assalamualaikum salan besiaran di hari jumaat yg indah... utk manu tghari ni n3 lauk masakan kampung yeeee hemmmm kalau kena lauk2 kampung mmg mkn sampai betambah2... nak pulak ada sambal belacan hem membangkit selera.....pucuk labu ni beli sepeket dlmnya byk juga... duan pun cantik dan segar..sepeket RM 1.50...kalau nak masak begitu saja pun sdp juga....tp saya masak sama buah labu sekali baru kena....kalau nak rencah kan sama udang hidup atau ikan bilas pun sdp..sebelum masak sayur labu ni daun nya kena di gelek2 kat tapak tangan dulu bg lembut biasa npk mak buat mcm tu...jd sy pun ikut jelah.....lauk ni saya meratah aje...ok jempun mkn tghari sama lauk kg...


Masak Lemak Putih Pucuk Labu
Resepi: Rossitamz@MyR
Resepi : Kak Rose

Bahan2
2 cekak pucuk labu
1 biji cili merah - dipotong serong nipis
2 ulas bawang putih - diketuk
1 sudu besar udang kering - ditumbuk sedikit
3 cawan santan
Garam dan perasa secukupnya
(kak rose omit bawang putih tp tambah bawang merah lak...) 

Cara-cara
Bersihkan pucuk labu, basuh dan toskan - sebelum msk sy gelek2 dulu daun nya ketapak tangan bg lembut
Masukkan semua bahan2 ke dalam periuk kecuali pucuk labu. Didihkan dengan api sederhana hingga mendidih.
Masukkan pucuk labu dan masak hingga pucuk labu lembut. Tambah garam dan perasa secukupnya. Siap!!

Khamis, November 17, 2011

Rojak Tauhu@Salat Tauhu

As'salam...besiaran pula kita di hari khamis....n3 manu yg simple behasiat  dan sdp.... manu diet ni...kakaka diet ke akk.....hemmm harus ......npknya sebulan ni tegugat juga iman, tegoda dgn resepi yg berat2....... x boleh jadi ni kena on balik aham aham..... manu tegahari ni pun dah cukup kenyang bg sy lah... yg lain mkn buat lauk mkn sama nasi...paham2 ajelah mana yg tahu tu kat rumah ni kalau buat kena lebih sbb ramai penghuni....

Aham...aham... tersedak lg.... sebenarnya kan mehhh nak dok ceta sikit...ada yg tanya hari2 sy dok masak ni  habis ke? mkn ke?... rajinnya...sebenarnya kita ni dok dlm satu kawasan/lot ada dua rmh...kira rumah petama dan kedua lah...Nenek, Mak, Abah semua ada..tu belum masuk cucu dan cicit....so phm kan...kekadang ada yg kata alah org tua mkn apalah sangat...ehhh dia org  lg suka mkn.. maklum le x ada apa nak baut...nak pulak kalau ada sarapan pagi di hidangkan...dok kat meja berjam2 borak pun x pe.... lagi satu nak kunyah2 waktu ptg kena ada kuih2..ni nak masuk cuti sekolah lg lah...kalau dtg cucu2 cicit2 yg lain nak melepak kat sini, mkn dah sure kena ada...tp x pe sy berhikmat utk meraka ..sbb tu sy selalu ckp nak masuk opis dapur....ok tulah serba sikit cetanya.... jom layan dulu....

Rojak Tauhu
Sumber: Cendanakasih

Bahan-bahan
-2 keping tauhu -digoreng dan dipotong
-1 batang tauhu telur - dipotond dan digoreng
-sedikit timun-diracik
-sedikit taugeh- dicelur sekejap

Bahan sos
-3 biji cili padi (terpulang kepada kepedasan)
-1 ulas bawang putih kecil
-1 sudu besar kacang tanah tumbuk - sy x letak sbb x ada. tabur bwg grg aje
-sedikit kicap
-bijan -untuk ditabur

Cara-cara

Mula-mula kita buat sos dulu. Tumbuk cili padi dengan bawang putih hingga lumat. Masukkan kicap dan gaul rata. Boleh tambah sedikit garam jika suka. (kalau agak kering, boleh tambah sedikit air masak)
Ok.. dh siap sos, masukkan tauhu dan tauhu telur yang digoreng dalam pinggan. Letakkan skali taugeh dan timun. Curahkan sos dan tabur kacang tanah dan bijan. Siap.... dan boleh dimakan.

Rabu, November 16, 2011

Sambal Bilis Petai


Assalamualaikum  salam basiaran di pg rabu...n3 manu tetungak ...sambal bilis petai manu hidangan tghari smlm....lauk yg sdp lagi sempoi....entah le kalau masak lauk sambal petai, mesti mkn nasi  betambah...jgn ckp tidak mesti punya kan kan kan heeeee jom layan bg kecur pagi2 ni......


