Khamis, November 12, 2009

Begedil Tauhu






Halooo semua n3 lagi..hem lepas balik bejgg n berehat sat.. terus je msuk dpr dah pikir hari ni nak masak awal cikit senang..sbb ape... heee malunya nak story..tu kain dah menimbun lum lipat ade sape nak tolong keee mai lahhhh ..alah setakat dua hari je punya jemuran hehe..biasalah mata ni x sdp memandang kalau dah menggunung tinggi.. amboi byk story pulak sy ni..hem bebalik pada resepi kali ini...sy ade janji gan Kak Mamahawa pasal nak buat begedil tauhu ni..hari tu ada singah jln2 kedapur beliau..bwh tudung saji Mamahawa ada Tauhu Poket..sdp jugak npk...tp sy lum pernah try bwt lagi...hari ni ade kesempatan sy tunjuk kan stap by stap cara penyediyaan begedil tauhu, alamak mcm nak shotting progrem masakan pulak hehehee ok layan yeeee

Bahanya

  • 8 keping tahu (4 keping baru RM 1.00)
  • 1 mangkuk isi ayam di cincang (400gm)
  • 1/2 btg keret - cincang
  • 1 tangkai cili mrh/hju - cincang
  • sedikit daun sup/bwg - cincang
  • sedikit grm/gula
  • sepeket serbuk ayam - sy guna jenama Tumix
  • 2 biji telur - di kocak
Caranya

  • Basuh tauhu dan toskan, sementara itu panaskan pegukus
  • Hancurkan kesemua tauhu dgn jari seperti dlm gbr, + masukan semua bhn yg dicincang + grm, gula + serbuk ayam dan gaul semua hingga sebati
  • Kepal2 kan adunan mcm buat begedil kalau ade acuan ais krim boleh di gunakan tekan bg mampat dan susun kedlm loyang seperti dlm gbr
  • Kukus tauhu dlm 10 minit, tujuan masa grg x hancur
  • Panaskan minyak dlm kuali..dgn hati2 angkat tauhu yg sudah di kukus dgn sudu dan masukan kedlm bancuhan telur, dan grg hingga kekuningan

* sdp di cicah dgn sos & mayonis

Selamat Mencuba


5 ulasan:

nadya omar berkata...

akak,,nnt sy nk cuba! mcm sedap! tq tunjuk step by step

LyanaSyaZam berkata...

nak jugak....

Sheila berkata...

hai nadya
Try tau mmg sdp hemm

Hai Lyana
mailah try buat puas mkn

nadya omar berkata...

akak, kalu xkukus dulu, nk goreng trus ,,mcm mana adunan tu? kena letak tepung ke? or apa?

Sheila berkata...

salam nadya -

kena kukus jugak.. kalu x nnt bila di grg habis hancur..x payah taruk tpg...dah kkukus jaus salut gan telur jeee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More