Selasa, April 06, 2010

Ayam Goreng Behalia

Hai semua besiara di tghari pula..kenalah jugak masak utk lunch..x kan nak harap mkn bakso ye tak.... lg pun penghuni yg lain tu nak juga mkn nasi heheh, ni mng masak lauk yg seringkasnya tp tetap sdp..ayam goreng halia..peh baunya pun dah wangi.. nasi pulak panas2 mmg kenalah...
 
Org cinakan selalu masak grg behalia cam ni..resepi ini juga boleh di mkn oleh ibu2 yg masih dlm bepantang besalin..kiranya yg x bepantang pun seperti bapak2, ank2  boleh mkn sekali 
  • Beberapa ketul ayam
  • 1 labu bawang merah di mayang
  • 3 ulas bawang putih di mayang
  • 1 inci halia di mayang
  • Sedikit daun kucai
  • Cili merah hiasan
  • Garam, gula, perasa, 1/2 sdk serbuk kunyit
  • Panaskan minyak tumis semua bhn yg di mayang tadi kemudian masukan ayam 
  • Sampai air ayam kering gaul sebati
  • Masukan semua perasa, serbuk kunyit
  • Bila rasa aym dah hampir masak baru masukan daun kucai, cili potong
  • Gaul semua hingga sebati boleh di hidangkan

2 ulasan:

Nor Hayati Ramlan berkata...

salam Sheila, masakan ni ringkas....tapi sedap..akak suka ni..

Sheila Shafea berkata...

w'salam yatie yee ringkas..naknya ade bau halia tu..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More