Khamis, Mei 13, 2010

Kuih Bom

Salam di pg khamis..Ohhh mak kau meletup heheh ada kuih bom lee..melatah pulak yeee.. Ini kali kedua sy buat, resepi di Myr dari Noreen..beberapa kekawan pun npknya dah cuba ....sdp ragup di luar kenyal di dlm..inti kelapa,yg pasti inti tu buat x manis..sesedap rasa hehe..kuih ni uli meguli mlm tadi siap simpan dlm bekas masuk peti ais, so bagun pagi just tinggal grg je senang sikit x lah kelam kabut di buatnya..hemmm ambik silah tapau 6 ketul yeee Mr.laling..
Bahannya
  • 50-60 gm bijan - utk grg
  • Minyak masak- utk grg
  • 200-240 gm tepung pulut
  • 1 sdb tepung gandum
  • 1 sdb air kapur
  • 190-200 ml air
  • Sedikit garam
Bahan Inti Kelapa
  • 60 gm gula melaka/gula merah
  • 20 gm gula pasir
  • 50 ml air
  • 1/2 biji kelapa parut
  • Jerang air masukan gula merah/gula melaka, gula pasir hingga larut, tapis ke dlm kuali
  • Kemudian masukan kelapa parut kacau atas api sederhana hingga kelapa kering, sejukan
  • Dalam mangkuk satukan tepung pulut, tepung gandum, garam
  • Masukan air kapur serta air sedikit demi sedikit uli menjadi doh
  • Ambil doh buat bulat, leperkan di tengah masuk inti dan tutup bulatkan
  • Golek dgn bijan semua pemukaan besalut dan grg dlm minyak yg byk hingga kekuningan





2 ulasan:

Noorma Ismail berkata...

sedapnyer kuih bom. Akak, ada orang kata kena campur kelapa parut sikit dalam adunan tepung tu agar tak meletup...entah laa..saya tak brani nk buat kuih2 yang meletop cenggini. Kalo buat kuih bom pun, versi keledek jer.. sayang kat kulit muka& bdan ni, kalo kena minyak panas,,,abis la saham aku...hehehe...

goreng keropok lekor pun sama, walaupun dh dibelah ditengahnyer, tp kalo mood tak brapa bagus, dia meletop gak..alahaiii...

Sheila Shafea berkata...

hai normah hehe kena minyak yg banyak hingga kuih tu tengelam saya ku.....kat Myr resepi dari norren ade tulis bawah tu supaya x meletup.guna myak yg bnk..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More