Jumaat, Jun 17, 2011

Cucur Udang Geragau@Jemput-Jemput



Salam besiaran di pg Jumaat yg begitu indah....pg ni sarapan dgn cucur udang geragau sdp lah pulak...x lah masin sagat...meriah letak udang byk2 dlm tu...bila di grg terasa ragup udang...ada byk lagi lebihan udang geragu ni, kalau rajin ingat nak buat pes sambal mee bandung....pg ni ada yg tapau bawa bekal....nak lagi sdp cicah dgn sambal tumis, sos cili n mayo...mkn begitu saja pun dah cukup sdp...tq pd CMG..mmg sdp cucur ni.... izinkan saya cnp resepi ye

Udang Geragau Kering

Resepi By: CMG

BAHAN-BAHANNYA
:-)
70 g udang geragau kering (kalau yang segar, guna 150 g)
1 biji bawang besar, didadu
1 biji kentang, didadu kecil2
1 biji cili hijau hiris halus
1 biji cili merah, hiris halus
3 tangkai daun sup, hiris
3/4 camca teh garam
1 camca teh baking powder
2 cawan tepung gandum
1 3/4 - 2 cawan air suam (kurang lebih)
Sos cili, sebagai pencicah

CARA MEMBUATNYA :-)
Udang geragau direndam, cedok udang yang timbul dan asingkan dalam bekas lain, rendam lagi sekali dengan air yang baru. Ini kerana udang geragau kering dikhuatiri mengandungi pasir2 halus, jadi bila rendam pasir dia jatuh ke bawah, kalau guna yang segar, buang kotoran, cuci dan toskan.
Dalam satu bekas, masukkan udang geragau tadi (toskan dahulu), bawang besar, cili hijau/merah, daun sup, kentang, kentang dan garam. Gaul rata.
Masukkan tepung dan baking powder, kacau rata dan tuang air suam tadi sedikit demi sedikit hingga mendapat adunan yang sempurna (tidak terlalu cair), kiranya boleh di"jemput" dengan tangan untuk dibuat cekodok.
Goreng dalam minyak sederhana panas dengan kaedah mencedok dengan sudu atau men"jemput" dengan tangan, pastikan anda basahkan hujung jari sebelum men"jemput" adunan tadi. Goreng hingga kuning keemasan, angkat dan letak atas paper towel. Hidangkan bersama sos cili....

Khamis, Jun 16, 2011

Muffin Oren Comel



Salam besiaran di pg khamis...pagi ni N3 projek mlm td, buat muffin oren.... comel2 gini mmg cute.. name asal Oren cup kek, pandai2 aje kita tukar name .... tak pe lah yg penting ada oren, suka sagat dgn rasa oren sungguh sdp...dan yg best sekali resepinya tersagat le ringkas dan senang...lebihan kulit oren tu saya cincang halus dan tabur diatas adunan....cadang raya nnt leh le buat byk biji...budak2 sure suka punya....resepi ambik di MyR dari Sofinar tq resepi shere di sini ye..dan akan menyusul lagi rasanya selepas ini...layannnnnnnnn


Oren Cup Kek
Resepi by: Sofinar@MyR
Bahan-bahan ( 27 biji )

200g mentega
200g gula halus / gula icing
200g tpg naik sendiri
4 biji telur ayam
2 biji buah oren diparut kulinya - lebih tu saya cincang tabur diatas
2 sdb perahan jus oren atau pati sunquick - yg ni saya tambah

Cara-cara
Pukul mentega dengan gula hingga kembang, masukkan telur satu persatu sambil dipukul lagi hingga kembang
Kemudian masukkan parutan kulit limau dan tepung. kacau perlahan2 hingga sebati. boleh juga digaul kaedah kaup balik.
Masukkan aduanan dalan acuan kertas, masukkan 3/4 bekas sahaja kerana kek akan kembang dan memenuhi cup itu, bakar 180 darjah selama 15 minit


Rabu, Jun 15, 2011

Kurma Ayam Daun Limau Purut


Besua kembali, utk tghari ni masak lauk kurma ayam daun limau purut..ada lg lebihan daun yg buat kerabu ikan bilis semlm...sdp tau....acutally resepi lauk kurma ayam ni dah dua kali sy buat, yg petama letak daun kunyit... asalnya kurma ayan daun kunyit dari resepi Kak Nor...cuma yg ni letak daun limau yg di racik...bhn2 yg lain semua same...tq Kak....nnt kita nak beli roti sbb ank bujang suka mkn roti cicah dgh kuah kurma ni....


