Rabu, Jun 23, 2010

Ubi Goreng Jermen

Salam..lama x pekena mkanan org dulu2 ni..kiranya manu org zaman jepun le ubi kayu...smlm ptg gi pasar tani Bandar Kinrara npk ubi kayu ni..terus sambar bukan ape ubinya npk gemok2 geram le pulak kita negok..biasa kalau npk pun buat dek je kat ubi kayu ni.....so mlm tadi kita dah kupas kulitnya dan rebus, pagi ni siap di goreng....Mr.laling suruh buat kudap2 nnt mlm leh makan sambil negok bola..ape pun kita sental dulu separuh....Pelik jugak zaman jepun mkn ubi kayu tapi resepi ni namenya ubi grg jermen..
Bahan-Bahan - Sumbangan resepi dari Majalah Saji julai 2008
  • 1 kg ubi kayu
  • 1 sdb gula
  • 1 sdk garam
  • 2 sdb serbuk kari
  • 1/2 sdk jintan manis/jintan putih
  • Setangkai daun kari
  • Minyak utk mengoreng
  • Rebus ubi hingga masak tetapi jangan telalu empok
  • potong kecil ubi yg direbus tadi
  • Gaulkan dgn semua bahan di atas kecuali minyak
  • Panaskan minya dan goreng ubihingga keperangan
  • Angkat dan toskan minyak
  • Lepas toskan sy gaul sedikit lagi dgn 1/2 sdb gula..



8 ulasan:

Watierman, rmanbkr berkata...

Makanan masa Jepun..apa kena mengena dengan orang Jermen tu pulak....??? Musykil....cabuttt!Sebenarnya nak sikit tapi takut kena kejar dengan senduk!

Sheila Shafea berkata...

tulah pasal kak negok resepi tulis ubi jermen,,,bantai jelahhh hehehe

izahdaut berkata...

wah sedapnya ni..makanan klasik gitu..nak jugakkkk

Fiza Nordin berkata...

kul berape g pasar tani tu?kat area mane pasar tani tu kak?ramai org niage ke?awat tak ajak???hukhukkkk majuk ahhhh

ijayuji berkata...

Salam kak sheila! aduhaiiii ubiiii dikau muncullah depan mata kuuuuu uuuwaaaaa...2 tahun tak makan ubi! seksa betulll tgk org goreng ubilah buat ungkep lah itu lah inilah uuuwaaaaa..nyampahnyer!

Sheila Shafea berkata...

Hai izah yee biasa akk x pandang pun ..bila lanu npk ugi gemok akk pun sambar..pikir nak buat grg mcm nilahh sdp pulak tu simpan dlm bekas

Sheila Shafea berkata...

Salam Fiza kat bandar kinrara setiap hari selasa..sek 4 dpan sekolah mng sek 4 bandar kinrara pukul 4 ptg dah taruk dah

Sheila Shafea berkata...

Hai Ika hehe lahai cinnya adik seorh ni lama x mkn ubu ye nnt akk terbangkan ye hehe lahai jgan le gajok nnt buruk..x manis pulak negok

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More