Ahad, April 24, 2011

Roti Goreng Ragup Inti Strawberry


As'salamualaikum semua.. cerahnya cuaca di pagi minggi ni...semoga secerah kehidupan kekawan semua...nak sarapan yekkkk...hem hem roti pun ada ni boleh juga mencuba resepi yg dok ada dlm list...alahai kekawan pun ramai yg dah memcubanya rata2 kata sdp ...hemm mmg sdp roti goreng ragup ni di mkn panas..sy sapukan jem strawberry npk cantik merah kat dlm roti tu..ank2 pun suka kata salutan tepung tu mmg ragup..Tq Hasue..akk copy yee..lain kali leh buat roti disapu , kaya pandan, kaya durian pulak....jemput sarapan same..

Roti Goreng Rangup >> HaSue@myresipi.com

Bahan-bahan:
* 8 keping roti
* Serikaya - Secukupnya
* 2 cawan Tepung gandum
* 2 1/2 cawan air
* 2 sm Marjerin
* 1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
* Sedikit pewarna kuning

Cara-cara
1. Di dlm bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula. Bancuh dgn air(guna whisk lg sng)warnakan kuning dan ketepikan.
2. Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
3. Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
4. Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan. (Sy suka sedikit hangus,lg rangup!)
5. Tips: Roti yg dipotong pd saiz kecil lebih menarik perhatian si manja anda.. SELAMAT MENCUBA! :)

Nota biru:Adunan yang sama boleh juga untuk menggoreng pisang,keledek,keladi,cempedak dan sebagainya yg memerlukan adunan tepung goreng..

Betapa ragupnya salutan tepung tu...
Boleh le buat lg dgn inti kaya pandan, kaya durian, nak pedas letak inti sardin pehhhh terbayang2 aje....

10 ulasan:

cik cek berkata...

Emmm....sedapnya....selalu inti sardin ke Tuna...ni inti Strawberry lagi..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cik cek- heheh tu le mmg sdp rasa masam manis pastu ragup pulak sdp di mkn paas

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

hmmm...kalau ada roti lebih boleh la wat ni....

Kak Rosaliza berkata...

assalam shiela..mmg ranggup n sedap roti ni kan ,akk pun suka

Sheila Shafeareen berkata...

Hai nazrah yee- sdp tu sekali cuba rasa nak buat lagi tp dgn inti yg belainan pulak..
budak22 pun boleh bawa bekalan

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak rosaliza- yy mmg ragup salutan tepung tu..kita nak buat lagi esok2 utk ank bawa bekal tp dia org nak yg pedas pulak heheh

Ctnaemah berkata...

nak buat juga laa camni..jem blueberry ada lagi ni..hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai ct naemah- hehe ye buat tau mmg sdp apa jempun leh letak..sdp juga buat minum ptg pekena pulak teo panas tau nesc o pehhh

kak ina kl berkata...

salam ziarah ..akak lebih suka buh sardin ..pastu gulung..tekak lain-lain kan..mana nak sama

tun_telani berkata...

wah.. inti strawbery pulak.. xpenah try lagi setakat nih.. tun mmg suka betul adunan ni, segala jenis goreng2 guna resepi nih. sedapp!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More