Kurma Ayam Daun Kunyit
Resepi : Kak Nor@SecubitGaram
Bahan
1/2 ekor ayam - dipotong
1 labu bawang besar - di hiris nipis
2 ulas bawang putih - di ketuk dan dicincang
1/2 in halia - di hiris halus/pjg
1 peket rempah kurma Adabi - bancuh dgn sedikit air panas utk jdkan pes
2 biji ubi kentang - di potong
1 biji tomato - di potong 8 (x letak sbb x ada)
1 helai daun kunyit - di hiris halus ( hari ni sy letak daun kunyit)
Garam dan gula ( jika suka)
Minyak

Caranya
Panaskan minyak dan masukan bawang besar(sy tambah kulit kayu manis, bunga lawang)
Goreng hingga bawang kekuningan dan masukan bawang putih dan halia
Goreng lagi hingga wangi
Masukan pes rempah kurma
Kacau2 dan biarkan pecah minyak masukan ayam
Gaul ayam hingga mesra/sebati dgn rempah dan biarkan seketika
(boleh di masukan air jika rempah telalu pekat)
Bila ayam dah betukar warna masukan santan dan kentang (guna api sederhana)
Masak hingga mendidih dan jangan lupa utk megacau supaya santan tak naik kepala/pecah minyak
Masukan tomato, garam, gula
Bila ayam dan ubi kentang dah empok
Masukan daun kunyit dan cili merah
Tutup api bila dah masak

sdp ...sbb tu kita try sampai dua kali ni...letak daun kunyit n limau purut

nak lg sdp bau racik daun limau masuk dlm kuah kurma...lebihnya tabur buat hiasan

Samosa Ayam


Besua kita di pagi rabu....lama x mkn samosa..kebetulan ank pun request suruh buat kuih ni smlm...mlm tadi dok menyiapkan inti dan membungkus samosa, tekial2 jugaklah nak membuat kelongsong tu, takut juga nnt cantuman tegahnya x melekat.... akhirnya siap juga dan terus masuk peti..jd pagi ni tinggal di grg aje...sempat le bawa bekal sorg 4 keping, letak kentang yg didadu lagi tambah tebal inti nya...suka sdp sagat...resepi ambik dari dapur Hana..tp Hana guna Tuna, sy gantikan gan isi ayam yg di kisar ...saja perbagaikan intinya...ok jemput sarapan same....


Resepi: Hana

Bahan-bahan
Kulit Popia secukupnya
300g tuna dalam tin - toskan minyak - bleh tuko sardin
*1/4 bawang besar kuning
*2 ulas bawang putih
*1 sudu makan ikan bilis - yg ni sy x letak
*1/2 inci halia
1 sudu besar serbuk kari - bancuh ngan 1sb air
1/2 kiub pati ayam - optional
1 biji kentang kecil - potong dadu
1/4 btg carrot - potong dadu - leh ganti kentang n carrot dgn mix vege
Daun sup - hiris halus
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara
Blend bahan yang bertanda * . (bleh cincang bwg jika suka. my hubby tk mkn bwg)
Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga terbit minyak. Masukkan pes kari, kiub ayam dan sedikit air. Masukkan kentang dan juga carrot. Biarkan seketika hingga empuk.
Kemudian masukkan tuna. Gaul rata. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
Akhir skali masukkan daun sup. Matikan api.
Untuk membuat kelongsong samosa, rujuk step by step di blog Bro Rozzan. Thanx bro.. Masukkan inti tuna dan lipat seperti biasa.
Panaskan minyak. Goreng hingga kekuningan. Angkat dan toskan.

Selasa, Jun 14, 2011

Kerabu Tomato Ikan bilis



Salam di hari selasa buat semua..for manu lunch ni kekawan masak ape....pasti lauk yg sdp2 tukan, ok pada yg belum mkn tu jum laya resepi kerabu, hari ni sy buat lauk simple tp mmg sdp....Kerabu tomato ikan bilis ....harum bau dari daun limau purut tu membangkit selera...jenjalan kat MyR jumpa pulak lauk ni...negok pun akk2 kita dah lama juga menerai buat, resepi asal dari Hana menyusul pula kat dapur kak Nor67, nOOrsha, Lina Pg, dapur Hasue pun ada....kita aje yg ketingalan kot hehhe dah try buat pon hari ni... bhnnya ringkas sangat...kerabu ni buat pedas lg sdp..tp x leh letak byk cili api nnt bebudak x mkn jd berapi mulut....ok kita kasi layan dulu kerabu ni..tq Hana...


