Jumaat, April 29, 2011

Roti Goreng Ragup Inti Sardin


Assalamualaikum, besua di pagi jumaat yg indah..baru reda hujan di luar tu.. sejuk rasanya... jom bf besama nak..milo panas pun dah siap di bancuh....pagi ni bf gan roti grg ragup inti sardin pula, kemarin dah buat yg berinti manis...bf ala kadar aje hari ni.... dlm peti pun bhn masak dah habis licin..tuan rmh pun nak g becuti..dok simpan bhn basah lama2 pun nnt jd x elok jugak..roti grg ni sempat le ank2 bawa bekalan seorg dua keping......resepi saya letakan di sini sekali lagi..


Roti Goreng Rangup >> HaSue@myresipi.com

Bahan-bahan:
* 8 keping roti
* Serikaya - Secukupnya
* 2 cawan Tepung gandum
* 2 1/2 cawan air
* 2 sm Marjerin
* 1 sudu kecil garam dan gula(gula bkn nak bagi perasa tp nak bg kuih sdikit berkilat je)
* Sedikit pewarna kuning

Cara-cara
1. Di dlm bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula. Bancuh dgn air(guna whisk lg sng)warnakan kuning dan ketepikan.
2. Ambil 2 keping roti dan intikan dengan serikaya dan potong ikut citarasa..nak cantik buang kerak tepi pun boleh.
3. Panaskan minyak di dalam kuali utk menggoreng.
4. Celupkan roti td ke dalam adunan tepung dan goreng segera sehingga keperangan. (Sy suka sedikit hangus,lg rangup!)
5. Tips: Roti yg dipotong pd saiz kecil lebih menarik perhatian si manja anda.. SELAMAT MENCUBA! :)

Nota biru:Adunan yang sama boleh juga untuk menggoreng pisang,keledek,keladi,cempedak dan sebagainya yg memerlukan adunan tepung goreng..


11 ulasan:

~Norul Mas Hana ~ berkata...

Salam pagi jummaat kak Sheila,
wahh..idea bagus tu letak inti sardin..leh try jgk nnt.. =)

HaSue berkata...

tadi dah makan kat umah mamahawa..ltk inti sardin gak..ni nak tumpang mkn umah kak sheila lak..nak 2 ketui plis..hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Norul
yee mmg sdp sesuai buat sarapan, munum ptg dan bekalan,,try yee akk adah dua kali cuba yg manis dan yg pedas mmg sdp le..grg garing lagi sdp tau...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai HaSue-
terima kasih ye dgn resepi ni..dah dua kali akk buat..mmg le esuai dimkn ank pun suka...kira resepini boleh lah buat selalu..
mcm bejanji pulak gan mama hawa hari ni yeee

tun_telani berkata...

ni mkn berketol2 pun x puas nih.. buat berkali2 pun xpe.. hihi

CT Delima berkata...

Assalamulaikum sheila

Baru jap tadi masuk dapur Mama Hawa, ni masuk dapur sheila ada menu yang sama. wahh.. mesti sedap resipi ni, akan cuba juga nanti.. insyaAllah :D

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Ct- heheh sdp ramai juga yg dah cuba..nak inti manis pun boleh ..kalau ank pedas lg sdp..yg penting salutan tepung tu buat ragup... akk try buat yeee

cik cek berkata...

Menu ringkas confirm sedapkan...:)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai cek cek-
yee x di nafikal lagi mmg sdp dan ragup..try yeee.inti tu ikut citarasa masing2..

Naz berkata...

Naz suka sardin.. Nak seketul Kak Sheila...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai naz
heheh sdp tau but yee ank sure suka punya buat utk sarapan ragup aje roti di salut tph garing sikit lagi sdp

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More