Rabu, Jun 02, 2010

Kuih Bakar @ Bahulu Kemboja

Salam..lama dah dok tesimpan list kuih bakar ni..resepi kuih yg sy balajar di kelas masakan bulan lepas..ni baru 1st. mencuba..alhamdullilah menjadi...cuma x letak serbok kayu manis je..npk mcm rumit tapi bila dah tahu dan negok cara memasaknya rupanya senang jeee... nilah rupa bila dah sejuk megecut, tapi bab bahagian kerak tu yg buat sdp ...
Bahannya
  • 1 cwn tepung gandum
  • 3/4 cwn gula
  • 1 cwn santan
  • 4 biji telur
  • 1/2 cwn air daun pandan - blande sekali dgn daun pandan
  • 1/2 sdk serbuk kayu manis - sy x letak
  • secubit garam
  • sedikit bijan utk tabur
  • Campurkan gula dan telur kacau sebati
  • Masukan tepung,serbuk kayu manis kacau sebati
  • Masukan santan, air daun pandan, garam kacau sebati
  • Sapu acuan kuih dengan batter/minyak di sekeliling
  • Masuk adunan dan tabur bijan bakar dlm oven selama 25 minit pada suhu 250'c



4 ulasan:

izahdaut berkata...

kak nak tanay..kire hijau tu memang dari hijau pandan je la ye..daun pandan beapa helai agak2 nya

coodeang berkata...

Kuih ni salah satu modul dalam tingkatan 4. Setiap kali buat, ada je masalah pada kuih diaorg, kecut la, hangus la. Masa bakar cantik, bila sejuk melengkung kat tengah. 10 orang belajar dalam satu masa, tiap-tiap satu dapat kuih yg mcm2 rupa. Padahal resepi dah bagi sama. Bahan-bahan sama. Peralatan sama. Yang lain tangan yg membuatnye je

Sheila Shafea berkata...

yee izah kalau hijau pakai daun pandan..akk x pakai pewarnna nni calor dia hijau lain dlm3 helai daun pandan

Sheila Shafea berkata...

hai coodeang- hehe yeee biasa le kau dah buat pasti megecut...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More