Resepi By : Hana@MyR

Bahan-bahan ( 3-4 org )
2 biji tomato - buang empulurnya n dihiris
Segenggam ikan bilis goreng (bilis yg dh dikupas)
1/2 biji bwg besar - dihiris
3-4 biji cili padi (bergantung thp kepedasan) - dihiris
1 btg serai - dihiris
Garam
Gula
Jus lemon - optional
Pak aji - klu suka
Sy tambah 5 helai daun limau purut yg di racik halus

Cara-cara
Ikan bilis goreng tumbuk kasar. Kemudian gaulkan semua bhn2. perasakan ngan garam dan gula. Klu nak lebih masam bleh letak jus lemon lebih.
Dah siap! bleh la dihidang.......SeLaMaT MenCube..

Isnin, Jun 13, 2011

Makorani Bakar Becheese



Besiaran di hari isnin...mulakan tugas2 seperti biase kembali....bagun awal sikit...time cuti sekolah bukan x bagun awal cuma sikit aje lewat hehehe ok le jum layang dulu makorani bakar becheese...utk tgharini kita mmg x masak nasi pun...mkn je makorani bako..sdp gak ape pun tuan rumah yg merasa dulu ye..ank2 nnt balik baru ngap...hem menu yg menambahkan lagi lemak2 tepu di badan ku ini...ehhh apa salahnya sekali sekala..tp pemknan pun nak kena jaga gak kan...bila umur dah peringkat cam ni...mcm le kertu sagat kita ni heheheh..muda lg wayyyy hahaha...ok lah layan dulu resepi dari Kak Nannie eehhh lama betul x jumpa Kak Nannie.tq kak kita copy resepi yeee...


Resepi: Kak Nannie

BAHAN-BAHAN :
300 gm macaroni - direbus sampai kembang
500 gm ayam/daging cincang
2 cawan cheese monzarella/cheddar
30 gm butter
1 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1 cawan susu segar
1 sudu teh lada sulah
1 sudu teh oregano/italian mix herbs
1 kiub pati ayam
4 biji telur
Garam secukup rasa

* Rebus makaroni sampai kembang dan toskan airnya.

CARA MEMASAK :
1. Panaskan butter dan tumis bawang merah dan bawamg putih yang telah dimayang halus. Kemudian masukkan daging cincang dan biar sampai daging masak.
2. Masukkan lada sulah dan serbuk oregano , susu dan kacau , kemudian masukkan semua makaroni tadi dan kacau lagi supaya semua bahan sebati . Masukkan kiub pati ayam yang telah dihancurkan dan jika masih kurang masin baru la ditambah garam.
3. Bila sudah masak tutupkan api dapur dan baru la dimasukkan telur sebiji demi sebiji sambil mengacau macaroni ini.
4. Masukkan macaroni separuh loyang dulu dan boleh la di susun keju monzarella kemudian terus masukkan macaroni lagi sampai penuh loyang pembakar. Susun cheese di atas macaroni. Bakar dalam suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sampai keju bertukar kewarna golden brown . Boleh la dibawa keluar dari oven dan biarkan sejuk dulu sebelum mengeluarkan macaroni ini dari loyang.

Sdp sagat boleh buat lg...

Ahad, Jun 12, 2011

Pandan Muffin Yani


Assalamualaikum...dah penghujung hujung cuti sklh ni bz lain pulak dtg...nak meiron yg sebakul tu dah menunggu...hemmmm nasib bukan kerja ku iron me iron ni selmt...
ok ptg ni kita n3 muffin pandan comel...saja-saje je buat utk sambut father day mlm ni...ikutkan nak buat kek sebiji, tp memandangkan Mr.laling x mkn kek mekek...itu pun setakat cuit2 aje, so buat yg comel2 cam ni dia ngam jugak le...dpt byk biji kalau buat comel2 gini...tahan le 2,3 hari....resepi tesagat le mudahnya...suka gan bau pandan sermerbak harum...negok kat MyR ramai jugak geng2 dah buat rupanya...yg ni sy buat semua sekali hijau biar semua rasa pandan..tq Yani izin tepek resepi kat cini...


Resepi: Yani@MyR

Bahan-bahan ( 6 biji- 7cm acuan muffin )
90g butter
70g gula halus
1 biji telur
40ml susu segar
sedikit vanila esen
110g tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil pandan emulco

Cara-cara
Pukul butter sehingga lembut. Kemudian masukkan gula,pukul sehingga putih.
Masukkan telur sikit demi sedikit. Pukul sehingga semuanya sebati.(sebelum masukkan telur ke dalam adunan,pukul dulu sikit telur tu dengan garfu. Tak perlu kembang). Kemudian masukkan esen vanila. Pukul lagi sehingga sekata.
Masukkan pula tepung yg telah diayak dengan baking powder ke dalam no.2 sedikit demi sedikit sebanyak 3 kali berselang seli dgn susu segar sambil di kacau. (tepung-susu-tepung-susu-tepung)
Bahagikan adunan kepada 2. Ambik satu bahagian adunan, masukkan pandan emulco dan kacau sehingga sebati.
Isikan cup muffin dengan dua adunan yang berlainan itu. Bakar selama 25-30minit dengan suhu 180C.
siap utk dimakan

Pandan muffin ni sy buat dua adunan itu yg dpt bayak biji...

