Isnin, April 25, 2011

Nasi Goreng Nenas


Assalammualaikum..utk manu thghari ni sy buat nasi grg nenas...kebetulan hari ni lama sikit di dapur..ada lee ntt sy N3 yeee... ok lah, di dlm nasi ni dah penuh segala kazanah yg ada so x payah lagi nak masak dua, tiga lauk... sy guna nenas dlm tin mmg sdp..masam2 manis..bestnya ada letak lada hitam tu yg sdp..kuali pun dah siap basuh... kalu nak mkn just ambik dlm rice cooker... mmg sentiasa hagat aje...bebudak balik dari school nak mamam... tinggal embik je dari dlm periuk..apa pun tuan dapur rasa dulu ye, resepi ni dari kak liza..dlm buka masakan beliau pun ada, resepi buku Senang Memasak Besama Chaf Hanieliza...tp saya ambik dan copy dari dapur kak Ummi..tq pd akk bedua izinkan saya copy yee...


Nasi Goreng Nenas
By :- Kak Liza
Resepi: Kak Ummi
Bahan:-
* 2 mangkuk nasi putih
* 1/2 cawan nenas dalam tin (toskan airnya)
* 1 biji telor (dipukul sedikit)
* 5 ekor udang besar (akak guna sederhana jek, taruk lebih)
* 100 gm sotong (dipotong kecil)
* 2 ulas bawang putih (dihiris)
* 3 ulas bawang merah (dihiris)
* 1/2 cawan sayur campur
* 1 biji cili merah (dicincang - akak letak 2 biji nk pedas)
* 1 sudu besar sos ikan (sos nampla)
* 1 sudu besar sos tiram
* 1 sudu besar lada hitam (akak kurangkan sikit)
* 2 sudu besar marjerin (akak guna butter)
* garam (optional - sebab sos nampla dah masin)

Cara Memasak:-
1. Panaskan marjerin dan tumiskan bawang merah, bawang putih dan cili merah yang dihiris/cincang tadi.
2. Masukkan udang, sotong dan sayur campur. Kacau rata sekejap.
3. Masukkan telor dan biarkan telor masak sedikit baru dikacau hancur.
4. Masukkan nasi, sos nampla, sos tiram dan nenas. Kacau rata.
5. Apabila nasi sudah nampak garing, bolehlah diangkat dan masukkan ke dalam buah nenas yang telah dibelah dan dikorek isinya. (*akak xda nenas pun).
6. Taburkan hirisan daun bawang dan hidangkan.

Ada sambal belacan dan ulam timun sdp ni....

4 ulasan:

Iza Akma berkata...

assalam sheila,
kebetulan kak pun lom lunch lg nie..sedap nampak..dengar nenas tu yg buat kecur..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam akk lahai kalau dekat lama saya hulur terus letak kat meja bawah saji tu heheh jemput mkn heeh

Sari Yusa Ibrahim berkata...

berselera tengok nasi goreng tulah..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai sari-
yee sdp tau bebagai ada dlm nasi tu..yg pasti rasa lada hitam & nenas... ada rasa manis, pedas sdp tau hehhe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More