Jumaat, April 22, 2011

Talam Sagu Pandan


Salam buat semau, hehehe dah sampai rmh kita kuih talam ni..kebetulan ptg ni ada kekawan nak dtg rmh negok bby, pikir juga nak hidangkan apa utk tetamu di ptg hari.. ye terus ingat kat kuih yg tegah popular skrg ni... x susah membuanya, cuma jgan lembut/lembik sagat nnt susah nak potong, kalu letak dlm bekas x ape juga...yg ni saya tambah perasa pandan dan bahagian putih tu sy kurangkan sikit, sbb x nak belemak sagat lg pun di bahagian bawah dah besantan....apa pun memang sdp di mkn sejuk..tq pada Kak Anim izinkan saya copy resepi ye buat simpanan


Talam Sagu
By : anymz mykitchen

Bahan2 lapisan bawah
2 cawan santan cair
1 cawan sagu-cuci dan rendam sebentar
1/2-1 cawan gula pasir-akak letak 1 cawan
garam secukup rasa
pewarna merah secukupnya
(Sy letak perasa pandan)

Cara membuat
Sapu acuan dengan minyak dahulu
Gaulkan semua bahan hingga sebati
Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 min (sy letak dlm acuan)
Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu
Letak adunan lapisan atas

Bahan2 lapisan atas
3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
1 sudu teh garam

Cara membuat
Gaulkan semua bahan supaya rata
Tapiskan ke dalam kuali tak lekat(non stick pan) dan kacau sebentar atas api
Apabila nampak pekat tutup api dan tuangkan ke atas lapisan bawah
Kukus lagi lagi selama 20 minit

20 ulasan:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

wah..dah sampai ke rumah awak rupanya...cantik warna hijau

Sheila Shafeareen berkata...

hai Nazrah - tq heheh yee buat hijau pandan dan rasa pandan juga.....sdp mkn sejuk

Nieza berkata...

sedapkan kuih ni...saya pun dah buat...sagu tu memang lembik susah nk potong.

Mas berkata...

mas pun suka talam sagu ni..
sedapp kan...

cik cek berkata...

Wah! kaler hijau...fav kak cek...hijau...putih...serasilah...ccantik....:-)

Naz berkata...

Talam sagu dah singgah sini. Bila ntah nak singgah dapur Naz...

mimiazie72 berkata...

ghajennya sheila dgn ada bb kecik mcm tak dalam pantang je

~Norul Mas Hana ~ berkata...

wahh dah sampai dapur kak sheila...bestnyer,..cantik kaler ijauu lagi.... =)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Nieza ye kalau letak dlm loyanmg susuah sikit nak potong kan..rasanya buat dlm acuan senang sikit

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas ye sdp nila di mkn sejuk...rasa panmdan, rasa rose pun sdp kan Mas..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cek Cik- suka kaler hijau ye,,,ada putih mmg kena masuk warna apa pun kan.... cek

Sheila Shafeareen berkata...

hai Naz heheh kebetulan ada teman nak dtg tadi petang tu yg buat hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai mimiazie72- heheh biasa le siapa lg nak buat ank2 pun nak mkn..kita jugak yg masak heheh kita dah habis pantang...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Norul ye dah sampai dah..kebetulan ada tamu dtg tu yg hidangkan kuih yg tehah popule ni..sdp member kata...

atie @ ejay berkata...

kak, mmg mabeles talam sagu nih ehehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai atie@eyay- yee sdp sagat belemak jugak yg atas tu kan..tang sagu tu mmg sodap

ilahjy berkata...

dah sampai pun umah shiela..sama kala kita.. tapi best la taruk pandan tentu lebih wangi..nyum2 makan panas sedappp

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak ilahjy- yeyey sdp kak rasa pandan dan lemak santan tu...cuaca panas..mkn yg sejuk sdp masuk ke tekak..

tun_telani berkata...

haa, dh kuar yg kaler hijau pulak. tun ni lambat sket, kene nunggu enchik hasben bw gi kedai sbb xcukup stok bahan..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun- heheh bias le kita pun kena tunggu bos kalau nak ke kedai heheh ye calor hijau pandan sdp buat yeee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More