Jumaat, Jun 10, 2011

Asam Pedas Ikan Keli


Assalamualaikum buat semua, yeeehh dah jumaat rupanya.... wahai ank2 2 hari lg aje ada masa nak melepak pasni sambung balik belajar yeeee....tghari ni masak lauk asam pedas ikan keli..pehhh mgg le menyekat...fv lauk dan fv ikan sekali....pikirkan nak masak grg belada ikan ni..tp x ada pulak yg bekuah.....masa satu lauk je tghari ni..dlm tu dah ada letak kcg bender cukup leeeee ....ok tuan rmh nak sambung projek yg byk tu...nnt kita ceta yeee apakah projeknya.....layan je dulu asam pedas ni...


Khamis, Jun 09, 2011

Manggo Sago Dessert


Hai salam di ptg hari khamis....dessert lg..mmg x jemu lee kalau pekena dessert cam ni di petang2 hari...hari2 pun x apa tp asalkan yg belainan...mmg le bekremel rasanya.. sdp sejuk nyaman lalu kat tekak... naknya bila buat sagu gan perasa manggo ni begelas2 megadap pun x ape ...kalau nak tahu rasanya cam ne kena le buat yeeee resepi asal leh masuk Sini...tq pada tuan empunya resepi.. mmg amazing rasanya.......


Resepi: My Kichen Snippets
Ingredients:
2 sweet mango
4 tbsp of sago pearls (soak in cold water for half an hour)
125ml evaporated milk (sy guna susu cair dlm tin)
200 ml mango juice
50 ml water
2-3 tbsp sugar (more if you like it sweeter)

1. Bring about 4 cups of water to boil in a saucepan. Add in sago pearls and bring it up to boil. Once it boils, continue to stir for a minutes and then turn off the heat and cover the saucepan. Leave it for 20 minutes. At this stage the sago pearls should be transparent.
2. Drain the sago from the hot water in a strainer, rinse under cold running water until it cools down and water runs clear and set aside.
3. Peel and cut mango into cubes. Set aside some of the cut mango for garnish.
4. Blended the rest of the mango, sugar with the 50 ml of water until smooth.
5. In a mixing bowl, mix the blended mango, cubed mango, mango juice and milk. Stir well. Add in the sago pearls and stir until well combined.
6. Chill before serving.


Note: If mixture is too thick you can always add extra milk or mango juice to it.

Rabu, Jun 08, 2011

Puding Laici


Assalammualaikum... salam besua kembali sejak tuan rmh x ada 4 hari..rasa cam behabuk pulak dapur kita ni.....macam le lama sagat kan..ok le ptg ni x ada apa yg menarik pun, just buat dessert biasa-biasa aje... dessert dah berulang kali membuatnya...puding laici...itu pun negok ada setin lg yg tingal kasi pehabis kan....jadi lah buat utk kudap2 di ptg hari...resepi yg byk kali di buat...layan


Source:Kak Nor
Source :qasehmu-abadi.blogspot.com
Bahan-bahan

1 paket agar2 serbuk (10gm)
5 cawan air ~ cawan metrik
8 sudu besar gula ~ lebih kurang 3/4 cawan metrik
1 tin susu cair
1 tin laici ~ dimesin/blend dgn 1 cawan air laici dlm tin
1 helai daun pandan ~ ni k.nor tambah

1. blend laici dgn 1 cawan air laici. Blend kejap jer jgn sampai lumat/halus.
2. lebihan air laici tu K.Nor jadikan kuah masa makan puding tu (sejukkan dulu utk dptkan rasayg lebih nyaman masa makan)

Jumaat, Jun 03, 2011

Pisang Goreng Cicah Sos Kasterd



Salam besiaran di pagi jumaat..indah pagi ni...pada yg bepuasa tu selamat puasa yee...ini salah satu hidangan yg boleh di buat utk bebuka juga... simple lg sdp...manu ni kita buat utk sarapan pg ni...laju le sdp cicah gan sos kasted naknya bila di curah byk2 atas pisang tu...perlu buat kalau nak merasanya mcm mana...hehe jemput...


