Khamis, Mei 27, 2010

Kuih Bakar Pandan

Salam...kuih bakar pandan pehh mak haiii kalorrr seram negok lori bwk pewarna tebalik tu yg warna telebis sudah heheh negok kat rmh Hana mcm sdp je resepi pun mudah..g dok skodeng juga rmh K.Wan - Citarasawan semua kuih comel loteh..nak juga buat comel2 cam tu tp acuan kita kecik sangat...so masuk je dlm loyang itu pun buat dlm loyang yg kecik je...tq ye K.Wan kongsi resepi kuih yg sdp n lembut ni, negok tu kerak yg garing buat sdp ....
Bahannya
  • 250 air *
  • 6 helai daun pandan
  • (Bland Sekali)
  • 1 cwn gula
  • 2 cwn tepung gandum
  • 200 ml santan
  • 200 ml air
  • 3 biji telur grad B
  • 2 sdb mentaga - dicairkan
  • 1/4 sd garam
  • 1/3 sdt pewarna hijau epal
  • Sedikit bijan atau kismis utk tabur
  • Sebatikan semua bhn kacau dgn whisk hingga rata dan tapis
  • Lancer acuan dgn mentaga dan panaskan dalam oven sekejap pada suhu 180'c
  • Keluarkan acuan dan tuangkan adunan tabur bijan keatasnya
  • Bakar selama 35 minti hingga keperangan diatasnya
  • Sejukan baru dikeluarkan dari acuan




4 ulasan:

indahhouse berkata...

salam kak sheila,
wah, tiba2 up kuih bakar. cantik dah kaler ijau tu, takde wane tumpah... asal jadi, saya dah amik skeping ni, wat minum pagi.. yum yum

Sheila Shafea berkata...

w'salam indah heh tulah kalor menakut kan hehehe ambik ada lg ni...

Kaseh NazLieza berkata...

kuih fav ayah lieza ni kak..

Sheila Shafea berkata...

Hai lieza ye kee..betul tu org lama2 suka mkn kuih ni kan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More