Sabtu, April 09, 2011

Puding Milo Kukus


negok dlm puding ni cantik besarang-sarang

Besiaran di petang hari..yeeeehhh siap pencuci mulut utk hari ni sempat le time masak lauk tegah hari tadi sambil tu megukus puding..ni baru je di keluarkan dari peti sejuk...mmg sdp puding ni simple je bahan2nya..kemarin Kak Dayangjack tayang puding ni terus bekenan heheh... hari ni baru ada kesempatan nak buat...puding ni saya buat dua adunan kalau bwt satu mmg x mencukupinya punnnn....(Ayat Johan raja lawak) letak dlm mangkuk dptlah dlm 4 mangkuk kaca ni..negok tu rupa puding cantik besarang- sarang dlmnya...rupanya seakan mcm kuih kelantan yg manis tu di kukus jugak..x ingat pulak name kuih tu...apa pun puding milo ni mmg sdp nyam nyam..Tq Kak Dayangjack..saya copy resepi yeeee
bahagian luar mangkuk kaca npk tak lobang-lobang yg bearang tu...

Resepi: DapurKu SaYang@dayangjack.blogspot.com

Bahanya- 2-3 org makan
1 cawan milo
1 cawan susu segar
1/2 cawan gula perang (boleh tambah ikut citarasa)
2 biji telur grad A
1 sdk esen vanila
Caranya
Panaskan pegukus, jerang airnya
Sediakan bekas tahan panas utk puding, jika nak buat satu bekas sapukan sedikit mentega
Kisar semua bahan dia atas hingga sebati kecuali telur, ketepikan
Dalam bekas lain pukul telur pelahan-lahan ttp jgn sampai bebuih
Satukan telur dgn bahan yg di kisar tadi
Kacau sebati kemudian tapis
Tuang dlm bekas tahan panas, tutup dgn kertas alamunium foil
Kemudian kukus selama 30-40 minit
Setelah masak di biarkan sejuk - Saya sejukan dlm peti ais

@ Saya buat dua adunan gandakan semua bahan..cuma gula tu sy kurangkan sikit..
yg ni baru di keluar dari peti ais..abaikan le wap sejuk tu yeee

10 ulasan:

DJ Dayang berkata...

eh, berkenan pulak dgn mangkuk kaca munge2 tu....pinjam boleh??...haha

trm kshlah byk2 yer sudi cube resepi ni. puding ni mmg ade sarang lps kukus..tu yg istimewanya...hehe. tq again... :)

Sheila Shafeareen berkata...

hai DJ- yee sdp mmg bekenan kat sarang2 tu..sdp ank2 kata puas mkn sbb kan rasa milo tu...

DJ mangkuk murah je tu heheh tq resepi yeee

~Norul Mas Hana ~ berkata...

sedapnyer puding milo...makan sejuk2 masuk tekak..anak2 mesti suka =)

Naz berkata...

Wah! Laju resepi dh sampai sini.. Rajin akak ni eh.. Laju betul mengayuh di dapur..

issnita berkata...

alamak tergodalah
copy resepi kat sinilah
yum...yum......

Sheila Shafeareen berkata...

hai Norul- heheh ye sdp tu perlu cuba baru taru kesedapannya heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai issnita- heheh tegoda yee sdp try wat yeeee..ank sure suka punya..lebih kan koko pun sdp gak

Sheila Shafeareen berkata...

hai nas- heheeh laju kayuh naik basikal resing hehehe sdp try yeee

Wanieyra berkata...

bersarang lah pulak puding tu ye....nanti nak try jugalah. kalau ira guna mangkuk kaca utk kukus, boleh ke? tak pecah ke?

Sheila Shafeareen berkata...

hai ira..ye akkk guna mangkuk kaca kecil tu yg tahan panas...mmg besarang puding ni.....

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More