Isnin, Mei 24, 2010

Sardin Kari Asam

Salam..suka sangat dgn lauk sardin ni..mkn gan nasi, cicah roti semua boleh,..hmemmm pg ni mmg x ada ape bf yg sy buat ..hehe tp masak jugak le pg ni..terus masak nasi putih panas2 belaukan ikan sadin kari asam..Mr.laling dan ank2 semuanya tapau...Alhamdullilah buat setakan ni semuanya suka bawa bekalan...sardin kari asam ni sy letak asam keping tu yg jadi kari asam sdp,,tumiskan sedikit dgn rempah kari..hem harum baunya...lawankan dgn kentang yg telag di grg..
Bahannya
  • 2 biji kentang di belah - grg telebih dulu
  • 1 tin Sardin besar
  • 1 labu bawang besar di mayang
  • 1/2 inci halia di mayang
  • 2 ulas bawang putih di mayang
  • 2-3 sdb rempah kari
  • 1-2 sdb cili kisar - nak pedas, sy x letak
  • 2 keping asam keping
  • Sedikit air- utk kuah
  • Beberapa helai daun kari
  • Garam, gula, perasa
  • Panaskan minyak tumis bahan yg dimayang, daun kari, rempah kari, cili kisar
  • Bila dah garing masukan sardin, asam keping dan air utk kuah, ikut kalau nak pekat letak sedikit saja air
  • Masukan kentang yg di grg, grm, gula, perasa, agak2 dah megelegak boleh le diangkat
  • Nak letak cili potong atau sayur bendir pun boleh






4 ulasan:

izahdaut berkata...

kak shiela..cam sedap je sadin masak cam ni..nak try jugak la..

Ctnaemah berkata...

kat sy 2 tin kecik tak cukup..kene beli yg beso baru puas makan..hahaha..

Sheila Shafea berkata...

hai izah yee sdp try yee letak kari baru rasa sardin kari hehe ad sambal belacan lagi sodap

Sheila Shafea berkata...

hai Ct hehe beli je yg besar kat rmh ni pun beli stok yg besar. hehehe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More