SAMBAL IKAN BILIS PETAI

Bahan
250 gm ikan bilis
20 biji buah petai- ikut berapa byk nak letak
1 labu bawang besar - potong bulat
1 cawan jus asam jawa
Minyak
Garam
Gula

Bahan Mesin
20 tangkai cili kering 
8 biji bawang merah
1 inci belacan
2 ulas bawang putih

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga naik minyak.
2. Masukkan jus asam jawa. Kacau rata dn biarkan sehingga naik minyak.
3. Masukkan ikan bilis, petai , bawang besar dan garam serta sedikit gula. Masakkan sehingga pekat dengan api kecil.
4. Bila dah  pekat boleh tutup api


Selasa, November 15, 2011

Bingka Susu/Cheese


Assalamualaikum salam besiaran di pagi selasa...hemmm semalaman hujan..mlm td terasa sejuk bebeno.. bagun pg cerah cuaca cantik lah kalau nak jemuran kain  hammm.....ok pg ni n3 kejadian kuih bingka susu buat selepas mkn mlm td....mmg buat utk sarapan pg ni....itu pun dah siap bakar aje dah ada pemintaan nak suruh rasmikan dulu......ok lebihan banyak lg  buat sarapan pg ....seperti biasa Mr.N bawa tapau 5 potong....hemmm sdp lemak2 susu...atas pun garing....kuih bingka susu ni ada juga npk kat rumah kekawan yg buat resepi adunannya di masak seketika dlm periuk kemudian baru dibakar....tp resepi  yg saya buat ni dgn sejari tekan aje dah siap terus masuk loyang dan bakar...senangkan... kalau nak rasa kena cuba ye ...Kak Che Ct dan DjDayang pun dah buat...


Bingka Susu/Cheese

bahan-bahan :
1 cawan tepung gandum (diayak 3 kali)
4 biji telur A
250 ml susu cair
3 sudu besar susu pekat
140 g gula kastor (boleh tambah jika nak lebih manis)
1 sudu kecil esen vanilla
50 g krim keju
50 g mentega
bijan secukupnya atau serbuk badam (optional)


Cara-cara :
Mentega dan krim keju dicairkan dengan cara double boiler. Kemudian disejukkan seketika.
Satukan kesemua bahan di atas(kecuali bijan/serbuk badam) dengan mentega/krim keju cair tadi di dalam blender. Blend hingga sebati.
Kemudian tuangkan adunan tadi ke dalam loyang 6 inci yang telah dilengser dengan minyak masak. Taburkan bijan atau serbuk badam di atasnya jika suka.
Kemudian bakar ke dalam oven dengan suhu 160C selama lebih kurang 50 minit atau sehingga keperangan.
Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong.

** sukatan gula dan susu boleh tambah ikut citarasa sendiri
** boleh juga guna telur gred B
** kalau terlebih cair, boleh tambah sedikit tepung. Tp DJ suka cair dp pekat.

Isnin, November 14, 2011

Jemput Jemput Pisang


Assalamualaikum salam besiaran di pg isnin...ank2 pun hari ni dah mula cuti...maklum le hari nikan dah mula peperiksaan besar bg ank2 yg tingkata 5...,,,pada ank2 sahabat yg menduduki peperiksaan SPM di harap Selamat Maju Jaya ....ok bebalik pada hidangan sarapan pg ni.... saya buat jemput2 pisang,,,lama tau x mkn jemput2 pisang ni....pisang yg ada dah telampau masak...nak buat kek  x ada pulak bhn2 yg mencukupi... mlm td Mr.N pun  besuara buat je jemput2 senang ceta.... jadinya pg ni seperti biasa sy sempat buat sarapan dan sempat le Mr.N bawa tapau ke opis... yg di rumah jemput sarapan sekali.........


JEMPUT-JEMPUT PISANG
Bahan-bahan
• 1 cawan pisang yang dilenyek
• 1 1/2 cawan tepung gandum - kalau adunan lembik tambah lg tepung
• 1/2 cawan gula - boleh kurang kan sbb pisang pun dah manis
• 1 sudu kecil baking powder
• minyak untuk menggoreng

pisang yg dah telebih masak

Caranya
1. Masukkan semua bahan-bahan di atas  ke dalam bekas dan kacau rata
2. Panaskan minyak, masuk 2 sudu adunan dlm kuali dan ulang lg
3. Selalu balik-balikkan supaya jemput2 ni bulat dan comel.
4. Goreng sampai perang. tos kan jemput-jemput dengan kitchen tissue

Ahad, November 13, 2011

Roti Gulung Pedas


Assalamualaikum salam besiaran di pagi minggu..cuaca pun npk nya di luar tu dah naik panas...tp x tau lah bila masuk kepetang.....ok pg ni besarapan sama roti gulung pedas...sebenarnya ikutkan resepi letak inti sardin...memandangkan inti kentang daging pedas saya ada lg  jd saya letak le pada roti dan gulungkan...inti kentang daging pedas ni lebihan tempahan buat biskut lapis daging yg di tempah oleh kawan sklah saya semlm...ada lebihan simpan dlm peti jd pagi ni jadi lah roti gulung pedas..... ok kan x membazir hehehe ...sdp juga...kalau buat roti gulung  intinya oleh dipelbagaikan....nak letak sardin, sosej, ketam pun boleh saja... ikut pada selera masing2...resepi mudah ni ambik dari dapur kawan masakan.. Yatie....


