Jumaat, Jun 25, 2010

Tom Yam Putih

Salam..Cepat dimasak sdp dimakan..hemmm saje turun awal sikit snng kerja masak pun main campak2 je. tomyam ni mmg  sdp x kira le nak mkn gan nasi putik ke, meehoon ke..sat lagi nak keluar cari sepeket meehoon ..nak celur pastu mkn gan kuah tomyam ni ...jadi le mee hoon tomyam..masak lbh sikit nnt ank2 balik tinggal ngap je..nak meratah pun boleh...
Bahanya
  • Ayam di potong kecil-kecil
  • 1 peket perencah tomyam putih
  • Udang, sotong,- sy x letak
  • 3 batang serai titik - lg byk lagi sdp
  • 1/2 inci lengkuas di ketuk
  • 3 ulas bawang putih di ketuk
  • Sayur-sayuran ikut suka
  • 4 biji cili api
  • 2 biji asam limau
  • 5 helai daun limau
  • Garam, gula
  • Tumis bwg, legkuas, serai dgn sedikit saja minyak
  • Bila naik bau masukan air ikut byk mana kuah
  • Bila sudah megelegak masukan ayam
  • Daun limau, perahan air limau, perencah tomyam putih, garam, gula, cili api gaul sebati
  • Dan akhir sekali sayur-sayuran




4 ulasan:

LENDANUAR berkata...

tomyam! my feberet lah kak sheila..sedap2....tak hingat dunia kalo dpt makan tomyam ni...

Sheila Shafea berkata...

Hai lendanuar- hehe betul tu hirup kuh slep2 di buatnya..akkcelur meehoon sikit jadi mee hoon tomyam

azlina berkata...

sheila tom yam putih ni resepi warisan dari aruah abah memang kegemaran sekeluarga...kami jarang makan tom yam perencah beli lbh suka dgn tom yam putih ni bahan asli....
macam tu juga dgn kari rempah mesin sendiri tak pernah beli atau msk rempah sebuk yg siap di jual di pasaran...sedap kan kalau yg guna bahan2 asli dan segar..

Sheila Shafea berkata...

hai azlina yee sdp kalau bahan asli semua buat sendiri tejamain dari kebesihannya...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More