Selasa, April 19, 2011

Spaghetti Daun Kesum



Assalamualaikum...Taraaaaa dah siap masak leh rehat...sapa nak mkn dulu sila le ambik...bdk2 balik sklh nnt just panaskan kuah aje, lama juga x buat spaghetti ...kemarin masuk rmh Sofea jumpa le resepi yg menarik ini.... mmg ada kelainan dari segi rasa...sdp dan harum bau dari daun kesum tu mmg memikat selera kuah spaghetti ni..tambah dan tambah lagi..daun kesum diracik halus... letak byk lagi sdp tau....dlm kuah tu sy tambah buah tomato dan karot yg di potong dadu...tq sofea sy copy resepi ye....jemput mkn

SPAGHETTI DAUN KESUM
BY: Sofea@after6am

Bahan-bahan:
1 paket spaghetti
sedikit garam
Olive oil @ minyakl jagung @ minyak masak
~rebus spaghetti hingga lembut, toskan dan renjiskan sedikit olive oil.

Utk kuah:
daging @ isi ayam~ cincang halus
3 ulas bawang putih
2 sb cili kering kisar
3 sb sos cili
1 botol sos spaghetti kimball@ Prego
1/2 tin cendawan butang~hiris nipis
garam & gula
sedikit serbuk lada sulah
1 sdb lada hitam tumbuk (yg ni sy tambah)
air
minyak utk menumis
Daun kesum~ utk tabur

Cara:
1. Panaskan minyak, tumis bawang putih yg telah dicincang halus hingga wangi & masukkan cili kisar.
2. Masukkan isi ayam @ daging & kacau hingga air dari daging tadi kering.Tambah air jika daging masih keras.
3. Tuangkan sos spaghetti, sos cili dan kacau hingga mendidih. jika pekat boleh tambahkan sedikit air. Masukkan garam, gula & lada sulah secukup rasa. Kemudian masukkan cendawan butang dan perlahankan api, biarkah kuah reneh dalam periuk sbb lagi lama lagi sedap.
4. Cara menghidang: Masukkan spaghetti dalam pinggan, sendukkan kuah dan taburlah hirisan daun kesum. Selamat mencuba!

10 ulasan:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

mmm... rasa italy yg dimelayukan ek... hihi

Sheila Shafeareen berkata...

hai Sari- yee betul tu...dah kawin campur heheheh

cik cek berkata...

Kak cek ingatkan asam pedas kita je ada daun kesum....spaghetti pun boleh...kalau org Italy makan ni confirm menjilat jari...he he...

Sheila Shafeareen berkata...

hai cik cek hehe kompom teruja org italy mkn hehehe lawak tu lee...byk sdp lahh hehhhe

Ctnaemah berkata...

sedapnya..harus dicuba ni....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ctnaemah- yee mmg sdp dah perlu cuba hehhe..

Sofea berkata...

shiela..tq2 krn mencuba spaghetti daun kesum tu..harap2 org italy x marah kita lah ye...dh la tambah cili pas tu campak daun kesum lagi...mmg sedap kan..! :)

Sheila Shafeareen berkata...

hai Sofea hehehe betul tu..tapi mmg sdp leee di ubah susuai rasa..mmg kena dgn tekak family sy...sure org italy x marah punya heheh sbb telampau best hehehe
terima kasih sekali lagi pada sofea..

~Norul Mas Hana ~ berkata...

bestnyer..leh try ni.. =)

Sheila Shafeareen berkata...

hai norul- yep sdp buat yeee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More