Sabtu, Mei 15, 2010

Apam Marble

Salam , weekend ni biasa leee lambat bagunnya hehehe..nak bagun lambat idak lee mata dah terbiasa celik awal..jom sarapan dgn apam marble panas yg baru kuar ni dari megebukan diri hee..lama betul x membuat apam marble ni, biasa buat kukus dlm loyang je, pg ni kira merajinkan dirilah konon hehehe buat masuk dlm acuan dptlah dlm 10 ketul..itupun telebih penuh...negok tu naik gebus mcm tuan tanah...
Bahannya
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 2 biji telur
  • 1 kotak santan 200 ml
  • 1 cawan gula- sy kurangkan
  • 1/2 sdk asen vanila
  • Pewarna - ikut suka nak warna ape
  • Panaskan pegukus dan balut penutup dgn tuala@kain
  • Dalam mangkuk masukan telur dan gula pukul hingga sebati
  • Masukan santan, asen vanila gaul sebati
  • Masukan tepung sedikit demi sedikit kaup dan balik 
  • Bahagi adunan kpd beberapa bahagian letak pewarna yg disukai
  • Masukan 3/4 adunan dlm acuan beselang seli warna
  • Kukus selama 15-20 minit sejukan



4 ulasan:

Sari Yusa Ibrahim berkata...

mengancam sungguh warnanya tu...

Galeri Lia Cantiq berkata...

salam.. sedapnya! lama tak makan apam

Sheila Shafea berkata...

Hai Sari hehe warna lembut jee..heheh

Sheila Shafea berkata...

Hai lia hehe try le kalau ada masa yee sng je resepi

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More