ROTI GULUNG
Sumber: Reen Khan
Resepi : Yatie

Bahan-bahan
  • 10-15 keping roti sandwich atau secukupnya potong tepi supaya nampak kemas .
  • Sardine ayam brand mackerel (satu tin besar diasingkan sos dan isinya)
  • 1 labu bawang besar (hiris halus )
  • 2 tangkai cili merah (hiris halus)Cili padi (jika suka pedas)
  • 2 biji telor dipukul
  • 1 mangkuk bread crumb (berwarna putih)
  • 2 sudu kecil jus limau kasturi
 sy letak inti kentang daging pedas....ikut cita rasa masin2g ye nak letak inti apa pun boleh

Cara Menyediakannya.
  1. Untuk mengelakkan minyak meresap ke dalam roti sewaktu digoreng, roti sandwich hendaklah dilenyekkan dengan kayu pengelek.
  2. Ikan sardine mackerel itu dibelah 2 dan dibuang lendir berwarna hitam serta tulang,dihancur kemudian gaul dengan bahan diatas kecuali roti,sandwic,telor dan bread crumb.
  3. Kemudian, letakkan sardine ke atas roti dan digulung. Pastikan kedua-dua hujung roti tersebut dilenyek supaya inti tidak terkeluar.
  4. Kemudian lumurkan dengan telor yang telah dipukul seterusnya salut dengan bread crumb. goreng dengan minyak yang banyak (deep fry).
  5. Api jangan terlalu panas kerana bread crumb akan cepat menjadi hangus ..masakkan sebentar kemudian toskan roti sardines roll .sedap dicecah bersama sos cili thai dan mayonis .

Puding Jagung Manis


Puding jagung manis ni buat semlm utk tetamu istimawa..heheheh hidangan utk teman sekolah rendah yg lama x jumpa...sdp tau sampaikan anak kawan saya suruh mamanya buat....puding ni simple aje...sy x letak pun jagung kisar tu just letak asen jagung aje..tp kalau nak lg sdp dan terasa biji2 jagung elok le masukan jaging kisar yg dlm tin ....yg saya buat ni kosong aje...tp rasa mmg enak..lemak2 susu....


PUDING JAGUNG MANIS
Bahan
1 tin susu cair
1 peket agar-agar serbuk
1 cawan gula - boleh kurang kalau x nak manis
1 cawan isi jagung dlm tin - sy x letak 
2 cawan air
2 sudu besar tepung kasted -bancuh sama suku cawan air
1 sdb asen jagung
Sedikit pewarna kuning

Caranya
Dalam periuk larutkan dua cawan air besama gula
Bila gula dah larut masukan susu cair dan kacau 
Kemudian masukan serbuk agar-2 kacau hingga agar2 larut
Masukan tepung kasted yg dibancung tadi, isi jagung, asen jagung, pewarna kuning kacau sehinga semua sebati
Bila dah agak2 hampir nak pekat tutup api (aduna seakan nak menjadi pekat  tp jgn sampai mendidih) dan masukan dalam acuan/loyang
Sejukan dan boleh lah di potong

kalau letak isi jagung lg sdp dan cantik npk biji jagung....




Jumaat, November 11, 2011

Daging Goreng Kunyit


Salam besiaran di hari jumaat yg indah...ramai dok sana sini tayang nombor hari, bulan dan thn yg cantik 11.11.11...dan ramai juga yg ambik berkat hari jumaat dgn tarikh yg cantik ni  membina masjit... dgn erti kata buat majlis penikahan.......maklum le sani sini dah byk jemputan kenduri kawin...thn dpn jumpa satu tarikh yg cantik lg..

ok utk hidangan tegahari ni masak lauk dgg ..kasi perhabis baki dgg yg buat sup tempohari...kalau simpan lama pun x sdp dah dgg tu... masak  grg kunyit sdp pulak ye ....yg ni sy grg basah2 sikit saja bg lembab2.... resepi yg simple ni ambik dari dapur Kak Jee...tq Kak Jee..


Daging Goreng Kunyit
Resepi By: Dunia Dapur Kak Jee


BAHAN2NYA:
300 gms daging batang pinang (kalau daging lain rebus sampai lembut)
2 labu bawang besar (mayang bulat)
3 ulas bawang putih (dihiris)
2 sudu kunyit serbuk
2 biji cili merah (dihiris)
kacang panjang (potong kira-kira 1 inci)  sy x ada kcg pjg so ganti sama lain
garam secukup rasa

CARA:
Daging dihiris dan diperap bersama kunyit dan garam selama kira-kira setengah jam. Goreng daging seketika pastu tambahlah sedikit air dan masak hingga daging lembut. Kalalu daging dah direbus dan lembut, goreng hingga daging garing2 manja gitu. Pastu masukkan bawang besar, bawang putih, cili merah dan kacang hijau. Setelah kacang panjang setengah masak, padam api.


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More