Khamis, Jun 17, 2010

Rendang Ayam Syawal

Salam...taraaa... cuba dulu kalau sdp raya nnt boleh buat.. haaaa dan cuba, dah rasa..mmg senang mudah simpel semua ada dan semestinya sdp...biasalah kalau masak rendang saya suka basah2 sikit...ada bau ketumba, jitan manis tu yg buat harun baunya rendang ni pun senang x letak kerisik...mana yg x suka letak daun kunyit tu boleh le letak daun limau purut..dan kalau x suka letak kedua2 daun pun boleh juga..ikut tekak masing2 yeee
Bahan
  • Ayam/daging ikut nak potong berapa
  • 4 ulas bwg merah*
  • 4 ulas bwg putih*
  • 4 btg serai*
  • 1/2 inci halia*
  • 1/2 inci kunyit hidup*
  • 1/2 inci lengkuas*
  • 1 sdb ketumbar dan jintan manis*
  • 3 sdb cili kisar
  • 3 sdb rempah kari ayam
  • 1 1/2 cawan santan
  • 2 keping asam keping
  • 1 helai daun kunyit di mayang
  • Kisar bahan betanda dan tumis besama cili kisar hingga naik wangi
  • Masukan rempah kari garingkan sebentar
  • Masuk santan ,asam keping daun kunyit dan ayam/daging
  • Biarkan sehingga ayam/daging lembut,kuah hampir pekat
  • Pelahankan api masukan garam, gula dan perasa





6 ulasan:

Sonia (Nasi Lemak Lover) berkata...

My favourite Chicken rendang, must try your recipe one day.

Sheila Shafea berkata...

Hai Sonia , sure sedap punya u try yeee

Yat Maria berkata...

I pon nak trey jugak resepi ni, memanggil daku to coba..tapi gi beli ayam dulu la ya :)

HAMSINI berkata...

Puasa belum lagi dah buat rendang raya.... rayani ambik je resepi kat sini boleh? Nampak sedap....

Sheila Shafea berkata...

Hai yat maria try ye pasti x megecawakan sdp..

Sheila Shafea berkata...

Hai Hamsini- yee saja try nnt dah bulan puasa x leh mkn pulak..tapi kalu nak but utk bebuka apasalah nya, akk try dulu kalau sdp leh buat utk raya pula...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More