Rabu, April 20, 2011

Stew Daging


Daging yg di perap besame lada hitam

Salam utk semua..apa macam dah siap masak ke utk tghari ni...hemmm semlm gi jln -jln tersingah dapur kak Azlita..bekenan pulak dgn lauk stew daging tu... lama juga x buat dan makan... sedang elok lah tu dgg dlm peti pun ada...mmg betul kata Kak Azlita membuatnya mmg cepat dan senang cuma resepinya agak pjg sikit... kira bebaloi jugalah ... sesuai di mkn dgn roti atau nasi..Tq pada yg share resepi ni ye izinkan saya copy....
STEW DAGING
by: Raidah
source : Hana

Bahan-bahan
500gm daging lembu/kambing ~ bersihkan dan potong kiub
2 biji bawang besar ~ potong dadu
5 ulas bawang putih (jgn hiris/potong, sebiji2)
2 sudu pes bawang - resepi di bawah
1 batang lobak merah ~ potong dlm 1 inci
2 biji kentang ~ belah 4
2 helai daun bay
2 sudu tepung gandum - hana letak 1 sudu makan je
1 sudu kecil serbuk lada hitam
Garam dan gula
Sedikit daun bawang, sup dan bawang goreng ~ utk hiasan
Minyak untuk menumis
Air secukupnya.

Cara-cara
Panaskan minyak didalam periuk tekanan(pressure cooker) atau periuk yg sesuai. Gaulkan daging bersama serbuk lada hitam dan gorengkan daging lebih kurang 10-15 minit atau daging keperangan. Kemudian angkat daging.
Tumiskan bawang putih, merah dan daun bay. Kemudian masukkan pes bawang dan tepung gandum, kacau rata.
Masukkan semula daging dan air secukupnya, kacau rata. Tutup periuk dan masak selama 1 1/2 hingga 2 jam(kalau menggunakan periuk tekanan, masak selama 20 minit).
Kemudian tambahkan kentang dan lobak. Tutup dan masak lagi selama 20minit atau sehingga sayuran empuk/lembut.
Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Hidangkan dengan ditaburkan dgn bawang goreng, daun sup dan daun bawang.

RESEPI PES BAWANG
by: Raidah

Bahan-bahan
1 kg bawang besar ~ belah 2 dan hiris
300 gm bawang putih ~ belah dua
1/2 liter minyak atau secukupnya

Cara-cara
Panaskan minyak, tumiskan bawang putih sehingga kekuningan dan angkat.
Kemudian tumiskan pula bawang besar sehingga bawang masak tak perlu sehingga garing. Angkat.
Kisar bawang putih dan merah sehingga hancur. Guna pengisar kering atau boleh juga masukkan dlm pengisar dan kisar bersama minyak gorengan tadi.
Masak semula bawang tersebut sehingga bawang betul2 masak.
Pes bawang ini boleh disimpan....taruh dalam botol dan simpan dalam peti ais.

10 ulasan:

izahdaut berkata...

kak shiela org pahang ye...la kome tak tau pun..haha..tau nyer kak madihaa je, tapi tu pun sebab baru juge dia berhijrah ke pahangkan.peh tu die kawin gan org pahang.akak..kome pun nok balik lepeh juge cuti buruh te. nak menengok baby baru.dua org anak buah baru keluor.akok kome ada kawin ngan org temerloh.rumoh die depan sungei pahang te.sedak la deme dpt makan ikan patin fresh yek

Mas berkata...

baru jer nmpk kak ita buat..dah sampai sini...he..he..
sedappnya tengok...

cik cek berkata...

Dtg jenjalan kat sini...nampak lak lauk cam gini...aduh...perutku berkeroncong lagi...kechurnya...

Chik Mimi berkata...

sedapnya sheila dapat cicah ngan ghoti bb buat apa tu?

Naz berkata...

Assallamualaikum Kak Sheila..
Stew ni Kalau makan dgn roti pun sedap kan..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Izah-heee akk org Kl tapi kg suami di temerlo dan kelantan..Mak mentua ada di temerloh buka kedai makan di sana..kelantan pun ada balik juga

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas- ye resepi ambik dari rmh kak ita mmg sdp.. makn gan roti

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cik cek- heheh lapar ye jemput mkn mmg sdp kalau rajin leh buat masaknya senng aje

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam Naz ye mmg dgn roti mmg sesuai anak akk meratah aje..jemput

Sheila Shafeareen berkata...

Hai chik Mimi ye sdp cicah gan roti..x kira le roti paun ke roti biasa kee atau roti yg keras tu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More