Bahan
Pisang yg digoreng mcm biasa salut dgn tepung
Sos kasterd
1 tin susu cair/susu kotak@2 cawan
1/2 gula
2 sdb tepung kasterd
1 sdk asen vanila
Satukan semua bhn dalam periuk dan sebatikan
Letak atas api dan kacau hingga kasterd seakan pekat..tutup api
Dan boleh di curah atas pisang..same je mcm buat sos kasterd yg dimkn besame puding roti, puding coklat, banana pop...


Khamis, Jun 02, 2011

Upside - Down Pizza



Salam, betemu kembali di hari khamis..n3 mlm2 pulak bz sikit sejak dua menjak ni... mungkin juga bz sampai seminggu dua..ada le projek sikit......dah cadang dari kemarin mmg nak buat manu ni time cuti2 sekolah, kebetulan hari ni kita posa so leh le buat juadah utk bebuka sekali...upside - down pizza npk kat rumah adik kita tu Sari Yusa..sebelum tu Tun_telani pun dah buat juga...kita pun sempat le masuk list resepi ni hehhe.....betul le mmg mudah sagat - sagat buatnya...dan yg paling penting tersagat le sdp ke enakan rasa taburan cheese tu....suka dgn rasa dough nya inti pun sdp basah2 gitu.. mmg betambah..kita buat dapat dlm 2 tray..ambik ko...puasnya mkn.....tq pada tuan empunya resepi yeee perlu buat lg ni...izinkan copy resepi yeee


Upside-Down Pizza
loyang 9x9 inch


Dough
2 bj telur
1 c susu
1 c tepung
1 sb minyak
1/2 sk garam

gaul sebati (me guna mixer) semua bahan.
sedia utk diguna

Filling
1 keping dada ayam - kerat2 (sy letak lebih)
3 sosej/hotdog - kerat2
1/2 tin cendawan butang - hiris
1/2 bawang besar- dadu
3 ulas bawang putih - hiris halus
2 sb tomato puree
1 sb oregano
garam

Tumis bawang besar dan bawang putih sampai layu
Masukkan ayam dan tumis sampai ayam masak
Masukkan sosej, cendawan, dan tomato puree. masak kejap.
Gaulkan oregano dan perasakan garam
Keju secukupnya

Cara2:
Panaskan oven 180 degree
Letakkan filling dlm loyang (tgk gmbr)
Tabur cheese atas filling.
Cuahkan adunan 'dough' kat atas.
Bakar selama 25 minit, hingga keperangan.
Biarkan selama 5 minit sblm potong dan hidang.


Selasa, Mei 31, 2011

Puding Coklat Sos Kasterd


N3 lagi dgn manu yg tetunda..yg ni pun jgn di tanya juga mmg dah habis ..semlm seharian x dpt masuk blog tu yg kita letak pic sementara di Fb...semlm hari senin kita buat puasa ganti...jd sedang elok le buat dessert ni sebagai pencuci mulut ...kalau x bulan posa mana le nak dpt dessert2 cam ni kan... buat santapan bebuka selain nasi...kebetul mlm senin tu npk Kak Nor tayang puding ni kat Fb so kita pun plan le nak buat... resepi asal dari Dj juga...sdp rasa seakan sekerim... perlu buat lg ank2 pun suka...cuci mata lg ye...



PUDING COKLAT SOS KASTARD
resipi : Dayang Jack
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Puding Coklat :
10 g serbuk agar2 (plain) Cap Tiga Ros
500 ml susu segar (k.nor lebihkan 100ml)
250 ml susu cair
100 ml air
3/4 cawan gula pasir
2 sb susu pekat
2 sb serbuk koko (bancuhkan dgn sedikit air panas)
1 sb tepung kastard + 2 sb air
1 sb mentega
1 sk esen vanilla

Cara-cara :
Larutkan agar-agar dan gula bersama 100 ml air. Kemudian, masukkan susu segar, susu cair dan susu pekat. Kacau sebati dgn api perlahan. Setelah itu, masukkan koko, esen vanilla, tepung kastard dan mentega. Sebatikan. Tutupkan api. Tuangkan ke dlm bekas bersesuaian. Sejukkan.

Bahan Sos :
2 cawan susu segar/susu cair (DJ campurkan kedua2nya)
2 sb tepung kastard
4 sb gula pasir
1 sk esen vanilla

Cara-cara :
Satukan kesemuanya di dlm periuk. Kacau hingga tepung larut. Kemudian, dipanaskan dgn api kecil hingga sos kelihatan pekat. Tutupkan api, dan tuangkan ke dalam bekas puding tadi. Sejukkan terlebih dahulu. Kemudian, hiaskan dgn coklat urai jika suka.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More